NIEUWS

Nagelvaste bediening

Rob van Mil | 02 januari 2016

Wel zullen hotelgasten in de komende jaren steeds vaker aan de hand van hun mobiele apparaten kunnen worden geïdentificeerd, denkt Van de Kerkhof. “Zeker waar het gaat om vaste gasten, of als je bij het inchecken een profiel aanmaakt waarbij een app op de mobiele toestel een rol speelt, dan kun je die technieken gebruiken om de omstandigheden vergaand te personaliseren. Maar voor het bedienen van de technieken in de kamer zien wij echt de noodzaak om duidelijke en eenvoudig te bedienen ruimteregelaars en tasters te gebruiken. Deels kun je ook met sensoren werken, maar de gast zal altijd in staat moeten zijn om de installaties naar eigen wens aan te passen.”
Volautomatisch werkende gebouwautomatisering kan tevens een rol vervullen in de beveiliging. “Hoewel we altijd erg voorzichtig moeten zijn met de privacy van gasten, zien wij mogelijkheden om de beveiliging van kamers vergaand persoonsafhankelijk te maken. Het is mogelijk om toegang tot kamers te geven via biometrische systemen, zoals vinger-readers maar ook gezichtsherkenning. Het is in die gevallen natuurlijk essentieel dat dit werkt en altijd werkt. Want we hebben inmiddels ook wel geleerd dat techniek in hotels een enorm ‘showstopper’ kan zijn. Zodra een gast een of twee keer met een storing of met technische ongemakken wordt geconfronteerd, dan is het hele hotel in zijn beleving ineens waardeloos. Met de huidige impact van social media kan dat voor een hotel of hotelketen schadelijk zijn.”

Naar een hoger niveau
In het Hotel@Home concept dat Muurbloem met zijn partners ontwikkelde, koos men voor de op KNX gebaseerde gebouwautomatisering van Gira. De fraai vormgegeven tasters, maar ook de ruimteregelaar G1 van Gira, maken dat de bediening én de uitstraling, en daarmee het gemak en het comfort in de hotelkamer, naar een hoger niveau worden gebracht. In het Hotel@Home concept gaat het overigens om veel meer dan de automatisering. Ook voor de verlichting, de aankleding van muren en ramen, en ook voor de bedden en het beddengoed zijn specifieke leveranciers gekozen die zorgen dat het concept echt toekomstgericht is.
Om het concept aan de doelgroep te tonen, ontwikkelde Muurbloem een pop-up hotelkamer. De eerste presentatie hiervan was tijdens de opening van het befaamde Chateau Jerusalem in Zuid-Limburg. Dit prachtige gebouw is nu de hoofdzetel van horeca projectburo Mise en Place, de partner in hospitality en gastvrijheid op het gebied van personeelsuitdagingen. Ook het Servicecenter 4Hospitality is daar gevestigd, hét netwerkplatform voor de Europese Hospitality. Het 500-jarige kasteel is door Muurbloem, samen met haar nieuwe bewoners omgetoverd tot een perfecte ambiance.

Selectie van partners
Het installatiewerk is verzorgd door Trend Installatietechniek uit Veenendaal. De integratie van de technieken is uitgevoerd door Bas de Groot van B-control Domotica, system integrator uit Castricum. Deze bedrijven zorgden ervoor dat de techniek in de pop-up hotelkamer in het Chateau zeer goed tot hun recht kwam; domotica van Gira, volledige led-verlichtingsarmaturen van Deltalight en de 100% recyclebare Dotshow kroonluchter van Muurbloem. Maar ook leverancier Heuvelman Sound & Vision presenteerde zijn interactieve hotel-tv, evenals de stoffen van Kobe Interior Design, het cradle-to-cradle bed van Auping, het linnen van Blycolin en het sanitair van Sphinx Maastricht en de tegels van Mosa vormen onderdeel van het concept. De kamer is vakkundig gerealiseerd door interieurbouwer Inventio. En bovendien zorgde partner Servicecenter4hospitality voor een zeer gerichte en grote bezoekersinteresse, gezien het grote netwerk in deze dynamische branche.
“Bij de presentatie van het pop-up concept Hotel@Home in Chateau Jerusalem hadden we zo’n 450 gasten over de vloer, waaronder veel hoteliers, ontwerpers en architecten van hotels. Het was een enorm succes en we merkten ook dat het tonen van dit concept echt wat los maakt. Daarom gaan we in 2016 dit pop-up concept op meer plekken laten zien. Uiteindelijk denken we dat de hotelwereld niet meer om deze ontwikkeling heen kan. Vergaande automatisering is pure noodzaak om aan de twee onontkoombare trends, diversificatie en personalisatie, te kunnen voldoen”, besluit Van de Kerkhof.


EDITORS' CHOICE