NIEUWS

In de praktijk

Ulco Schuurmans | 26 april 2015

Uiterlijk gezien lijkt het werkinterface van DaVinci Resolve Lite veel op dat van een montageprogramma. Er zijn twee monitorvensters, een tijdlijn en vensters voor mediabeheer en bibliotheekvensters voor de aan te brengen bewerkingen.
De werkwijze in de montagepraktijk is als volgt: Maak eerst een nieuw project aan. U start vervolgens met het inladen van alle te bewerken media in het projectvenster van de mediapagina. Dat kan als afzonderlijke bestanden maar ook als een al eerder in een ander montageprogramma gemaakt project. DaVinci Resolve importeert bijvoorbeeld een pre-editted (voorgemonteerd) project uit Adobe Premiere Pro of Premiere Final Cut Pro.



Op de editingpagina vindt de verdere uitwerking van de montage plaats. Al kant-en-klare projecten gaan direct de tijdlijn in. Bij nog uit sequences (= reeksen bij elkaar horende videoclips) op te bouwen projecten zet u de geïmporteerde mediabestanden al of niet na verdere nabewerking zelf in de juiste volgorde.
De volgende pagina is de colourpage. Hierop vinden alle kleurcorrecties plaats. U vindt hier de verschillende bewerkingsinstrumenten en brengt de nodes aan. Er is ook nog een aparte pagina voor het bewerken van stillbeelden (foto’s, grafische illustraties).



De uitvoerpagina (deliverpage) vormt de laatste stap in het correctieproces. Hier geeft u het juiste exportformaat op en vindt de rendering plaats. Eenmaal bewerkt valt het project zo weer terug te zetten in een ander compatibel montageprogramma.
Handig is gewoon dat u het montageproject ook grotendeels in DaVinci Resolve zelf kunt afmonteren en niet steeds een kleurbewerkte versie heen en weer tussen de andere NLE-software behoeft te sturen. Er zijn zelfs een goede titelgenerator, 16 spoor audio-editor en een complete one line editor aan boord.



Conclusie
Blackmagic DaVinci Resolve vormt een goede manier om gratis kennis te maken met hoogwaardige kleurcorrectie op het door u geschoten beeldmateriaal. Het kost enige tijd om het programma onder de knie te krijgen. De resultaten zijn er dan ook wel naar.



Nodes
Een node of knooppunt moet u bij DaVinci Resolve zien als een bewerking of effect dat aan het videomateriaal gekoppeld is. De desbetreffende videoclip wordt volgens de specificaties van de node aangepast. Een node valt aan meerdere mediabestanden/clips te koppelen. Ook kunt u meerdere nodes met elkaar verbinden waardoor er een soort boomstructuur voor de toe te passen correcties en bewerkingen ontstaat. Met behulp van deze nodes valt de kleurcorrectie heel precies aan te sturen.
Praktisch gezien gaat een videoclip de node in en komt er vervolgens weer bewerkt uit. In het proces van colour grading (kleurbewerking) is het verstandig om met een logisch nodeplan te gaan werken. Welke node eerst? Wat is de volgende stap? En welke node komt er dan? Een verkeerde volgorde kan tot gevolg hebben dat bewerkingen niet goed lukken omdat een voorgaand stadium niet af is of de editor het overzicht kwijtraakt.



Een goede node-volgorde is:
1. Eerst het regelen van de kleurbalans en de zwarten en witten;
2. Het toepassen van (lokale) belichtingscorrecties;
3. Het toepassen van specifieke kleurcorrecties;
4. Het aanbrengen van een bepaalde look, uitstraling, kleurkarakter;
5. Het uitvoeren van de fijn afstemming.
Er zijn diverse typen nodes. Seriële nodes voeren de opgegeven bewerkingen in serie achter elkaar uit. Parallelle nodes de bewerkingen tegelijkertijd. Layernodes stapelen de bewerkingen bij de uitvoering in lagen boven elkaar.

www.blackmagicdesign.com 


EDITORS' CHOICE