REVIEWGamuT

GamuT anno 2015

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 03 juni 2015 | Fotografie Werner Ero | GamuT

Wat is er eigenlijk veranderd als ik het oude GamuT van vóór de samenwerking met Kvist Industries en het huidige merk met elkaar vergelijk? Benno: ‘hoewel we de GamuT roots uiteraard hebben behouden, is er verder wel veel veranderd. Naast het aantrekken van enkele zeer bekwame specialisten voor onder andere onze luidsprekerontwerpen - wat voor GamuT als merk een nieuwe tak van sport is - zijn we ook bezig met verschillende nieuwe ontwikkelingen waar ik op dit moment nog niets over los kan en mag laten. Maar ga er in ieder geval maar vanuit dat we zeker niet op onze lauweren rusten en in de toekomst het GamuT assortiment verdere uitbreiding krijgt.’ Werner: ‘Net als bij auto’s, wijn, parfum, kleding, etc., heeft ook audio verschillende smaakrichtingen en streefdoelen. Wat voor klankmatige uitgangspunten worden gehanteerd en wat is jullie referentie?’ Benno grijnst nu breeduit en zijn ogen beginnen ondeugend te fonkelen. ‘Voor ons is alleen live muziek de enige referentie en hoewel wij natuurlijk ook tijdens de ontwerpfase het nodige meten, vinden wij hoe een product uiteindelijk klinkt altijd het meest belangrijk.



Maar ook wat metingen betreft is onze denkwijze nogal afwijkend van veel anderen. Zo meten wij luidsprekers in de luisterruimte op de luisterpositie en niet in een dode kamer op 1 meter afstand. Dat laatste staat wel leuk voor de meetresultaten, maar zegt verder te weinig over hoe de weergave in de praktijk wordt ervaren. Verder leggen wij bij luidsprekers onze focus vooral op een breed afstraalgedrag en goed fase- en tijdgedrag en minder op een zo recht mogelijke frequentiekarakteristiek. Wat onze elektronica betreft liggen onze speerpunten doorgaans op zowel de voeding als het analoge gedeelte, maar er zijn natuurlijk nog veel meer parameters die belangrijk zijn voor een echt goed ontwerp. Waarin wij ons bijvoorbeeld qua eindversterkers erg onderscheiden, is het gebruik van één enkele high-power 500 ampère NPN mosfet per kanaal! Dit voorkomt zoveel vervelende (gehoormatige) problemen, zoals het geheel ontbreken van versmering en andere vervelende artefacten, dat je bijna niet begrijpt waarom bijna niemand anders deze weg is ingeslagen. Verder favoriseren wij doorgaans een volledig gebalanceerde opbouw met grote bandbreedte om zowel maximale stabiliteit als snelheid in de weergave te krijgen.’



Grensverleggende RS9
Omdat op de AZ show voor de eerste keer in de Benelux het luidsprekertopmodel RS9 acte de présence geeft, vraag ik Benno of hij wat meer over dit bijzondere model kan vertellen. Vol trots kijkend naar de in diep zwart hout en blank aluminium uitgevoerde, bijna manshoge sculpturen vertelt hij: ‘Met The Superior RS9 zijn we verder gegaan dan welke andere GamuT luidspreker dan ook. Het is een uniek en door alle ontwerp- en constructiemaatregelen, ook buitengewoon kostbaar systeem. Wat we met dit ontwerp vooral hebben willen bereiken, is een zo groot mogelijke live beleving. Terwijl ik je dit vertel besef ik ook meteen dat ik hier een heel erg open deur intrap. Want bijna ieder collega merk zegt natuurlijk zowat hetzelfde en dus zouden al die systemen in staat zijn tot een werkelijke live beleving?
Wat wij in ieder geval zelf bij dit type weergave verwachten, is dat zo’n luidsprekersysteem niet alleen in staat is tot het bereiken van voldoende hoge onvervormde geluidsdrukken, maar ook dat het volledige frequentiebereik van de hoogste tot de laagste noot, volledig (gehoormatig) in balans en onverzwakt word weergegeven. Daarbij moet de schaalgrootte en onderlinge interactie overeenstemmen, de dynamiek niet of in ieder geval zo min mogelijk worden gecomprimeerd en last but not least, moet de tonale balans overeenkomen met het gevoel wat je werkelijk ervaart tijdens een optreden. Ik weet uit eigen ondervinding dat er in de praktijk uiteindelijk maar heel weinig systemen zijn die dit in een huiskamer daadwerkelijk kunnen presteren en dus was er een heel pakket aan bijzondere maatregelen nodig.



Zo hebben we bij de RS9 als het ware een kast in een kast gebouwd. De buitenschil met zijn trapezium kastvorm bestaat hiervoor uit gelamineerd massief hout wat vervolgens op een binnengedeelte van berkenmultiplex is aangebracht. Hierdoor ontstaat samen met een hele reeks aan inwendige verstevigingen en speciale druk nivellerende segmenten, een ongekend goed presterend kastontwerp. Zeker bij dit soort complexe ontwerpen komt de enorme knowhow van Kvist natuurlijk bijzonder goed van pas en zonder zo’n partij was dit idee dan ook niet te realiseren geweest. Omdat opgewekte energie ook moet worden beheerst en ongewenste resonanties zoveel moeten worden afgevoerd, is ook de rest van de constructie met een combinatie van verschillende materialen zoals RVS en messing, grensverleggend en feitelijk state of the art.
Het gaat in het kader van dit artikel te ver om alle details van deze constructie met je door te spreken, maar neem maar van mij aan dat het een enorm karwei is geweest met uiteindelijk wel dit fantastische eindresultaat tot gevolg! In deze 3-weg basreflex RS9, maken we gebruik van drie 26,67 cm woofers. Units die om de gevraagde eigenschappen te krijgen, onder andere speciaal met uit massief hout vervaardigde CNC delen zijn verstevigd. Voor het belangrijke middengebied wordt een 17,78 cm eenheid met een conus die bestaat uit stroken papierpulp met een eigen GamuT behandeling ingezet, terwijl een ring radiator met eigen ontworpen RVS wave guide tenslotte de weergave wat betreft het hoogbereik completeert. Uiteraard is tenslotte ook enorm veel aandacht besteed aan het wisselfilter en de wijze waarop de energiehuishouding van de units optimaal en perfect getimed de ruimte wordt ingestuurd.‘ 

EDITORS' CHOICE