NIEUWS

Contact met de luisteraar

Max Delissen | 02 februari 2015

PENTATONE groeit al dertien jaar gestaag. Ze maken ongeveer twintig nieuwe opnames per jaar, en brengen daarnaast onder licentie van Decca de illustere vierkanaals opnames van Philips uit de jaren ‘60 en vroege jaren ‘70 opnieuw uit. Het systeem van ‘Quadrafonic Sound’ is nooit echt doorgebroken vanwege technische beperkingen aan de afspeelkant. Met de huidige stand der techniek is het echter zeer eenvoudig om deze verrassend goed klinkende ‘klassiekers’ op sacd uit te brengen, waardoor legendarische dirigenten, solisten en orkesten opnieuw tot leven komen. Maar niet alleen het aantal releases groeit, ook de groep mensen die bij PENTATONE werkt is in de loop der tijd uitgebreid.


Rabella Steinbacher & Robert Kulek (Foto: Dennis Swiatkowski)

Toen ongeveer anderhalf jaar geleden de originele oprichters van een welverdiend pensioen gingen genieten is in overleg met de aandeelhouders een nieuw team samengesteld om het bedrijf voort te zetten. De ‘oude garde’ blijft - meer in de rol van consultant - nog een tijdje aan het bedrijf verbonden. Enerzijds om ervoor te zorgen dat de ‘ziel’ van PENTATONE bewaard blijft, maar anderzijds natuurlijk ook omdat je niet zomaar afscheid kunt nemen van het bedrijf dat je zelf hebt opgericht. Het nieuwe team bestaat voor een groot deel uit jongere mensen. Daar is bewust voor gekozen omdat PENTATONE zich terdege realiseert dat klassieke muziek (net als hifi overigens!) een behoorlijke aanwas nodig heeft onder jongere liefhebbers. Daarom wordt er tegenwoordig een stuk meer aan marketing gedaan, waar een aparte afdeling voor is opgericht die internationaal werkt.



“Onze releases zijn om meerdere redenen bijzonder,” vertelt marketing manager Silvia Pietrosanti. “Het gaat namelijk niet alleen om de bijzonder goede geluidskwaliteit. Wij proberen altijd zéér getalenteerde solisten aan ons te binden als ze nog aan het begin van hun carrière staan. De criteria die onze keuze bepalen zijn simpel: eigenheid, passie en virtuositeit. Neem bijvoorbeeld de nieuwe opname van het derde, vierde en vijfde vioolconcert van Mozart. Die zijn al vaker opgenomen, maar toch vinden wij de uitvoering door Arabella Steinbacher die wij hebben gemaakt ongelooflijk mooi en waardevol. Het geweldige van klassieke muziek is dat het om interpretaties gaat die van opname tot opname verschillen. Daar kun je een muzikale ‘huisstijl’ mee creëren die mensen aanspreekt en waardoor ze bij je terugkomen voor volgende releases.”



Ook Simon Eder (Marketing Director & Communications) is volstrekt duidelijk over de noodzaak en waarde van goede marketing: “We hebben een prachtig product, maar we willen dat ook buiten de traditionele doelgroep vertellen. Eén van de manieren waarop we dat willen doen is door digitale downloads aan te bieden. Dat was een hele stap voor ons, want we hebben altijd sterk ingezet op de super audio cd als drager, maar we realiseren ons dat we met onze tijd mee moeten gaan. Downloads beginnen, ook in de klassieke wereld, steeds meer geaccepteerd te worden en vooral een jongere generatie maakt er graag gebruik van. Voor ons is het natuurlijk zéér eenvoudig om onze eigen releases in drie verschillende kwaliteiten als download aan te bieden.



De minimale kwaliteit die je bij ons kunt vinden is standaard cd-kwaliteit stereo WAV. Daarnaast kun je kiezen voor een stereo- of surround versie in 24/96 FLAC, of voor de Master Quality DSD ISO-file die zowel de stereo- als de surroundversie bevat. We geven onze klanten zo veel mogelijk relevante informatie over onze producten. Zo weten ze niet alleen welke versie ze moeten kiezen, maar ook wat ze nodig hebben om die goed te kunnen afspelen. We denken voortdurend na over nieuwe manieren om met onze luisteraars in contact te komen, want we vinden de inhoud van die dialoog eigenlijk nog belangrijker dan het adverteren op zich.”



Toch nog even over de geluidskwaliteit
Aan de basis van de beste geluidskwaliteit staan de beste opnames en de beste mastering. Erdo Groot van Polyhymnia vertelt hierover: “Klassieke muziek registreer je op locatie. Dat kan in het Concertgebouw in Amsterdam zijn, waar we een vaste eigen opnameruimte hebben, maar ook op heel veel andere plaatsen. Voor onze opnames gebruiken we de allerbeste apparatuur en microfoons, die we altijd zelf meenemen. In veel gevallen is de elektronica die we gebruiken speciaal voor ons gebouwd.



Dat heeft in eerste instantie natuurlijk te maken met onze zeer hoge kwaliteitseisen, maar het verleent onze opnames ook een eigen, unieke sound. Het masteren doen we vervolgens hier in Baarn, in één van de drie speciale studio’s die daarvoor zijn ingericht. We gebruiken ook hier de best mogelijke apparatuur, en we hebben de ruimtes zodanig akoestisch aangepast dat ze voor ons ideaal zijn om in te werken. Daarbij hebben we geprobeerd om de klank van de ruimtes een beetje natuurlijk te houden, zodat de ervaring van de luisteraar thuis vrij dicht in de buurt kan komen bij wat wij hier horen.



De releases van PENTATONE zijn verkrijgbaar bij de betere klassieke vakhandel, of op de fraaie en overzichtelijke website van het label zelf. Daar zijn ook de downloads te vinden.

www.pentatone.nl


EDITORS' CHOICE