HI-VISIT

Ruimte genoeg

Een vliegtuig dat net opstijgt, beweegt in het beeld. In dat geval is het niet nodig om de camera te bewegen. Tenzij je het onderwerp doelbewust wilt volgen. Het is geen filmfout als je langer dan vijf seconden een onderwerp opneemt zonder van links naar rechts te bewegen of gebruik te maken van de zoomfunctie. Tegelijkertijd is het belangrijk te weten dat opnamen lang genoeg moeten zijn en niet plotseling mogen worden afgebroken. Een vliegtuig dat net de landing aan het inzetten is, moet de grond hebben geraakt om de scène af te kunnen ronden. Maak de opnamen langer dan in de bedoeling ligt. Tijdens het monteren heb je zodoende ruimte genoeg om te kunnen snijden.

Beeldstabilisatie
Het hanteren van een statief zal in de meeste gevallen moeilijk gaan als je van dichtbij een vliegtuig wilt volgen. Je kunt bij het met de hand filmen kiezen voor de functie van de steadyshot. Het is een elektronische beeldstabilisatie. Het zal een beetje helpen om vaste beelden te kunnen maken, maar is geen middel waar je alles van moet verwachten! Pas de functie niet toe als de camera op een statief wordt gebruikt.

Op het panoramaterras van Rotterdam The Hague Airport is het moeilijk filmen vanwege de hoge ruiten die zijn geplaatst. eroverheen opnemen is beter (als je een beetje lang bent!).

Twintig kilometer
Met ruim 450.000 vluchten per jaar kun je op en rond luchthaven Schiphol alle kanten uit. Op het panoramaterras staat een Fokker 100. Je kunt er gratis in. Van het oorspronkelijke interieur is weinig meer over. De cockpit kun je nog wel vastleggen. Ben je fysiek in staat om het grote gebied rondom de hekken van deze luchthaven met de fiets te verkennen, maak dan gebruik van deze mogelijkheid. Met de camera kun je in een ongeveer twintig kilometer lange tocht veel zien op de zelf te bepalen stopmomenten. Doe dat vooral op een drukke dag. Op de website van deze luchthaven staat aangegeven dat er een fietsroutekaart te downloaden is, maar die blijkt niet te vinden. Gewoon de bordjes volgen dus.

Vliegtuigbewegingen
Schiphol heeft in totaal zes landingsbanen (Polderbaan, Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan, Oostbaan, Kaagbaan en Buitenveldertbaan). Het is afhankelijk van de weersomstandigheden welke banen er op welk moment worden gebruikt. Op de website www.vliegtuigenspotter.nl vind je de plaatsen waar je met de camera kunt gaan staan. Kijk daarbij ook op www.bezoekbas.nl. InZicht toont al het vliegverkeer van en naar Schiphol in een straal van ongeveer 150 kilometer rond de luchthaven. De vliegtuigbewegingen zijn gebaseerd op radar- en vliegplangegevens die live door Luchtverkeersleiding Nederland worden geleverd.

Torenhoge prijzen

Voor het maken van opnamen van vliegtuigen hoef je niet altijd naar Schiphol. Even afgezien van de torenhoge prijzen die je er betaalt voor het parkeren van je auto en een simpel broodje. Een middagje filmen kan je in dat geval op een flinke kostenpost komen te staan. Op kleinere luchthavens kun je net zo goed vliegtuigen spotten, al zal de hoeveelheid en de gevarieerdheid ervan uiteraard veel minder zijn.


In deze reclame van ‘Schiphol Behind the Scenes’ wordt onder meer een touringcar getoond die naast een groot KLM-vliegtuig staat. Met deze foto wordt gesuggereerd alsof je met de touringcar op veel terreinen komt waar de vliegtuigen staan opgesteld. Dit is misleiding!

‘Behind the Scenes’
Op Schiphol word je de mogelijkheid geboden om mee te gaan met ‘Schiphol Behind the Scenes’. Het belooft een uitgebreide en spectaculaire blik achter de schermen van de luchthaven. Je moet bijna gek zijn om je camera niet mee te nemen! Althans, als je de reclame mag geloven. Foto’s zijn te zien van een brandweerman met volledige bepakking, iemand van de luchthavenautoriteit voor een geel autootje en de indrukwekkende verkeerstoren. Zo wordt aangegeven: ‘De Schiphol Behind the Scenes multimedia tour geeft je een kijkje achter de schermen van de luchthaven en is een ware beleving’. Wie denkt dat je met al die beloften veel spektakel voor de lens gaat krijgen, komt bedrogen uit. Voor € 15,50 per volwassene scheur je in een uur met een touringcar langs propvolle parkeerplaatsen, saaie hekwerken en tussen betonnen gebouwen door. Het is grotendeels een route die je zelf met de auto kunt maken (en waarbij je veel meer kunt zien als je alle tijd hebt!).

Misselijkmakend
De vele beeldschermen die boven je hoofd in de touringcar hangen, in combinatie met het harde geluid van de schreeuwerige videofilm die gedraaid wordt, leiden je dermate af dat het zicht uit het raam je grotendeels ontgaat. De term ‘multimedia tour’ slaat nergens op. Zo reed in mijn geval de bus met een flinke vaart op een dicht hek af waarachter allerlei privéjets stonden. De verwachting dat we door het hek het terrein op zouden rijden om dichterbij te komen, werd al snel in de kiem gesmoord. De touringcar maakte op het allerlaatste moment een scherpe bocht naar links om vervolgens langs het hoge hekwerk weg te schieten. Een misselijkmakende grap.

EDITORS' CHOICE