NIEUWS

Middenklasse NLE


Ulco Schuurmans | 19 april 2015



De volgende stap bij Non Lineaire Editing vormt de middenklasse montagesoftware. Dit niveau biedt de volgende belangrijke voordelen die er bij de pretentievolle videomaker echt toe doen:
- Het combineren van een groot aantal sporen voor video en audio. Ook het werken aan meerdere projecten, sequences (= samengestelde clipreeksen) en het in elkaar voegen (nesting) van sequences.
- Sneller doorrekenen, Realtime, krachtiger CODECs, betere previews in grotere vensters.
- Het tot op het frame nauwkeurig kunnen bewerken van beeld en geluid.
- Zeer nauwkeurig instelbare effecten, overgangen en hoogwaardige correcties.
- Een complete geluidsstudio met LED-volumemeters en goede voice-overrecorder aan boord.
- Beschikt over een groot aantal im- en exportformaten.
- Doorgaans naast 2K (Full HD) tevens geschikt voor 4K en 3D.
- Hoogwaardige keying en compositing (meerdere videolagen over elkaar).
- Een veel beter mediabeheer voor de video-, audio-, foto- en grafische bestanden met aanvullende slimme zoekfuncties.
- Digitale video-effecten op professioneel niveau. Ook via plug-ins van andere leveranciers.



Verder zie je vaak nog een prima vorm van beeldstabilisatie, het uitrekenen van effecten of bewerkingen op de achtergrond zodat je ondertussen gewoon door kunt gaan met de montage en extra modules voor het (op)maken van dvd/Blu-ray en export naar social media. De prijsklasse ligt gemiddeld tussen de € 200,- en € 500,-. Bekende voorbeelden van dit type software zijn Final Cut Pro X, Sony Vegas, Magix Video Pro X6 en Edius7. Je hebt voor dit type software wel meer ervaring en een langere leercurve nodig.



Postproduction
Onder de zogenaamde postproduction wordt de professionele afwerking van een videofilm verstaan. Het gaat tot op het ware bioscoop-, tv- uitzend (broadcast) en commercial niveau. Je kunt er letterlijk alles mee in Full HD, UHD 4K en 3D. De soundtrack is van studiokwaliteit. Het belangrijkste onderscheid ten opzichte van de hiervoor genoemde middenklasse zit hem in:
- Uitgekiende werkstromen. Deze workflows maken de professionele videoproductie, sneller, efficiënter en ergonomischer.
- Deze NLE-pakketten ondersteunen speciale versnellende processoren op onder andere grafische kaarten en montagesystemen met meerdere rekenkernen/CPU’s. Dat geeft realtime afspelen en doorrekenen op een groot aantal videosporen.
- Zijn geschikt voor omgevingen waarbij meerdere editors in netwerken samen aan dezelfde productie werken (collaboration).
- Verwerken elk (pro-) video- en audioformaat in de hoogst mogelijke kwaliteit. Zowel gecomprimeerd als ongeprogrammeerd. Je kunt vanuit het veld ook montages in een lagere resolutie naar de studio sturen die aldaar verder wordt opgewerkt.
- Werken met vrijwel elk elektronisch script, beeldtaal (XML) en EDL-opdrachtlijsten.
- Zijn naadloos compatibel met tal van professionele apparatuur voor playout (uitzenden), storage (opslag), converteren, transport over glasvezelnetwerken. Mixers/switchers. mediaservers en externe hardwarematige effectbewerking.
- Uiterst nauwkeurig mediabeheer met metadata, het identificeren van beeldinhoud en woordherkenning bij interviews.
Uiteraard met € 600,- tot € 4.000,- niet goedkoop en behoorlijk lastig om het allemaal te leren. Bekende voorbeelden zijn de Avid Media Composer, Edius Pro 7, Premiere Pro (abonnement of als losse suite), Blackmagic Davinci Pro, Autodesk Smoke en Vegas Pro 13.



Conclusie
Kortom kies op maat. De kwaliteit van beeld en geluid en het gebruiksgemak tellen naast de gebruikte AV-formaten het zwaarst. Daarna volgen het geluid en correctiemogelijkheden. Veel effecten zijn natuurlijk leuk maar gebruik je ze uiteindelijk wel? Let verder op de hardwareisen die het beoogde NLE-pakket stelt.

EDITORS' CHOICE