REVIEWAudioEngine

Audioengine A2+

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 23 september 2015 | AudioEngine

Deze monitor is beschikbaar in de kleuren wit en zwart en meet 15x10x13.3 cm. Met een beetje fantasie neem je ze mee in een tas, samen met een MacBook of andere portable. Feitelijk een draagbaar high-end systeem. Naast de analoge ingangen (rca en mini jack), is er een USB(A) aanwezig. Hier is een 2 x 15 Watt/rms versterker aanwezig en de digitale ingang is compatible met 16bit/48kHz. De deskstands luisteren naar de naam DS1.

W3 en W3R
Een USB ontvanger en zender. De W3 stuurt 16-bit audio over de 2.4GHz-band naar (indien noodzakelijk) maximaal drie W3R receivers. De W3R past direct in de A5+ en kan derhalve draadloos aangestuurd worden vanuit computers met een USB-aansluiting. Beide units hebben ook analoge aansluitingen via mini-jack. De range is zo’n dertig meter.  



D3
Een zogenaamde USB-dac in 24-bit uitvoering. Op de analoge uitgang kan een hoofdtelefoon aangesloten worden, maar het is ook mogelijk om het signaal analoog over te zetten naar de A5+, A2+ of elke andere denkbare analoge ontvanger. De aluminium behuizing reflecteert het kwaliteitsbewustzijn bij Audioengine.

D2
Deze set bestaat uit een zender en een ontvanger. De zender ontvangt tot maximaal 24bit/192kHz, maar zet dit signaal om met een sample rate converter tot 24bit/96kHz. Dat signaal wordt over maximaal dertig meter naar de ontvanger gestraald, waar het beschikbaar is in analoge vorm rca en 3.5 of digitaal (via glas). De zender heeft een analoge en een optische ingang.



Luisteren
Bij wijze van luxe mochten de Audioengine-producten hier geruime tijd verblijven. De meeste producten die voor review komen, halen hooguit een week en sommige weergevers en versterkers moeten het doen met enkele dagen. In feite méér dan voldoende tijd om goed te luisteren, maar soms is het aardig om naar sommige producten wat langer te luisteren. De A5+ en de A2+ hebben dan ook veel verschillende toepassingen gediend. Als computerluidsprekers om YouTube-filmpjes te beluisteren, als extensie van alle mogelijke portable apparatuur, als hifi-luidsprekers en als monitor voor het serieuze studiowerk. Met software zoals Adobe Audition en ProTools kan vanuit de multitrack een downmix worden gemaakt naar stereo. Met name de A5+ is uitstekend in staat om de resultaten te beluisteren. Bij een goede opstelling presenteren de A5+-monitoren een indrukwekkende stage. Ze zijn zeer goed in balans en het laag is snel, goed gedefinieerd, zuiver en gaat behoorlijk diep. Hoewel de tech specs geen max. SPL aangeven, kunnen deze weergevers behoorlijk veel geluidsdruk produceren. Wie op normale niveaus luistert, zal geen dynamische beperkingen waarnemen. Formeel is de A5+ natuurlijk een nearfield-monitor. Subliem om vrij te staan en te beluisteren op 2-3 meter afstand. Vanuit Audition klonk een bass-track. Dat was enorm indrukwekkend. Voor zo’n relatief bescheiden monitor, kan de A5+ enorm uithalen. Ook klinkt deze weergever gedetailleerd en neutraal.



Voor de A2+ geldt een vergelijkbaar verhaal. Het is ronduit verrassend om te horen hoeveel diep laag er uit zo’n kleine weergever komt. De DS1 deskstand heeft op het laag nog een gunstige uitwerking. Hier dus ook detail, neutraliteit en een zeer fraaie balans. De A2+ is enkele dagen te logeren geweest bij een stel kids. Die waren echt verbaasd hoe enorm goed de tracks vanaf iPhones en andere gangbare devices werden gereproduceerd. Een soort mini high-end systeem. De draadloze faciliteiten, in de vorm van de D2 en W3/W3R werkten perfect en zonder storing. De D2 is natuurlijk uitermate geschikt om een draadloos signaal van hoge resolutie te transporteren en is zeker ook geschikt voor elke toepassing van draadloze audio. Ook de dac en de W3/W3R leveren probleemloze kwaliteit. Het goede nieuws betreft de betaalbaarheid van deze producten. In de semi-pro en DJ-werelden zijn vele budget actieve monitoren beschikbaar. Los van de geluidskwaliteit van de A5+ en de A2+, is er niet snel een weergever te vinden die voor hetzelfde geld ook digitale ingangen heeft. Dat begint ergens met bijvoorbeeld de Genelec 8130APM. Die komen met een digitale ingang, maar deze professionele monitors zijn aanzienlijk duurder dan de Audioengine.



Conclusie
De Audioengine zenders en ontvangers zorgen voor een storingsvrije data-overdracht. De USB-dac is te beschouwen als een update voor computers. Deze converter is absoluut beter dan de ingebouwde converters van laptops. De beide monitoren A5+ en A2+ hebben een zeer gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. Voor dat geld staan er luidsprekers die een zeer goede geluidskwaliteit bieden. Ze scoren op alle belangrijke eigenschappen, maar de consument zal vooral gecharmeerd zijn van het laag. Een laptop of portable device met hi-rez bestanden maakt samen met deze weergevers van Audioengine een aantrekkelijk ‘high-end’ systeem. In ieder geval een weergavekwaliteit die recht doet aan de kwaliteit van de opname. Als nearfield monitor in een studio is de A5+ ook onverslaanbaar.

Prijzen
Audioengine A2+ € 279,- per paar
Audioengine A5+ € 439,- per paar
Audioengine W3 wireless audio adapter € 167,-
Audioengine W3R add-on receiver € 99,-
Audioengine D3 24-bit dac € 165,-
Audioengine D2 zender en ontvanger € 559,-
X-Fi tel: 0344-570777 www.x-fi.nl

MERK

AudioEngine

EDITORS' CHOICE