NIEUWSSony

Panasonic Lumix GH4


Ulco Schuurmans | 29 maart 2015 | Sony

De GH-lijn van Panasonic staat bekend om spiegelloze systeemcamera’s die wat de videofuncties betreft de middenklasse camcorder naar de kroon steken. Daarnaast maken deze Lumix-camera’s tevens uitstekende foto’s. Model 4 doet diens naam eer aan: deze camera neemt video in 4K (UHD) op. Natuurlijk kan je ook gewoon in Full HD (2K) videofilmen.
Dat de Panasonic Lumix GH-serie ook menig videofilmer bekoord ligt aan de ergonomische bediening, prima prestaties bij beeld en (stereo)geluid, micro four thirds verwisselbare objectieven van een hoge kwaliteit en het uitklapbare OLED-touchscreen met een relatief hoge schermresolutie van 1,036 miljoen beeldpunten. Hetzelfde geldt voor de zoeker: 2,36 miljoen beeldpunten en een vergroting van 0,7 maal.



De meeste belangstelling van de videomaker zal ongetwijfeld uitgaan naar de mogelijkheid voor UltraHD. Er is keuze uit 3840 x 2160 pixels in de beeldverhouding 16:9 op 24, 25 en 30 beelden per seconde (= Standaard UHD) en 4096 x 2160 pixels op 24 bps (= 4K Cinema). Een goede zet is dat elke pixel op de sensor ook 1 op 1 wordt overgezet naar één beeldpixel. Dat voorkomt beeldfouten door het achteraf moeten ‘bijschalen’ (scaling) van de videobeelden. Op 4608 pixels horizontale beeldresolutie van de gebruikte 16 Mps sensor is de cropfactor net iets hoger als bij de voorgaande micro four thirds-modellen.
Je kunt de kwaliteit van 4K aardig verprutsen door het gebruik van lage bitrates (datasnelheden), veel compressie en weglaten bij de 4:2:2 (YUV) kleurscheiding & helderheid. Dat doet Panasonic gelukkig niet! Bij 4K verwerkt de GH4 de datastromen op 100 Megabits per seconde. Bij 1080 (2K) is zelfs 200 Mbps in de stand Progressive mogelijk. Tevens is er keuze uit compressie in de formaten all-i (elk frame afzonderlijk opgeslagen) of ipb compressie (alleen de verschillen tussen opeenvolgende beelden zijn vastgelegd).

Veelzijdig
Andere sterke kanten zijn het niet weglaten van een low-pass-filter (voorkomt Moiré-effecten), weinig last van de rolling shutter en een hoog dynamisch bereik bij de lagere ISO-waarden. Bij YUV presteert de Panasonic Lumix GH4 voor 2K YUV op 4:2:2 subsamp-ling in 10 bit. Dat lukt de meeste videofilmende spiegelreflexen van de concurrentie echt niet. De beste resultaten behaalt de GH4 via HDMI 2.x naar een externe beeldrecorder. Op de SDXC-geheugenkaart is de subsampling beperkt tot 8 bit.
Interessant is dat de GH4 een lichte vorm van highspeed slow-motion opnamen in zijn mars heeft. Je kunt 4K op 96 bps registreren en dat komt overeen met viermaal slow-motion. De meeste gewaarde functies en mogelijkheden zoals op de voorganger Lumix GH3 zijn hetzelfde gebleven. Nieuw zijn de focus peaking (scherpstelhulp), verbeterde zebra-functie, bij fotografie haalt de sluiter minimaal 200.000 opnamen, er is ook een stille sluitermodus, de AF kan desgewenst via een Touchpad-functie verlopen en de snellere processor & sensorcombinatie maakt snel fotograferen op 12 fps mogelijk. Het nieuwe AutoFocus-systeem van Panasonic heet Depth From Defocus (DFD). Daarbij gebruikt de GH4 een slimme database, de gegevens van het toegepaste Lumix-objectief en beeldanalyse. Dit DFD-systeem werkt met name heel snel en accuraat bij tracking-AF. Wat groot uitgevallen is de YAGHE-unit voor het aansluiten van professionele videoapparatuur waaronder XLR-connectoren en SDI. Je schroeft deze unit onder de GH4-body.
Samenvattend een veelzijdige systeemcamera die zowel de veeleisende videofilmer als fotograaf goed zal bevallen.



Panasonic AG-AC8
Van een geheel andere orde is de Full HD schoudercamera Panasonic AG-AC 8. Deze camcorder mikt op de reportagemaker die stabiel vanaf de schouder wil filmen en gemakkelijk bij de bedieningsknoppen moet kunnen. En natuurlijk geeft zo’n echte schouderbak een lekkere professionele uitstaling. Ondank zijn grootte is de AG-AC8 met 2,4 kg behoorlijk licht. Mogelijk lichter dan menig (semi)professionele gebruiker verwacht doch er valt praktisch goed stabiel mee van de schouder te filmen. De camera ziet er gewoon stijlvol en professioneel uit en de bediening is heel comfortabel. Panasonic raadt deze schoudercamcorder vooral aan voor bruiloften, zakelijke congressen en vergaderingen, documentaires en natuurfilms, sportevenementen en andere evenementen en shows.
De specificaties zijn voor de ambitieuze videofilmer behoorlijk interessant. Je kunt gelijktijdig opnemen naar twee SD(XC)-kaarten. Dat sluit optimaal aan bij de nieuwe relay Auto Switch-functionaliteit van de AC8. Niet alleen het ononderbroken vastleggen van niet te missen beelden maar ook van belang voor audio. De relay-scene maakt gebruik van een externe vaste schijf, zodat audio ononderbroken kan worden opgenomen zonder verlies van spraak als tijdens een voortdurende Auto Switch-opname van doel-SD-kaart wordt gewisseld. Er is een optisch hoogwaardige lichtsterke F1.8 21x optische zoom met een 28 mm groothoek aan boord. Als cameraman kan je met deze groothoek lekker bovenop het onderwerp gaan staan. Het telebereik is 588 mm (kleinbeeld). Elektronisch is 50 maal zoom mogelijk.

EDITORS' CHOICE