De nieuwe 800 D3 serie

Werner Ero | 26 oktober 2015 | Fotografie Werner Ero | Bowers & Wilkins
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 18 september 2015

Nieuwe tijdgeest, nieuwe inzichten, nieuw en hoger kwaliteitsniveau

Al tijdens de introductie in de enorm grote (12.500 m2) fabriek, barst onder de journalisten de discussie los of een naamswijziging van D2 naar D3 bij het publiek wel voldoende aangeeft om wat voor enorme metamorfose het hier gaat. Want op de diamant dome van de tweeter, de Mundorf condensatoren in het filter en de aansluitterminals na, is letterlijk alles aan deze 800 serie anders als zijn voorganger(s). ‘Typisch weer zo’n commercieel verhaal en veel gebakken lucht’ denkt u nu waarschijnlijk, en helaas is dat tegenwoordig ook vaak het geval. Maar gelukkig niet deze keer. Want met de nieuwe 800 D3 serie is overduidelijk zichtbaar dat Bowers & Wilkins werkelijk alles uit de kast heeft getrokken om wederom een revolutie te ontketenen. Het Engelse merk is zelfs zover gegaan dat ze (naast het uitdagen van de internationale elite-merken in de luidspreker high-end) zelfs hun vaste kernwaarden zoals het gebruik van het overbekende gele Kevlar voor de middenunits, Marlan voor de beroemde ‘koppen’ van de 802 en 800 en Rohacel voor de wooferconussen hebben opgeofferd. Zelfs daar blijft het nog niet bij, want voor de 803, 802 en 800 is rigoureus de kast 180 graden omgedraaid. Ja, u leest het goed. De gebogen ronde vorm die altijd aan de achterzijde zat, is nu de voorzijde geworden. De vroegere voorzijde en nu dus achterkant, is daarbij voorzien van een heel stijf geprofileerd aluminium paneel.



Reden voor deze letterlijke ommekeer, is het ‘eenvoudige’ feit dat het gebogen deel nu eenmaal veel stijver en door zijn ronde vorm door veel minder diffractie, geschikter is dan de voorheen gebruikte vlakke voorzijde. Doordat de basunits zelf altijd van een vlakke flens zijn voorzien, heeft Bowers & Wilkins voor een optimale aansluiting op de kast voor zeer stijve en resonantiearme aluminium ringen gekozen. Onderdelen die met hun vloeiende uitsparing precies op de ronde opening in de nu gebogen baffle passen, en de weergevers zeker vanaf de zijkant een heel anders en eigen uiterlijk geven.

The king is dead, long live the king!

Samen met een keur aan andere maatregelen gebeurt er nu iets heel vreemds. Want terwijl het Bowers & Wilkins-team tijdens de persconferentie het vuur alsmaar aanwakkert en we al snel in de gaten krijgen dat het merk hier opnieuw geschiedenis aan het schrijven is, blijkt het daadwerkelijk in levende lijve aanschouwen van de compleet nieuwe serie toch een schok op te leveren. Het is een gevoelsmatige mengelmoes van zowel vreemd als toch ook vertrouwd. De nieuwe 805 en 804 lijken door hun gehandhaafde oude vorm, nog het meest op de vorige generatie, terwijl de 803 met afstand het meest is gewijzigd. Dit model is nu ook voorzien van een iets kleinere uitvoering van de bekende gestroomlijnde kop (bij de nieuwe generatie Turbine kop genaamd) en ziet er zelfs uit als een verkleinde 802. De 802 is veel moderner van uitstraling, en zoals verwacht de meest majestueuze van het stel.



Zeker in volledig zwarte hoogglans maakt dit model vanaf het eerste moment diepe indruk. Het topmodel 800 D3 schitterende tijdens deze introductie nog door afwezigheid, maar wordt dan ook pas in de lente van 2016 geïntroduceerd. Het mooie aan deze volledig nieuw ontwerpen reeks, is dat ze enerzijds compleet nieuw, maar anderzijds toch ook nog steeds herkenbaar als een Bowers & Wilkins 800 serie oogt. Een bijzonder knappe prestatie, waarmee het merk aantoont om net als bijvoorbeeld automerken Mini en Fiat (500), in staat te zijn om het oude naar het nieuwe te verschalen. 

MERK

EDITORS' CHOICE