ARTIKELKharma

Exquisite taste


Werner Ero | 02 januari 2015 | Fotografie Werner Ero | Kharma
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 31 december 2014

Eenmaal weer op de gang gekomen is het eerst even bijkomen terwijl er van de verrukkelijke live pianoklanken kan worden genoten en met andere aanwezigen kan worden gesproken over de verpletterende indruk die deze Elegance DB11-S op ons allen heeft gemaakt. Toch kan ik er ook weer niet al te lang bij stilstaan, want plotseling hoor ik de verleidelijke en bijna onweerstaanbare lokroep van duidelijk nog een systeem uit dezelfde of zelfs nog hogere prijsklasse. Ik volg mijn oren, open een deur en het volgende moment bevind ik mij in de grootste en meest prachtig aangeklede luisterruimte die het Kharma bedrijfspand kent.

De toon van de verlichting is hier warm en bijzonder sfeervol en de ruimte is volledig aangekleed met mooie en rijk aandoende materialen. Naast een tiental zeer comfortabel aandoende stoffen fauteuils, is het vertrek verder afgeladen met de mooiste high-end apparatuur. Zo ontwaar ik in een groot wandmeubel meteen links na binnenkomst, bijna alle versterkermodellen van het exclusieve high-end merk Lamm Industries. Terwijl ook de voor vandaag opgestelde actieve set louter uit superlatieven bestaat. Wat bijvoorbeeld te denken van het state of the art CD loopwerk Kalista compleet met de bijbehorende D/A-converters van het Frans Metronome. Een andere aanwezige bron is het maar liefst 350 kg zware Clearaudio Statement platenspeler loopwerk met TT1 tangentiële arm en Goldfinger element. Naast genoemde bronnen wordt de versterking in deze ruimte dit keer verzorgd door de Kharma top-of-the-line modellen Exquisite P1000 voor- en twee MP1000 mono eindversterkers.

Ook in deze set is de bekabeling uiteraard van Bredase makelij en bestaat uit de topmodellen Enigma Signature en Enigma Extreme Signature modellen. De eerste weergever die ik hier beluister, is het langst meelopende model uit het huidige assortiment in de vorm van de Exquisite Classique Signature (€ 95.000,- p.p.). Een systeem wat met zijn typerend robuuste en zeer herkenbare vormgeving, waaronder een grote 31 cm Nomex-Kevlar woofer, inmiddels tot één van de meest herkenbare luidsprekersystemen uit het wereldwijde actuele high-end assortiment behoort. In tegenstelling tot wat je zou verwachten bij zo’n forse kast (127 cm hoog, 39 cm breed, 85 cm diep) en grote woofer, is het laag van dit model juist heel snel, strak en zelfs bijna lichtvoetig te noemen. Deze relatieve onopvallendheid in het laag en middenlaag zorgt ervoor dat deze toch forse luidsprekers wereldwijd zonder problemen zelfs in opvallend kleine luisterruimtes kunnen worden toegepast. Grote bonus is daarbij dat hier ook van de kwaliteit en grandeur van een werkelijk groot topsysteem kan worden genoten.

Want naast het laag zijn ook het midden- en hoog enorm verfijnd, puur en op zijn Kharma’s, zacht van timbre en voorzien van een opmerkelijk vloeiende omlijning. Als laatste in deze ruimte luister ik met bijzonder veel plezier naar een aanzienlijk kleiner en meer handzaam systeem genaamd Exquisite Midi Signature (€ 80.000,- p.p.). Dit 4-weg systeem met vier units gaat met zijn frequentiebereik van 23 Hz – 90 kHz, op papier slechts één Hz minder diep dan de veel grotere Classique Signature. Toch blijkt de Midi Signature, althans in de grote Kharma luisterruimte, over beduidend meer nadrukkelijke kracht en punch te beschikken. Langer luisteren toont tenslotte aan dat het uiteindelijk meer een kwestie van persoonlijke smaak, je eigen luisteromgeving, dan dat het laag van één van beiden echt beter is. Maar van alle demo’s die ik vandaag heb gehoord spreekt dit systeem mij, samen met de Elegance DB11-S, persoonlijk wel het meeste aan. Naast een mooie midlaag slam en drukopbouw in het grondtoonbereik, biedt de Midi Signature ook een ongelofelijk verfijnde en extreem hoog oplossende weergave, is het 3D ruimtebeeld prachtig gelaagd en zit er weer die moeilijk te omschrijven magie in, die ik eerder ook hoorde in de DB11-S. Grote klasse!

Butterfly – it’s a kind of magic
Tijdens mijn laatste presentatie bezoek ik de kleinste luisterruimte waar dit keer een heus Butterfly 5.1 homecinema systeem in vol ornaat staat te spelen. Natuurlijk is het heel verleidelijk om tijdens zo’n evenement als dit jezelf alleen maar te laven aan de audiosuperlatieven die deze show te bieden heeft. Maar voor de dagelijkse Nederlandse praktijk is een systeem van deze afmetingen en vooral met deze inregelmogelijkheden, vaak toch een stuk beter in een huiskamer in te slijpen. Toch kan natuurlijk deze hoge mate aan afwerking, de vele mogelijkheden en typische Kharma verfijning van klank, natuurlijk ook niet gratis zijn. Zelfs een ‘standaard’ 2.1 Butterfly systeem kost u namelijk al € 10.500,- per set en voor iedere extra satelliet moet daar nog vervolgens € 2.500,- tot € 3.000,-, afhankelijk van de uitvoering, bij opgeteld worden.

Maar pas op! Want dit Butterfly systeem heeft nog een heel fraai en ijzersterk toekomstig ‘geheim wapen’ in petto. Het gaat daarbij om een eenzelfde soort functionaliteit wat bijvoorbeeld ook een merk als Devialet groot heeft gemaakt. In geval van Kharma is er een heuse Butterfly app ontworpen waardoor u met een smartphone of tablet binnenkort alle functies en (extra) inregelmogelijkheden, volledig vanaf uw luisterplek of een andere locatie kunt instellen en bedienen! Zelf heb ik halverwege dit jaar het 2.1 Butterfly systeem nog in zijn basisvorm een poos ter test thuis gehad, maar heb ik nog nooit de kans gehad om deze sierlijke weergevers in een 5.1 configuratie te horen.

Waar veel systemen in een meerkanaals of homecinema opstelling een heel ander karakter tonen, is daar hier bij deze Butterfly 5.1 opstelling niets van te merken! Nog steeds hoor ik dezelfde hoge mate aan transparantie, rust, beheersing, mooie invulling van het grondtoonbereik en een mooi los ruimtebeeld met lage vervorming bijna ongeacht het afspeelvolume. Wat echter wel bij 5.1 nog beter tot uiting komt, is het grote geluidspanorama wat in geen relatie staat tot de eigen afmetingen van deze kleine ‘vlindertjes’. Want of je nu door de ruimte heenloopt of ergens anders in de kamer gaat zitten, je bevindt je bijna continu in een grote, transparante wolk van goed verstaanbaar geluid. Daarbij is het ook nog eens een totaalsysteem dat ook het grovere bioscoopwerk beslist niet schuwt.

MERK

EDITORS' CHOICE