REVIEWBlumenhofer

Genuin FS 2

Waar op de vrij grote Big Fun 20 na, de wat minder exclusieve Blumenhofer modellen allemaal nog een min of meer strakke en conventionele behuizing bezitten met daarin alle units geïntegreerd, is dat bij de duurste twee series Genuin en Gioia wezenlijk anders. Hier is het vooral een duidelijk meer compromisloze benadering die de klok slaat. Een mooi voorbeeld hiervan is de voor de Genuin serie zo typerende losse hoornconstructie boven op de kast. Deze CNC uit MDF gefreesde hoorn met daarin een 7,5 cm grote titanium compressiedriver voor het midden en hoog, is opgehangen in een werkelijk oer solide metaalconstructie en kan zelfs middels een gekalibreerde rail over een grote afstand worden verschoven. Hierdoor kan voor iedere luisterafstand en positie, het optimaal bijpassende fase- en tijdgedrag worden ingesteld. Ook de FS 2 beschikt over zo’n mooie en bewerkelijke constructie, hoewel ik bij de eerste aanblik van deze weergevers toch wel even perplex sta van het wel heel sterk afwijkende uiterlijk. Een en ander wordt in deze vooral veroorzaakt door de zeer bijzondere houttekening van de mij aangeleverde testexemplaren.
Omdat bij Blumenhofer qua afwerking zowat alles mogelijk is, zijn deze weergevers uitgevoerd in tweekleurig Ebbenhout. Hierdoor is een erg uitgesproken tekening in het massieve houtfineer ontstaan en lijkt het voor mij in eerste instantie net of iemand met zwarte verf banen op de kast heeft beschilderd. Maar smaken verschillen nu eenmaal en eenieder moet zelf bepalen wat hij of zij mooi vind. Na er na enige tijd toch aan gewend te zijn geraakt, blijkt deze bijzondere tekening eigenlijk heel goed bij deze verder toch al opvallend anders vormgegeven luidsprekers te passen. Door zijn afwijkende vormgeving en maten als 111 cm hoog, 33,2 cm breed, 45,5 cm diep en 45 kg zwaar, is de Genuin FS 2 ook geen systeem wat je zomaar even wegmoffelt. Als u naar zo’n soort ‘onzichtbare’ luidspreker op zoek bent, kunt u het beste deze Blumenhofers maar direct overslaan. Nee, dit soort artistieke uitingen verdienen wat mij betreft een mooie en pontificale plaats in de huiskamer of luisterruimte. Bij het bezorgen en plaatsen van de luidsprekers valt het mij en verschillende anderen al op, dat ze er ondanks hun vrij forse afmetingen eigenlijk helemaal niet zo enorm groot eruitzien. Enerzijds komt dit denk ik door het verschillende graden achterover hellen van de 18 mm dikke en slechts op strategisch belangrijke plaatsen versterkte berken-multiplex kast.



Terwijl een drietal facetten bij de naar achteren taps toelopende kast, bijdragen het visueel slanker ogen dan het daadwerkelijk is. Naast de overigens zeer degelijk geconstrueerde en bijzonder goed afgewerkte hoornconstructie bovenop de kast, is de 30 cm grote papieren woofer één van de grote blikvangers van deze Genuin FS 2. Zeker vandaag de dag zijn dit soort grote woofers al weer tientallen jaren, bijna niet meer in het ‘straatbeeld’ te vinden. Ook is het moeilijk voor te stellen dat een woofer met zo’n grote diameter, naadloos op de relatief kleine hoornconstructie aan kan sluiten en goed kan integreren. Toch laat de luisterpraktijk later het tegendeel horen! Voor een optimaal evenwicht en om het systeem voldoende ver van de grond te kunnen houden, is de FS 2 voorzien van een drietal forse verstelbare spikes.
Hierdoor ontstaat een heel mooie en belangrijke laag tuning mogelijkheid. Want aan de onderzijde van deze weergevers is namelijk een naar beneden gerichte basreflex opening aangebracht. Samen met de vloer ontstaat hierdoor ook feitelijk een soort van hoornconstructie. Door nu met de hoogte van de spikes te spelen, kan vrij gemakkelijk een optimale bij de ruimte en set bijpassende laaginvulling worden gevonden. Zoals ik al min of meer verwachtte bij een weergever uit deze hoorncategorie, is het rendement met 94 dB natuurlijk prachtig hoog en is zelfs de impedantie met een vrij vlak verloop van rond de 8 Ohm, bijna ideaal te noemen. Indien nodig kan uiteindelijk zelfs nog doormiddel van enkele insteekbrugjes, een impedantiecorrectie ingeschakeld worden om het bereik nog vlakker te maken. Laag aan de achterzijde is tenslotte een bi-wiring aansluitterminal te vinden met vergulde contacten van Tellurium koper.



