ARTIKELDenon

Pagina 2: what's next?


Rob Nijman | 02 december 2016 | Fotografie Werner Ero | Denon
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 18 november 2016

Klasse-D

Innovaties in de wereld van audioversterking hebben ervoor gezorgd dat ook Denon (en dit is de laatste keer dat we naar Ishiwata’s MusicLink-modellen knipogen) ervoor gekozen heeft om Klasse-D aan te wenden voor hifi-versterking. Opnieuw wijst Oliver hierbij op het bepalende verschil tussen CSR en Hypex om de individuele karakters van Denon en Marantz te schetsen. De huidige efficiency gains van en feedback loop innovaties in Klasse-D maken het dé go to-module voor versterking. “Klasse-D ontwerpen waren voorheen erg gesloten, waardoor je feitelijk geen behoorlijke tuning toe kon passen. Tegenwoordig biedt het systeem veel meer mogelijkheden om te tweaken richting de output, en ben je bovendien minder afhankelijk van het type luidspreker dat je aanstuurt.” Als toelichting haalt hij opnieuw een overzicht tevoorschijn: ditmaal een schema van Klasse-D versterking, waarop hij aanwijst waar er invloed op het signaal uitgeoefend kan worden, en dus waar de Denon-tuning onder meer plaatsvindt.

In hoeverre andere recente ontwikkelingen het mogelijk gemaakt hebben om de Denon-filosofie in zo’n klein jasje kwijt te kunnen, noemt Oliver desgevraagd onder meer de prestatieverbeteringen door digitale filtering, de aanzienlijke stappen in d/a-conversie en de herstructurering van de voeding en het LC-filter, waarmee het merk er beter in slaagt om maatregelen te nemen tegen invloeden van bijvoorbeeld het wifi-signaal of een goedkope router. Dat brengt ons vervolgens bij de jongste telg, de nakomeling in de Design Serie duo en de (vooralsnog) enige met de typering ‘100’: de DRA-100 netwerk receiver.

Denon DRA-100 Netwerkspeler

In de moderne serie van het merk vinden we sinds ongeveer een jaar naast de cd-speler en versterker ook een stand-alone netwerkspeler, de DRA-100. Deze tweekleurige unit met strakke aluminium behuizing verbergt een digitale 2x70 W-versterker met DDFA-technologie. Het uitgangsgedeelte is discreet opgebouwd, voor een hogere signaal/ruisverhouding en minder vervorming in vergelijking met conventionelere versterkers in de D-klasse. Een subwoofer pre-out is beschikbaar om meer bas aan het geluid toe te voegen. Geluidstechnologieën van Denon, zoals de geavanceerde AL32 Processing met Master Clock-ontwerp, moeten voor een betere luisterervaring zorgen.

Draadloos streamen

De DRA-100 is standaard voorzien van Bluetooth- en Wi-Fi-connectiviteit voor draadloos streamen. Het apparaat is compatibel met DLNA 1.5 waardoor het streamen van muziek vanaf een lokale computer of NAS-station mogelijk wordt. De netwerk stereoreceiver ondersteunt MP3, AAC, WMA en audiobestanden met hoge resoluties tot 24-bits/192kHz (WAV, FLAC, AIFF), evenals DSD-bestanden van 2,8 MHz en 5,6 MHz. Dezelfde bestanden kunnen worden afgespeeld via de USB-poort aan de voorkant. Muziek kan vanaf draagbare apparaten ook worden gestreamd via Bluetooth. De DRA-100 wordt geleverd met NFC (Near Field Communication).

What’s next?

“Het is een échte alles-in-één oplossing,” zegt Oliver over de DRA-100, “met nog meer vermogen dan de 2x50W PMA-50 om grote speakers gemakkelijker aan te sturen. Eigenlijk alles wat je nodig hebt.” Hij is echter niet minder blij om te vermelden dat er volgend jaar ook nog een nieuwe Denon Design cd-speler aankomt, medio zomer 2017 op de markt; één met typenummer 100, net als de DRA. Zodat je in aanvulling op de allesstreamer toch nog gewoon cd’s kan spelen. En daarna? “In de toekomst verwacht ik meerdere prijsklassen binnen de Design Serie. Zoals in de traditionele line-ups van de PMA- en DCD-520, -720 en verder. En zelfs modellen met een nóg aantrekkelijker prijskaartje (de PMA- en DCD-50 heb je al voor duizend euro, samen!), voor de consument die niet alle functionaliteit van de huidige modellen nodig heeft.” 

Hoe dan ook is dit zeker niet het laatste wat we gezien hebben van de Denon Design Serie. En dat is mooi, want na een uitstapje naar de bijzondere luisterruimte in de kelder (een bezoekje op zich waard, deze imposante kamer met dito akoestiekoplossingen), om dan eindelijk met die ‘traditionele kwaliteit’ van de PMA- en DCD-50 kennis te maken, weten we: de prestaties van dit tweetal – en nogmaals, dat voor duizend euro – smaken naar meer. 

MERK

EDITORS' CHOICE