Compleet plaatje

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
René van Es | 15 december 2014 | Monitor Audio

In welke mate de Silver 6 in staat is om opnamekwaliteit te vertalen in weergave, laat zich snel beluisteren met een track van Adele. Per vergissing stream ik van de cd ‘21’ de track ‘Set Fire To The Rain’, waarin de lage tonen een rommeltje vormen en het geluid over je heen dendert. Als ik mij realiseer dat ik niet ‘21’ maar ‘Live At The Royal Albert Hall’ moet hebben, laat de Silver 6 met deze opname goed horen hoe groot de zaal is en waar het publiek zich bevindt. Weg is het bonken en terug komt de muziek. Een veel rustiger nummer als ‘Lovesong’ laat zich heerlijk uitspinnen in de luisterruimte. Daarbij ontstaat een heel compleet plaatje, zodat duidelijk blijkt dat de van een Blu-ray geripte muziek uitstekend geschikt is om weer te geven op de Silver 6, mocht die in een surround-opstelling gebruikt gaan worden. Uptempo nummers van Adele doen niet onder voor rustiger live-werk als ‘Someone Like You’. Werk uit de studio is er van Wende die ‘Roses In June’ van ‘No.9’ gaat zingen. Haar stem is fraai losgekomen van de band die een muur van geluid probeert te vormen in de lage tonen, terwijl de overige instrumenten een eigen plaats zoeken. Op een geluidsniveau dat nog steeds aangenaam is, blijft de Silver 6 goed overeind en toont geen verschijnselen als opbreken of dichtlopen. De basweergave is opvallend strak en zodanig gekozen dat er geen valse bas wordt opgewekt uit de twee reflexpoorten, nee, die zijn duidelijk zo getuned dat ze de weergave ondersteunen zonder zelf de aandacht te vragen.
De laatste vrouw in het drieluik is Diana Krall die op een High Definition-versie van ‘Quiet Nights’ de track ‘Walk On By’ zingt. Een mooi moment om eens met de meegeleverde foampluggen te gaan spelen. Aangebracht in de voorste reflexopeningen is de basweergave minder prominent en daardoor vriendelijker voor de staande golven in de luisterruimte. Helaas verliest de stem van Krall aan warmte en zeggingskracht, zodat in deze ruimte de foamplug aan de voorkant wel iets kan bijdragen, maar tegelijk het karakter van de Silver 6 teveel aantast. De foam plug in de reflexpoort steken die aan de achterzijde is aangebracht voor de laag/midden woofer veroorzaakt een doffer geluid. Het leven verdwijnt voor een deel uit het zo belangrijke middengebied. In een te heldere ruimte zal dit zeer welkom kunnen zijn, in mijn luisterruimte is het teveel van het goede. Als ik al de noodzaak zou voelen een poort af te dekken, dan zou dat zeker de poort aan de voorzijde worden. Des te beter dat de Monitor Audio Silver 6 zo is afgestemd, dat de weergave in de akoestisch nauwelijks aangepaste ruimte waar mijn tweede set staat, zonder trucjes gewoon het fijnste resultaat levert.


Mee aan de slag
Als overgang naar klassiek werk kies ik voor bombastische muziek van Seven Reizh. Van de cd ‘Samsâra’ speel ik ‘Soñj’ met veel plezier. Gelijk blijkt dat dynamiek geen probleem is voor de Silver 6. Een zachte passage gaat naadloos over in een knallende weergave als dat gewenst is. Zware slagen op trommels rammen naar buiten, steeds in proportie en niet onnodig opgeblazen. Met dat gewekte vertrouwen ga ik over op een vioolconcert gespeeld door Joshua Bell, die een stuk van de componist Sarasate ten gehore brengt. Een piano vormt de enige begeleiding voor de levendige viool, die zuiver en detailrijk naar voren komt. Goed stabiel in het midden tussen de weergevers geplaatst, die zelf gehoormatig geen aandacht trekken en de muziek in alle opzichten los weten te laten. Met de Silver 6 hoeft u niet bang te zijn dat het geluid aan de luidsprekers blijft plakken. In de hoogte gebeurt minder; het geluidsbeeld kent diepte en breedte, de hoogteafbeelding blijft in mijn geval beperkt tot een stukje boven en een stukje onder de plek van de tweeters. Daardoor lijkt het of Joshua Bell zittend viool speelt, wat niet onoverkomelijk is en, gezien de prijsklasse, gaat lijken op muggenziften. Wie naar de positieve aspecten kijkt kan niet anders dan concluderen dat een lastig instrument als een viool hier erg fraai naar voren komt. Hetzelfde gaat op voor piano: ‘Nocturnes’ van Chopin, ditmaal gespeeld door François Chaplin. Het majestueuze instrument heeft voldoende ruimte om realistisch naar voren te komen. Een grotere luidspreker kan nog meer met de kast, een meer precies type zal de hoge tonen verder lostrekken en beter positioneren, zo heeft alles zijn prijs. Het punt is, dat de Silver 6 meer dan genoeg in huis heeft om met veel plezier te kunnen beluisteren welke intensiteit en muzikaliteit in de opname is gelegd. Tijdens de piano-weergave experimenteer ik nog wat met de pluggen en kom tot de ontdekking dat een plug in de voorste reflexpoort de weergave vrijer kan maken, zonder afbreuk te doen aan de klank van de piano. Mogelijk een tip voor de liefhebber van klassieke muziek om de pluggen toch uit de verpakking te halen en hier zelf mee aan de slag te gaan.


Conclusie
De slotsom van een paar weken werken met de Monitor Audio Silver 6 is, dat ik kan melden dat de luidspreker ruimschoots aan de verwachtingen voldoet. Monitor Audio staat al jaren bekend in de diverse ranges hoge ogen te gooien als het gaat om prijs versus kwaliteit. De ervaring, die de fabrikant in de vele jaren van zijn bestaan heeft opgebouwd, wordt volledig benut. Niet alleen in de materialen die zijn gebruikt om de units te maken, maar eveneens in de bouw van filters en kasten. Tel daarbij op de opties om het uiterlijk of de stabiliteit met de voetplaat naar wens aan te passen, de fraaie voetjes waarin spikes te integreren zijn, het kunnen tunen van de reflexpoorten, de compacte afmetingen die een grootse weergave niet in de weg staan plus de scherpe prijs. Wie zou het dan in zijn hoofd halen om geen nadrukkelijke aanbeveling af te geven? Ik in ieder geval niet.

Prijs
Monitor Audio Silver 6 € 1300,- per paar
Toeslag voor pianolak (zwart of wit) bedraagt 10%

EDITORS' CHOICE