REVIEWDiapason

Diapason Dynamis: de speaker

Ruud Jonker | 06 april 2016 | Diapason

Diapason Dynamis

Leuk, al die kleine Dinky Toys op de huidige snelwegen, maar op een dag wil je gewoon iets groots. There’s no substitute for cubic inches, dus vijf meter lang met een achtcilinder moet kunnen. Zo’n lekker agressieve grille van formaat betekent voor medeweggebruikers dat ze snel naar rechts moeten of opgegeten worden. Bij Diapason zal ongetwijfeld de wens hebben geleefd om eens mee te doen in de wereld van de grote luidsprekers met substantiële conusoppervlakte.

Toch is de Dynamis ontwikkeld naar aanleiding van de klantenvraag. De Diapason-systemen van bescheiden afmetingen hebben een grens met betrekking tot het kamervullend vermogen en de meeste subwoofers zullen niet de kwaliteit kunnen bieden die deze monitoren bereiken. Nu is het bouwen van een goede mini lastig, maar zodra het op drieweg systemen aankomt, zijn de problemen niet van de lucht. Het is niet zo simpel dat een goede tweeweg snel voorzien kan worden van een grote woofer. Toch lijkt de Dynamis daar een beetje op. In de basis is er de driver-bezetting van de Astera, aangevuld met een 30cm woofer van Scan Speak. De units werken binnen de behuizing van de Dynamis in afgesloten compartimenten.

Voor de ontwikkeling van deze weergever heeft Diapason wel afscheid moeten nemen van een essentieel kenmerk. De kleine modellen komen allemaal in massief hout (Calanetto walnut). Die constructie is niet mogelijk bij grotere luidsprekers, vanwege problemen die inherent zijn aan massief houten panelen van flinke afmetingen. Er werd derhalve gekozen voor HDF en de vormgeving van de Dynamis voert feitelijk weer terug naar het oer-Olson model, waarbij voor Diapason de hoeken tussen de panelen berekend zijn op minimale interne reflecties. Het kiezen van materialen, onderdelen en elektronische schakelingen roept altijd reacties op. Maar aan het einde van de rit is het volstrekt onbelangrijk uit welk materiaal een luidspreker is gebouwd of welke filterschakeling is gebruikt.

Het belangrijkste blijft de geluidsmatige prestatie. U luistert niet naar plywood, MDF, Elna’s of aluminium. U luistert naar muziek en de mate waarin de weergave de werkelijkheid raakt. Derhalve zijn de technische specs van een weergever nauwelijks interessant. Ze krijgen pas betekenis als verklarende factor op het moment dat zo’n weergever niet doet wat de bedoeling is en/of zijn een leidraad bij plaatsing en systeem-matching. Een zinvol cijfer geeft het rendement aan (89 dB), want dat zegt iets over een mogelijke combinatie met versterkers. Ook van het frequentiebereik is informatie af te leiden (24-20.000 Hz tussen de -3 dB-punten). Het geeft informatie over de combinatie van muzieksoorten met een geschikte weergever, een aanwijzing met betrekking tot de plaatsing en een indicatie voor het niveau van te verwachten akoestische problemen.

De Dynamis heeft een gewicht van 100kg en meet 45 x 68.50 x 127.50 cm. Die data bepalen welke verdieping in huis nog bereikbaar is en zeggen ook iets over de correlatie tussen fysiek voorkomen en de waf. Die waf wordt ook ernstig getriggerd door de uitvoeringen van de Dynamis. Deze luidspreker is niet leverbaar in houtfineren, maar onder andere in de ‘tinten’ metallic bronze, glossy white, dark grey, China red en metallic silver. Diapason levert in principe elke kleur op verzoek, maar komt ook met erg spannende ‘chocolate paper effect’-kleuren in zilver, goud of koper.

Welke kleur, of welk effect het HDF ook siert, onder de laklagen bevindt zich iets unieks. Het HDF wordt aan de buitenzijde eerst voorzien van een aantal lagen fiberglas tot bijna 2 mm dik. Ook aan de binnenzijde van de kast zit coating, waardoor het HDF volledig ‘gesealed’ is. De gevolgen zijn rigiditeit en een ‘snel’ resonantiegedrag. Op de dikke fiberglaslaag worden de gekleurde laklagen aangebracht, waarna het geheel high-gloss wordt afgewerkt. Dat wordt gerealiseerd door het bedrijf dat de bekende Italiaanse Riva-boten afwerkt. Het is een door Diapason opgezet samenwerkingsverband, net zoals met het houtbewerkingsbedrijf van Loris Copiello in Vicenza, waar al vijfentwintig jaar lang de behuizingen van de luidsprekers worden gebouwd.

De Nederlandse importeur vertelde dat Diapason voor het walnotenhout van Adamantes, Astera en de andere niet-Dynamis-modellen in Amerika een grote partij hout met een leeftijd van bijna 15 jaar oud heeft kunnen kopen. Hiervan laat Diapason, wanneer nodig, een gedeelte naar Italië komen. Na aankomst laten ze het een maand rusten voordat het hout in kleinere stukken gezaagd wordt. Na elke bewerkingsslag is opnieuw een rusttijd van vier weken nodig. Het duurt steeds een half jaar voordat een kabinet dan afgemonteerd kan worden. Als er meteen wordt doorgebouwd, gaat het kabinet later scheuren vertonen.

De demo-set Dynamis kwam in een iets donkerder bronskleur. Elke kleur levert wel discussie op. Het is bekend dat luidsprekerfabrikanten elke kleur kunnen leveren, maar dat zwart de best verkochte optie is. Winkeliers en importeurs zijn dus selectief bij het inkopen van luidsprekers. De kans is namelijk groot dat zo’n uitvoering in Ferrari-rood een kostbare winkeldochter wordt en doorgaans bij een recensent eindigt. Een professionele recensent luistert alleen maar, terwijl de hobbyisten worden geterroriseerd door de waf. Een aantal standaard leverbare kleuren voor de Dynamis komt ook tegemoet aan klanten in het verre oosten.

Het filter van de Dynamis is bi-wiring/bi-amp aan te sturen en bevindt zich aan de achterkant. Daar is een metalen plaat, zodat de fabriek voor eventuele service bij het filter kan. Elke Dynamis komt in een groot houten krat met ‘ingebouwde’ logistics om de luidspreker eenvoudig uit te kunnen pakken en plaatsen. De Dynamis heeft rollagers in de voet en kan makkelijk verplaatst worden. 


EDITORS' CHOICE