REVIEWTeac

Teac NT-503DAB - Man van staal

Kleine kastjes die veel doen, kunnen meestal op veel argwaan rekenen van audioliefhebbers. Maar de NT-503DAB is geen goedkoop toestel van een B- merk, maar een zeer degelijk geconstrueerd apparaat waar ook een zeker prijskaartje aan hangt. Ook vergeleken met de andere Teac-apparaten uit deze Reference-lijn is dit een wat duurder product. In ruil voor je centen krijg je wel een zeer degelijk gebouwd toestel, beschikbaar in zwart of zilver. Alle aspecten van de buitenkant komen solide over, van het frontpaneel (met de volumeknop die met net genoeg weerstand draait) en dat naadloos overgaat naar de bovenzijde tot de verzorgde achterkant met aansluitingen. Nieuw in de 503-generatie is het dimbaar witte OLED-schermpje. De display is niet groter dan voorheen en toont ook relatief weinig informatie: de gekozen bron, de audiokwaliteit met filters en het volume. Wel handig, zeker als je streamt, is dat je het bestandstype ziet verschijnen. Ook tijdens Bluetooth-streaming zie je hier welke codec wordt gebruikt. In elk geval is de OLED-display zeer goed leesbaar, zelfs op een redelijke afstand.



Dubbele monaurale opbouw
Teac claimt dat de sleutel tot een goede klank de DAC-chip is. En wat nog beter is, zijn twee DAC-chips. De NT-503DAB heeft zelfs een volledig dual-monaural-design, waarbij van begin tot einde de twee kanalen volledig gescheiden zijn. Dat start bij de toroïdale transformators (die qua aarding ook geïsoleerd zijn van het digitale circuit) en gaat over bij de AK4490-chips van Asahi Kasei tot de analoge output-stage. Dat is overigens dezelfde DAC als in de evenes dual-monaurale UD-503 die we eerder op de testbank legden.
Teac stapte voor de 503-generatie over van Burr-Brown naar Asahi Kasei in kader van de zoektocht naar iets wat zij ‘velvet sound’ noemen. Streefdoel was het bekomen van een DAC-conversie en daaruit volgende klank die zeer detailrijk moet zijn zonder te agressief te worden. Niet evident, dat. Al moeten we zeggen dat oudere Reference 501-toestellen zoals de UD-501 en HA-501 al behoorlijk dicht bij dat doel zaten. De AK4490’s zijn bovendien in staat om nagenoeg elk hi-resformaat af te spelen, tot 384 kHz/32-bit PCM en 11,2 MHz DSD. De FGPA-circuit laat daarnaast toe om PCM te upconverten naar 11,2 MHz DSD of tot 8x PCM. Het is een functie die je – net zoals de viertal PCM- en DSD-filters – kunt in- en uitschakelen naar eigen smaak. Bij het beluisteren van PCM in cd-kwaliteit (zoals streaming via Qobuz) vonden we de FIR SLOW-filter het aangenaamste, het upconverten lieten we uitstaan. 

 


EDITORS' CHOICE