NIEUWSKharma

Kharma's filosofie


Rob Nijman | 11 juni 2016 | Kharma
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 27 mei 2016

“Het was vooral tijd voor iets nieuws,” legt Charles uit. Want als je het beste nastreeft en de techniek is weer nét dat stapje verder, dan moet je blijven vernieuwen. Als we opnieuw door de geschiedenis van Kharma-lijnen lopen, van de Ceramique via de Elegance naar de Exquisite, dan valt er in de basis natuurlijk iets op: de vorm. “Die basisvorm is uitgedacht en functioneel, en daarom altijd gebleven.” Het Kharma-kenmerkende trapezium zien we zelfs in Charles’ kantoor terug. “Al is het uiterlijk doorheen de jaren natuurlijk wel mooier geworden.” Tegelijkertijd is er een limiet bereikt voor de mogelijkheden van deze lijnen. “Het doel van de Exquisite,” zo glundert Charles, was het volgende: ‘we gaan laten zien wat we kunnen, zonder op de kosten te letten’.” De Grand Exquisite was in die zin wel degelijk een plafond. Het best mogelijk met het op dat moment beschikbare aan kennis, technieken en materialen. “En dat is ook altijd het basisprincipe geweest. Kharma is niet op zoek naar een duur productieproces en dure eindproducten, puur gericht op de verkoopprijs en de marge. We willen het beste wat nu mogelijk is, en zijn blij dat die eindproducten daarnaast ook een markt vinden. Want zo kunnen we er meer bouwen. En weer verder kijken.”

Kharma’s filosofie: het allerbeste bouwen, ongeacht kosten, gebruikte materialen en uiteindelijke prijskaartje, en er tóch een afzetmarkt voor vinden. Omdat het product levert waar Charles op inzet: het best mogelijke.

Kharma maakt kunst. Het verschil is dat kunst een subjectieve prijsstelling heeft, terwijl Kharma alle kosten – en dus het prijskaartje – kan herleiden tot het onderzoek, het productieproces en de gebruikte materialen. ‘Het beste wat nu mogelijk is’ kan niet in een luidspreker van een paar duizend euro. De EV-lijn is daarom ‘back to the drawing board’, maar wel vanuit de bestaande filosofiën. De naam Enigma komt dan ook van de Grand Enigma, een soort überproduct uit de Kharma-geschiedenis.

Kharma Omega-F driver

“Alles wat resoneert, is een verkleuring.” De meest verregaande ontwikkeling aan de basis van de EV-serie, is zonder twijfel de Omega-F driver. “De sport van high-end audio is niets toevoegen, en niets weglaten.” De nieuwe driver, op het moment beschikbaar in een 7 en een 11 inch uitvoering, is een volledig uniek benadering om ruis en vervorming door ijzergerelateerde magneten te voorkomen. Hoe? Door ijzer volledig buitenspel te zetten. Met een gepatenteerd cluster van neodymium magneten ontstaat een krachtveld dat geen ijzer nodig heeft. De gebruikelijke wervelstromen (‘eddy currents’) in de voicecoil worden geëlimineerd. Het resultaat is een snellere driver met minder vervorming en significant verbeterde resolutie en detaillering, die zorgdraagt voor minder verkleuring en een verfijnder geluidsbeeld.

Gaandeweg de ontwikkeling van de Enigma Veyron ontstond er als vanzelf weer een hele familie. “We konden het weer niet bij één model laten,” grapt Charles. Dus bestaat de serie uit vijf weergevers; van ‘instapper’ EV-5 naar vlaggenschip EV-1. Van nummer 4, met een prijskaartje van 200.000 euro per paar de bijna-vriendelijkst geprijsde, staat een koppel in de luisterruimte. Nog even, want ze gaan spoedig naar Zuid-Korea waar een lokale distributeur de speakers verwacht. In diezelfde ruimte zien we hoe ver de voorliefde voor bedenken, schetsen, ontwerpen en uitvoeren gaat. Er staat een prototype van een Kharma-stoel, direct herkenbaar aan het motief. Het tapijt is custom geweven, en er staat een heel bijzonder audiomeubel. Eén met diamant in de vier poten, tegen trillingen. “En waarom dan geen lampje ontwerpen?” Eigenlijk houdt het ontwerpen ook gewoon niet op. Als er ooit een volledig huis van het merk op de markt komt, claimen we alvast de naam: Kharmansion. 

MERK

EDITORS' CHOICE