REVIEWSonos

Sonos Trueplay - In de praktijk

Jamie Biesemans | 24 augustus 2016 | Sonos
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 24 augustus 2016

Tijd om te compenseren
Het doel van Trueplay is zo goed mogelijk die ‘kameref-fecten’ te identificeren en ze te compenseren. Dat compenseren is mogelijk omdat de Sonos-speakers geen domme luidsprekers zijn, maar apparaten met heel wat hightech aan boord. De theorie gaat als volgt: je hebt de klank van de speaker (S) die samen met de kamereffecten (K) de klank vormt die je oren bereikt (O). Of anders gesteld, S+K=O. Maar K is ongewenst, want eigenlijk gaat het hier om vervorming. De oplossing is de klank van de speaker zo aan te passen dat het proactief de kamereffecten tegenwerkt. Om het mathematisch uit te drukken: je krijgt dan S+(-K)+K=S=O. Wat de speaker uitstuurt, hoor je. De Sonos-speakers kunnen dat omdat ze digital sound processing bevatten die de luidsprekers in de PLAY-speakers heel gericht kunnen aansturen.



Eenvoud in de praktijk
Klinkt dat allemaal bijzonder ingewikkeld? Nou, dat is het ook. Gelukkig hoef je als muziekliefhebber je helemaal niet te verdiepen in algoritmes die kamereffecten wegwerken. Dat hebben de ingenieurs van Sonos reeds voor je gedaan. In de praktijk is Trueplay toepassen bijzonder eenvoudig. Het is een klus dat per speaker een minuut of twee in beslag neemt. Wat zeker niet teveel is, want het
resultaat is er meestal wel naar. Een eerste stap is zorgen dat je beschikt over de nieuwste versie van de Sonos-app. De app zal automatisch alle verbonden Sonos-apparaten een vernieuwde firmware cadeaudoen. Op dit punt ben je er helemaal klaar voor. Of toch 
bijna... Je moet namelijk Trueplay instellen via een mobiel toestel van Apple. Dit is een eenmalig procedure, dus als je geen iPhone of iPad bezit kan je best een lenen van een vriend of familielid. Na het instellen, kan je gewoon verder met je Android-telefoon of –tablet. Het Apple-apparaat mag terug naar zijn eigenaar.




Waarom enkel Apple?
Voor Trueplay moet er een ‘meting’ worden gemaakt van de kamer waarin de speaker staat. Heel complex is dat niet: de speaker speelt 45 seconden lang een testgeluid af en via de microfoon van je smartphone wordt het geluid opgevangen. Hier wringt het schoentje. Ook microfoons hebben hun karakteristieken die het opgenomen geluid beïnvloeden. De microfoons in smartphones hebben nu eenmaal bepaalde eigenschappen waar Trueplay rekening mee moet houden.

Maar er stelt zich een probleem: er zijn veel smartphone modellen op de wereld. Meer dan je denk zelfs, want bij veel Android-telefoons zijn er op wereldvlak meerdere versies van hetzelfde model. Op papier lijkt er bijvoorbeeld maar één Samsung Galaxy S5 te zijn, in realiteit kan die telefoon net andere hardware hebben in Europa dan in de V.S. Sommige populaire apparaten worden ook in verschillende loten gemaakt, bij verschillende fabrieken, en soms aangepast aan wensen van operatoren. Ook daardoor kan er wel eens verschillende hardware (zoals een microfoon) opduiken. Bij Apple is er heel wat minder variatie. De ene iPhone 6 is heel gelijkwaardig aan de iPhone 6 van twee maanden later en een continent verder. Vandaar dat Sonos in eerste instantie enkel een Trueplay-
meting met een iPhone of iPad toelaat.

Misschien dat in een latere fase bepaalde populaire Android-toestellen ook inzetbaar zullen zijn voor een Trueplay-meting, aldus
Sonos. Tot dan kan de meting enkel met een van onderstaande Apple-apparaten, met iOS7 of later geïnstalleerd worden:
• iPhone 4s of later
• iPad Mini 1,2,3,4
• iPad Air 1 en 2
• iPad 2,3,4
• iPod touch (5e generatie of later)
 
 

 


EDITORS' CHOICE