EMM Labs
Terwijl de gemiddelde (moderne) audiofiel EMM Labs waarschijnlijk maar weinig zal zeggen, zal mogelijk bij het horen van de naam van audio veteraan Ed Meitner, misschien toch ergens een lampje gaan branden. Op zich niet zo vreemd want deze eigenzinnige en getalenteerde audio ontwerper houdt zich al sinds de begin jaren van high-end audio, bezig met het ontwikkelen en realiseren van hoogwaardige en vernieuwende schakelingen. Waren dit in de vroege jaren zeventig nog voornamelijk professionele mengtafels voor zijn toenmalige onderneming Olive Electrodynamics, in een vervolgstadium raakte hij ook betrokken bij de ontwikkeling van testapparatuur voor fabrikant Amber. Door de steeds terugkerende vraag van de verschillende (audio) testapparatuur klanten of ze een bepaald ontwerp nu op deze manier of de andere manier moesten maken, zette hem aan het denken. Samen met zijn eerder opgedane kennis wat betreft mengtafels en aanverwante studiotechniek, ontstond uiteindelijk zijn eerste voorversterkerontwerp. In een later stadium raakte Ed ook steeds meer betrokken bij het digitale opname- en weergaveproces en zette hij zijn tanden in het oplossen van de bestaande problemen zoals jitter.

Dit was de start van EMM Labs. Zijn naam en faam steeg vervolgens tot steeds grotere hoogte, waarna op zeker moment zelfs elektronicagrootmachten Sony en Philips hem benaderden om mee te werken om hun uitvinding sacd, om te zetten naar gehoormatige realiteit. In dat beginstadium was het vooral zaak om de maximaal haalbare potentie uit het formaat te krijgen. In het vervolgtraject ontwikkelde EMM Labs al snel het eerste complete meerkanaals DSD weergavesysteem van disc tot voorversterker. Daarmee een voorbeeldfunctie scheppend als één van de meest gerespecteerde makers van hoge-resolutie audio-opname en weergave producten in deze bedrijfstak. Deze doelen werden trouwens vooral mede bereikt door de unieke samenstelling van het ontwikkelteam. Van fysici tot ingenieurs en van vormgevers tot muziekliefhebbers. Iedereen had diep respect voor elkaars werk en werkte nauw samen als een team.
Dit om uiteindelijk de meest natuurgetrouwe muziekproductie en reproductieapparatuur beschikbaar en vooral ook mogelijk te maken van dat moment. Vandaag de dag behoren EMM Labs producten en converter systemen tot de onbetwiste DSD referentie van de opname-industrie. Vrijwel iedere sacd tot op heden vervaardigd, is gemaakt met wel ergens EMM Labs DSD converters in de keten. Goed nieuws is dat het merk inmiddels alweer de nodige jaren, ditzelfde zeer hoge niveau beschikbaar heeft gemaakt voor alle kritische muziekliefhebbers over de hele wereld. De nieuwste generatie van dit roemruchte merk, zijn bewust ontworpen voor een breed scala van toepassingen en zijn zonder twijfel, het meest verfijnde voorbeeld van EMM Labs innovatie en technologie van dit moment. 

MERK

EDITORS' CHOICE