NIEUWS

Effectief ‘kamermanagementsysteem’

Rob van Mil | 09 mei 2015

”Zodra we een gast aan de balie inchecken en hem of haar een kamer toewijzen, gaat de verwarming of koeling aan om de kamer, indien nodig, extra op te warmen of te koelen, afhankelijk van de buitentemperatuur. Overigens zorgen wij ervoor dat een kamer nooit te ver afkoelt of opwarmt, maar we willen ook niet dat kamers dag en nacht, en zeker als ze niet bezet zijn, dezelfde temperatuur houden. Het is echt onze filosofie dat we er alles aan doen om geen onnodige energie te gebruiken. Daarom zitten er op de ramen en terrasdeuren ook contacten die via KNX het klimaatsysteem kunnen uitschakelen zodra mensen ramen of deuren openen. En in elke kamer zit een temperatuursensor die de verwarmings- en koelunit in de kamer uitschakelt, zodat deze niet tot extreme opwarming of afkoeling kan leiden”, vertelt Noorlander.



Bericht vanuit de minibar
”Bijzonder is verder het contact op de minibar, dat via KNX een signaal geeft naar de centrale database elke keer als de deur van de minibar opengaat. Uiteindelijk scheelt ons dat aanzienlijk in arbeid, omdat de barmedewerkers de kamers alleen maar hoeven na te lopen als zij in het systeem zien dat de bar open is geweest”, aldus Noorlander. “Daarnaast hebben we op de gang, aan de buitenzijde van de kamer een wandcontactdoos met een opening voor een speciale plug en led-indicatoren. Die led-indicatoren tonen aan de buitenzijde of een kamer bezet is, maar deze geven ook een signaal aan de huishoudelijke dienst of de gast afwezig is of heeft uitgecheckt. Vervolgens stopt onze medewerker, wanneer hij of zij de kamer schoonmaakt, die speciale plug in de wandcontactdoos. Dit geeft aan de receptie het signaal dat de kamer wordt schoongemaakt en - als de plug weer is verwijderd - opnieuw kan worden uitgegeven. Ook weten wij zo exact wanneer en door wie de kamers zijn schoongemaakt. Dit systeem hebben wij samen met InstaVer uitgedacht. We hebben dat nog nergens anders in de hotellerie gezien. Onze verwachting is dat deze werkwijze de toewijzing en het schoonmaken van kamers veel efficiënter en sneller laat verlopen.”



Snelle opvolging bij alarm
Naast veel meer comfort, maakt de automatisering de kamers ook veiliger. In elke kamer is een AED-knop geïnstalleerd. Zodra een gast op die ‘emergency-knop’ drukt, is de alarmmelding te zien op het grote touchscreen van het brandbeveiligingssysteem, maar er gaat ook meteen een melding naar de portofoons van de medewerkers in het hotel. Tevens zal de led-signalering aan de buitenkant van de kamer een melding geven. Een andere veiligheidsvoorziening is de loopverlichting, die zich onder aan de wandcontactdozen in de kamer bevindt en die automatisch aangaat zodra het buiten donker is, maar ook alleen als er een gast in de hotelkamer is.
“Wij hebben een automatiseringssysteem ontworpen waarop we ruim 250 kamers kunnen aansluiten en met een capaciteit van in totaal wel 65.000 adressen van actoren, melders, schakelaars, enzovoorts. Alle data van elke schakeling wordt in een database opgeslagen. Elke kamer heeft daarvoor zijn eigen identificatie, zodat het management precies kan nagaan welke acties in een kamer op een bepaald moment hebben plaatsgevonden. Dat is niet om de gangen van de gast na te gaan, maar wel om te leren van het ritme van hotelgasten en om daardoor het comfort nog verder te verhogen. Ook is het daardoor mogelijk om zaken als energiegebruik en veiligheid verder te verbeteren”, zegt Zwemmer.



Besparing op energiegebruik
”De komende periode gaan we het energiegebruik in de gerenoveerde kamers en de nog niet gerenoveerde kamers meten, zodat we inzicht krijgen in de verschillen. Vervolgens renoveren we in de komende anderhalf jaar steeds een hele verdieping tegelijk, zodat we eind 2015 of begin 2016 alle kamers op deze nieuwe automatisering hebben aangesloten. Daarmee zal de gebouwautomatisering van het hele hotel op één systeem draaien. Wel hebben we nog een uitdaging om die koppeling tussen de gebouwautomatisering en het hotelreserveringssysteem te optimaliseren. Maar dat zijn uitdagingen die de integratoren van InstaVer niet uit de weg gaan en waarvoor zij vaak slimme oplossingen bedenken”, besluit Noorlander.
De omvang van Huis ter Duin maakt dat InstaVer de automatisering uiterst overzichtelijk en zeer robuust moest opbouwen. Daarom draaien er inmiddels zes facility servers van Gira, voor de vele specifieke onderdelen of afdelingen, waarmee alle installaties van die onderdelen worden aangestuurd en gevisualiseerd. En het is niet bij uitsluitend de automatisering van het hotel gebleven. Ook het strandpaviljoen Breakers Beach House en het gezellige terras Copper Food & Drinks in Noordwijk, beiden onderdeel van Grand Hotel Huis ter Duin, zijn volledig via KNX geautomatiseerd; tot en met de koelinstallaties in de keuken aan toe.


EDITORS' CHOICE