Alleen maar krenten in de pap

Werner Ero | 10 april 2015 | Fotografie Werner Ero

Met een paar helder fonkelende pretogen in een ogenschijnlijk rustig gezicht, zegt hij met licht omhoog krullende mondhoeken; ‘ja Werner, feitelijk is deze winkel een soort van hoogtepunt waarin vele jaren muziekhobby uiteindelijk tot uiting zijn gekomen. Met letterlijk ieder product wat hier in de winkel is te vinden heb ik namelijk zelf affiniteit. Door vele jaren opgedane kennis zijn het verder in die hoedanigheid dan ook allemaal producten waar in een juiste set samenstelling hele mooie en vooral bevredigende muzikale totaalsystemen mee zijn te verwezenlijken. Kort beschouwd zijn het eigenlijk vooral de mooie krenten in de pap waar we eigenlijk allemaal continu naar op zoek zijn. Want wie wil er nu geen audiosysteem waar je vele jaren muziekplezier van hebt en wat letterlijk helemaal op je eigen wensen- en eisenpakket als een maatpak is samengesteld? Het is ook dit belangrijke verschil waarin A10Audio zich onderscheid van vele andere aanbieders. Mede door in het verleden verschillende adviserende functies in bepaalde (o.a. automotive) nichemarkten te hebben vervuld, is voor mijzelf een heel duidelijk beeld ontstaan over hoe je mensen optimaal kunt adviseren. Maar ook wat daarin je eigen rol zou moeten zijn en zeker tot hoever die uiteindelijk moet rijken.



Wat ik daarbij ook heb geleerd, is dat het leven te kort is voor compromissen. Als je als consument bereid bent om een bepaald en vaak substantieel geldbedrag aan een mooie audioset uit te geven, dan vind ik dat je daar als winkel zeer serieus mee om moet gaan. Zelf streef ik daarbij graag naar totaaloplossingen waar geen lukraak van de plank geraapte standaardproducten in thuis horen. Dit is meteen één van de hoofdredenen waarom ik zo relatief veel ‘onbekende’ merken in mijn winkel heb staan. Doorgaans gaat het dan om vaak kleine en zeer specialistische fabrikanten die zowel een geheel eigen kijk als pakket aan oplossingsparameters. De zeer natuurlijk klinkende Deense Raido luidsprekers zijn in dit kader een prachtig voorbeeld van een fabrikant die nauwgezet zijn eigen idealen blijft volgen en mede daardoor prachtige en eigenzinnige producten op de markt zet die akoestisch werkelijk hout snijden. Zo is er zonder  afbreuk aan een bepaalde kwaliteitsbeleving te hoeven doen, voor iedere richting en smaakbeleving wel een passend product(en) te vinden. Als je trouwens daadwerkelijk voor maatwerkoplossingen gaat, steek je op een bepaalde manier ook je nek behoorlijk uit. Niet alleen moet je om met zoveel uitgesproken en gemêleerde merken te werken, heel veel (achtergrond-) kennis van je producten in huis hebben. Maar moet je ook heel goed weten op welke wijze je ze naadloos samen kunt laten werken. Precies in dat aspect zit de belangrijke meerwaarde van een echt goede dealer en voor high-end audio kun je eigenlijk niet zonder!’




Internet (advies) – zegen of kwelling?
‘Dat is een erg interessant vraagstuk. Ik zou zeggen dat internet vooral heel nuttig is voor het verzamelen van bepaalde achtergrondinformatie. Naast erg actueel kan het daarbij zowel een bron van vermaak als enorme irritatie zijn! Qua vermaak is het vooral de wijze waarop je een bepaalde voorpret kunt beleven wanneer je zoekt naar informatie over producten waar je in bent geïnteresseerd. Maar het wordt al snel dubieuzer als je vervolgens gaat zoeken waar een bepaald audiocomponent het meest voordelig is. Op zich snap ik die handelswijze natuurlijk wel, want waarom zou je teveel voor iets willen betalen? Als het daarbij gaat om bijvoorbeeld een TV, Blue-ray speler of wasmachine, zijn de bepaalde adviessites nog best een waardevolle hulp. Maar bij het vergelijken op prijs van een bepaald type luidspreker, versterker of ander audioproduct, is de kans levensgroot groot dat de consument zich uiteindelijk er flink mee in de vingers snijdt.




Er komt namelijk zo ontzettend veel kijken bij het samenstellen van een echt goed audiosysteem, dat het leeuwendeel van de consumenten hier gewoon geen kaas van heeft gegeten. Een normale consument is nu eenmaal nooit in staat om het hele jaar door allerlei producten en combinaties zelf uit te proberen. Om uiteindelijk de puntjes op de i te zetten, heeft A10Audio tenslotte ook een groot assortiment aan tuning producten in huis. Vaak heel uitgekiende producten die door hun eigenschappen de weergave op subtiele en soms minder subtiele wijze, in een bepaalde gewenste richting kunnen buigen. Mede hierdoor zijn wij in staat om door eindeloos te combineren een bijzonder hoge graad aan rijping te verkrijgen. Waarmee het volgens mij verder heel duidelijk is wat de kernwaarde van A10Audio is.

 

Bewust geen A-locatie

‘Zoals je waarschijnlijk zelf ook al op is gevallen, is mijn winkel niet op aan A-locatie gesitueerd. Dit is vooraf een hele bewuste keuze geweest. Allereerst leent mijn type winkel en filosofie zich niet voor een drukke inloop. Uiteraard is iedereen hier altijd van harte welkom, maar werk ik voor een optimale dienstverlening wel met beperkte openingstijden. Op donderdag en zaterdag kan men hier overdag van 12:00 tot 17:00 uur terecht en op de overige dagen na afspraak. Deze werkwijze geeft mij de vereiste rust en ruimte om alle aandacht aan mijn klanten en de verschillende lopende implementaties te geven. Een tweede voordeel is dat hier ondanks de Amsterdamse locatie, nog steeds gratis pal voor de deur kan worden geparkeerd en dat de bereikbaarheid zo dicht langs de A10 ringweg, gewoon optimaal is. Derde en laatste voordeel is dat de kosten voor het pand zelf veel lager kunnen uitvallen dan in geval van een dure A-locatie. Daardoor is er voor minder geld een veel groter winkeloppervlak met dito productaanbod beschikbaar en is er ook in de nabije omgeving veel meer fysieke rust om tot verantwoorde productvergelijkingen en adviezen te komen.’


EDITORS' CHOICE