REVIEW

DFPC (Dynamic Filtering Power Cable)

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 04 februari 2015


Iedereen die ooit een LessLoss product onder ogen krijgt, zal twee dingen meteen opvallen. Het eerste is de doelmatige maar tevens ook bijzonder eenvoudige verpakking, zonder enige commerciële opsmuk of onnodige tierelantijnen. Het tweede aspect is de extreem hoge afwerkingsgraad en de duidelijke grote zorg die aan de producten is besteed. Zo vergaat het mij ook tijdens het uitpakken van de twee kabeltypen die ik op mijn verzoek in drievoud heb mogen ontvangen.
De kabels zijn netjes per stuk verpakt in een grote maar verder eenvoudige bubbeltjes envelop met daarin een doorzichtige plastic verpakkingszak. Wanneer de kabels eenmaal voor mij liggen, is mij al snel duidelijk dat deze nuchtere aanpak voor de koper de nodige voordelen oplevert. Het is namelijk goed zichtbaar dat een groter dan normaal gebruikelijk deel van het aankoopbedrag in de bewerkelijke kabelgeometrie, de zeer nette afwerking en bijzonder hoogwaardige materialen is gestopt. Zo valt meteen op dat bij beide modellen overigens heel bewust vanwege de typerende klanksignatuur, gebruik wordt gemaakt van de tamelijk kostbare roodgekleurde Oyaide 079 stekkers.



Net als ieder ander onderdeel in de audioketen, hebben ook netstekkers een goed waarneembare eigen klanksignatuur. Het LessLoss team vond na vele intensieve luistersessies met stekkers van talloze merken en modellen, de Oyaide 079 tenslotte het beste passen bij wat zij muzikaal voor ogen hadden. Namelijk een hele evenwichtige en vloeiende, zonder vermoeiende valse accenten of ‘gehyped’ hoog. Naast de mooie stekkers zijn ook de massieve, nogal stugge massieve aders van de gevlochten open kabelstructuur niet bepaalt doorsnee. Samen met de drie bruin/zwarte aders van 4,72mm2 per geleider en de wat dunnere blauwe aarddraad, ontstaat in geval van de Signature, zowel een afwijkende als in mijn ogen goed ogende netstroomkabel.
Het Reference topmodel is ogenschijnlijk hetzelfde opgebouwd, maar bezit naast een in mijn ogen net wat minder mooi ogende buitenmantel met een bruin ruit motief - wat natuurlijk helemaal een smaakkwestie is - ook een nog verder doorgevoerde kostbare geleider behandeling waardoor de skin filtering zelfs nog effectiever zou zijn. Louis Motek heeft het volgende over deze producten te vertellen. ‘In onze stroomkabels wordt heel bewust van een grote hoeveelheid metaal in de geleiders gebruik gemaakt. Dit geeft onze kabels niet alleen een lage weerstand, maar ook een extreem hoge geleiding.
De drie geleiders per kabel hebben ieder een dwarsdoorsnede van 4,72 mm2 en zijn zodanig gevlochten dat we de stoorinvloeden zo laag mogelijk kunnen houden. Doordat de lichtnetfrequentie met zijn 50 of 60 Hz laag is, ontstaat door de zeer grote diameter van de draad geen verlies. Dit omdat dergelijke lage frequentie niet kunnen worden beïnvloed door het skineffect. De hogere frequenties die de storingen bevatten en we juist wel willen filteren, blijven door het skineffect netjes aan de buitenzijde van de geleider. Hierdoor is het voor ons mogelijk om alleen de ongewenste elektromagnetische schommelingen weg te filteren, terwijl de voor een stroomkabel belangrijke 50 of 60 Hz-energiecyclus ongemoeid blijft. Toch zijn we er dan nog niet omdat onze geleiders nog bewust worden voorzien van een speciaal oppervlakte behandeling. Hierdoor wordt de buitenmantel poreus en wordt de effectieve dwarsdoorsnede van één geleider van 4,72 mm2 vergroot tot maar liefst 6 mm2. Voor de door ons toegepaste driedraads kabelgeometrie loopt dit in totaal op tot zelfs 18 mm2!‘



Voorbereidingen

Hoewel ik in bepaalde verhalen en recensies van de LessLoss netkabels lees over ‘soepele en gemakkelijk te verwerken kabels’, staan mijn ervaringen daar toch enigszins haaks tegenover. Zeker net uit de verpakking mogen de kabels als geheel dan wel vrij goed te buigen zijn, maar tevens zijn ze ook bovengemiddeld stug en niet altijd even gemakkelijk te draaien of weg te werken. Vooral wanneer de stekker moet worden omgedraaid de juiste fase in het stopcontact te verkrijgen (heel belangrijk voor in dit geval een correcte werking!), zijn de kabels nu niet bepaald gewillig te noemen. Louis geeft mij overigens na bovenstaande bevindingen al snel de tip om vooraf even flink met de kabels te schudden om het vlechtwerk wat losser te krijgen.
Een handeling die inderdaad zeker wat uitmaakt, maar mijns inziens niet genoeg om de kabel daardoor nu ineens als gemakkelijk te verwerken te kunnen typeren. Buiten dit ‘comfortprobleempje’ is dit waarschijnlijk de tol die je moet betalen voor de hoge filterwerking zonder gebruik te hoeven maken van externe kastjes vol met weerstanden, condensatoren en spoelen in de signaalweg! Wat het luisteren betreft heb ik eerst de kabels gedurende een flink aantal maanden helemaal ingespeeld, om ze vervolgens een half jaar lang in een groot aantal opstellingen en toepassingen te gebruiken. Ik moet trouwens altijd een beetje lachen om de reacties van mensen wanneer ik ze vertel met een test van netkabels bezig te zijn.
De ‘gewone’ consument die helemaal niet met onze hobby bezig is, weet totaal niet waar je het over hebt. Mensen die er ooit wel eens van hebben gehoord knikken aandachtig maar vragen zich tegelijkertijd af of het misschien toch tijd wordt om een psychiater in te schakelen.
Terwijl zelfs in een deel van audiofiele kamp, nog altijd het belang en gebruik van goede netkabels verrassend vaak wordt ondergewaardeerd! Een ander controversieel aspect is dat ik zelf vind dat audiokabels en dus ook stroomkabels een zeer belangrijke rol in het zogenaamd ‘voicen’ of gehoormatig optimaliseren van een audioset spelen. Zo belangrijk zelfs dat ze wat mij betreft net zo belangrijk en waardevol zijn als een stationair apparaat of luidspreker in uw keten! Niet voor niets maak ik bij mijn dagelijkse werk als recensent gebruik van vele merken kabels, onderverdeeld in tientallen modellen en typen.
Daarbij is het ontzettend belangrijk om zowel de signatuur als gedragingen van ieder merk en type kabel van haver tot gort te kennen en dat is vaak een complexe bezigheid. Niet in het minst doordat de eigenklank van iedere afzonderlijke kabel aanzienlijk zal veranderen door de onderlinge elektrische en mechanische interactie van de componenten waar hij op dat moment aangesloten is!
Enerzijds is daarbij wel de tonale signature op een bepaalde manier waarneembaar, maar net als het samenspel tussen audioset en ruimte (waarbij de luidspreker/versterker match ook een belangrijke rol speelt) zullen ook kabels de totaalprestatie ondersteunen of juist ondermijnen! Waar ik bij een test als deze ook veel belang aan hecht, is of een kabel naast zijn klankmatige eigenschappen, ook een mooie universele inzetbaarheid bezit. Anders gezegd of de kabel voor veel situaties een goede onderlinge synergie biedt.

EDITORS' CHOICE