NIEUWS

Hoge prestaties met Super Performance en Contemporary


Ulco Schuurmans | 19 maart 2015

Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD SP AF
Het logische vervolg op 24-70 mm is het zoombereik 70-300mm. Ideaal voor portret tot actie, sport, natuur en samengedrukte landschappen. In de SP-reeks heeft Tamron hier de 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD SP AF.  De mechanische uitvoering is uitstekend en je kunt zelfs door een venster de instelafstand zien. Zoals gebruikelijk zijn de beeldstabilisator VC en de AF uit te schakelen.



De scherpstelling werkt fluisterstil, snel en accuraat. Ook bij video. De frontlens draait niet mee, handig bij polarisatie- en graduated-filters. Bij een APS-C-camera valt er vrijwel geen lichtafval te bespeuren. Hetzelfde geldt voor de vervorming, die blijft in de praktijk onder de 1%.
De beeldscherpte in het centrum en aan de randen zijn al bij de volle opening behoorlijk goed. Licht diafragmeren geeft een uitstekend beeld voor deze objectiefklasse. Alleen op 300 mm loopt de scherpte wat achteruit. Er is nauwelijks sprake van overstraling. Alleen de Bokeh vonden wij minder mooi als bij het 24-70 mm zoomobjectief. Ook bij dit objectief nauwelijks tot geen chromatische aberratie. Kortom, een geduchte concurrent voor de 70-300 mm objectieven in de duurdere Nikon- en Canon-klasse. Leverbaar voor Canon, Nikon.



Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro (OS) HSM C
Met de toevoeging Contemporary (C), Art (A) en Sports (S) typeert Sigma haar nieuwste reeks objectieven. Een ander interessante toevoeging van Sigma voor deze objectieflijnen is een USB-standaard / adapter (dock) waarmee de gebruiker het objectief qua scherpstelling en optische specificaties geheel naar eigen smaak en inzet met de computer kan configureren en firmware updates kan doen. Daarnaast is Mount Change Conversion service mogelijk, de objectieven uit de A-C-S serie kunnen (tegen betaling) worden omgebouwd naar een andere vatting indien men achteraf kiest voor een ander cameramerk.
Wij bespreken hier de relatief lichtsterke viermaal 17-70 mm standaardzoom voor APS-C-camera’s.
Een bereik van 17-70 mm betekent in de praktijk 26 mm groothoek tot 105 mm teleobjectief. Daarmee zijn circa 85% van alle veel voorkomende opnamen te maken. De prijs die je voor een groter zoombereik naar tele moet betalen is een diafragmaverloop van F 2.8 naar F4, 1 stop minder lichtsterk. Daar valt echter in de praktijk goed mee te leven. Een korte instelafstand van 22 cm maakt semimacro-opnamen mogelijk.



Voor de mechanische uitvoering alle lof. Degelijk, relatief licht, een vloeiend lopende zoom ring, AF en OIS aan/uit te schalen en bestand tegen spatwater en stof. De scherpstelling is stil, snel en nauwkeurig. Bij het uitzoomen neemt de lengte van het objectief met een factor 2 toe. De frontlens draait niet mee.
De scherpte ligt in het algemeen flink boven die van goedkope kitlenzen. Alleen op F2.8 bij 17 mm ogen de hoeken iets zachter. Na 1 stop diafragmeren verdwijnt al de lichtafval in de hoeken bij 17 mm. De vervorming valt binnen de praktische toleranties. Sigma voorziet in softwarematige correctieprofielen voor bijvoorbeeld Adobe Lightroom en Photoshop.



Wij zagen geen overstraling of chromatische aberratie van betekenis. Dit is mede het gevolg van het toepassen van asferische glaselementen in het objectief. De Bokeh is voor dit type objectief boven gemiddeld. Kortom, je betaalt een paar honderd euro meer en krijgt daarvoor een stuk betere standaardzoom dan de doorsnee kitlens. Geschikt voor Canon, Nikon en Sigma. (Zonder beeldstabilisator voor Sony en Pentax).

EDITORS' CHOICE