NIEUWSiEar

Pagina 2


Rob Nijman | 14 november 2016 | Fotografie Redactie Hifi.nl
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 10 november 2016

Luisterruimtes

Na een tour van de bovenlaag van de show duiken we een verdieping lager in de muziek. Geen skyboxen die creatief omgebouwd zijn naar demoruimtes annex etalages, maar grote vertrekken die zich uitstekend lenen voor de grote sets. Bowers & Wilkins 800 D3 op McIntosh-versterking, Focal Sopra No. 3 op een goed gevuld audiorack van Electrocompaniet, de nagelnieuwe Dynaudio Contour 30 (NL-primeur!) op aansturing van T+A en een stevige opstelling van AVA met Trinnov Audio, om maar wat te noemen. Je kon er je lol op dit weekend, en ondanks het druilerige herfstsfeer was het overal dringen voor een stoel op of nabij de sweet spot.

Monitor Audio

In een sjieke zaal nabij de hoofdingang vinden we een merk dat daar, ook gezien het kroontje in het logo, prima past: Monitor Audio. Tevens wéér een bekende vanuit de Product van het Jaar-selectie: de Platinum II-serie. Specifieker vind je in de luidsprekercategorie van onze verkiezing de PL200 II, de kleinere van de 3-weg vloerstaanders, maar in de showroom van het merk is er ook (of eigenlijk vooral) aandacht voor de 300 en de 500. Laatstgenoemde is helemaal nieuw in de serie, kan bogen op zeven luidsprekereenheden, een weergavebereik van 22 Hz tot 100 kHz en een belastbaarheid van 400 W, en wisselt voor twintigduizend euro (per paar) van eigenaar. Voor de muziek zorgt onder meer de bijzondere Rondino Bianco van Transrotor, een versterkercombi van Leema en – weer een primeur voor de show – de Leema Acoustics Sirius music server.

McIntosh

Weinig lampjes zo uitnodigend als de iconische en altijd direct herkenbare blue power output-meters van McIntosh. “Hey, jij daar – je moet in déze luisterruimte zijn,” fluisteren ze vriendelijk als we langs de kamer van Audiac lopen. In een met doek en akoestiekoplossingen aangeklede ruimte vinden we een imposante opstelling van het merk: de C1100 voorversterker en MC1.2kW eindversterkers, voor een gruwelijke 1200 Watt per kanaal om de 802 D3 van Bowers & Wilkins aan te sturen. Loopt u maar door, wij zitten hier goed.

KEF en Hegel

In de luisterruimte van KEF – het merk bezette meerdere vertrekken dit weekend, met onder meer de nieuwe Wireless-variant van de LS50 en opvallende hoofdtelefoons vanuit de samenwerking met Porsche Design – is het zoals altijd goed toeven. Aan weerszijden zien we de bekende kolossen die de namen Blade en Muon dragen, uiteraard aangestuurd door Hegel (eveneens van importeur GP Acoustics, red.). “De kwaliteit van Hegel is een optelsom van dingen die er niet zijn,” zo leren we. Denk aan vervorming en andere nare invloeden op de weergave. De spotlight staat op de Röst en de Mohican, twee Nederlandse introducties waar we eerder in München al kennis mee maakten.

Bowers & Wilkins 800

Een paar deuren verderop opnieuw een ruimte waar McIntosh en Bowers & Wilkins muziek maken: grote broer 800 D3, met ook hier versterking uit de stal van Audiac. Deze keer is de hoofdrol voor de luidsprekers, waar Stefan Zaunbrecher (Bowers & Wilkins Benelux) de jongste generatie van de 800-serie van tekst en uitleg voorziet. Uiteraard begeleid door een muzikale selectie die aardig wat bekijks trekt. “Snel weg hier, voordat ik depressief word,” verzucht een bezoeker. Het prijskaartje in combinatie met de hoge ‘HEBBEN’-factor is ‘m even teveel.

Marantz

Eveneens een Nederlandse introductie van een product dat op High End München voor het eerst gepresenteerd werd: de nieuwe Marantz PM10-S1 en SA-10S1 (op hele bijzondere luidsprekers van Fink Project, die op het oog doen denken aan een mix van twee Wilsons: Wilson Audio en Wilson Benesch). De PM-10 is met een prijs van € 7.999 compleet nieuw terrein voor Marantz, gezien het huidige topmodel zo’n vierduizend euro goedkoper is. De aparte voeding voor de Dual-Mono-eindtrap heeft een aparte voeding, de voorversterker en de volumeregeling moeten dat verschil goedmaken, samen met een symmetrisch en volledig analoog circuit met HDAM, rechtstreeks uit de Marantz SC-7 (van de Legendary-serie). De SA-10S1 is voorzien van door Marantz zelf ontwikkelde SACD-M3 technologie, ondersteunt (SA)CD’s en heeft een USB-B ingang voor hi-res audio in PCM/DXD formaat (32bit/384kHz) en DSD (tot 11,2 mHz).

Focal en Electrocompaniet

Vanuit de luisterruimte van importeur Smart Audio klinkt een Franse stem. Niet uit de luidsprekers, maar uit de presentator: Focal product manager Raphael Triomphe laat zijn (en ons) gehoor kennismaken met de imposante No. 3 uit de Sopra-lijn, die in een uitgebreide bespreking van collega René van Es al uitgebreid bewierookt is; “De N°3 brengt als conclusie dat jazz, pop, klassiek, ingetogen, uitbundig, akoestisch, elektronisch of wat voor muziek ook nooit het geringste probleem zou kunnen brengen. Focal heeft zichzelf overtroffen met dit majestueuze systeem, waarin het meest subtiele geluidje af te wisselen is met tomeloos geweld. Daartussen is alles mogelijk.” Triomphe wordt in zijn verhaal bijgestaan door collega Raymond van der Rots van Electrocompaniet, het versterkermerk dat nog niet zo lang onderdeel is van het aanbod van Smart Audio, maar in deze setting volop aangewend is om de Sopra’s muziek te laten maken.

NAD en Bluesound Pulsebar met sub

Enkele weken geleden vond de AND-dealershow plaats, maar zelfs daar kon de importeur nog niet beschikken over de nieuwste toevoeging aan het Bluesound-assortiment: de subwoofer die de Pulse Soundbar begeleidt. Opnieuw een primeurtje voor de Audio Show dus, al hebben we ‘m zelf niet aan het werk gehoord. Voor een stukje duiding van de soundbar kun je gelukkig opnieuw terecht bij een review van René: “De Pulse Soundbar is een meer dan welkome aanvulling.”

In dezelfde ruimte ook veel aandacht voor de DALI KATCH (momenteel in review), nieuwe Master-serie apparatuur van NAD, en de C368. Laatstgenoemde is een indrukwekkende en krachtige versterker uit de NAD New Classic-serie. 2 x 80 watt, talloze mogelijkheden voor digitale en analoge muziekbronnen en uitbreidbaar met MDC-modules, bijvoorbeeld HDMI, Wi-Fi en Bluesound-streaming. Oh, én genomineerd in de versterkercategorie als Product van het Jaar.

Dynaudio

Zoals eerder in het verhaal vermeld, een stevige Benelux-primeur bij Dynaudio: de gloednieuwe Contour. De hele familie stond opgesteld, met in de luisterruimte aandacht voor de Contour 30. De Denen introduceerden de Contour halverwege de jaren 80, en presenteerden daarmee een lijn die sindsdien veelvuldig én succesvol opnieuw is uitgevonden – bijvoorbeeld met de S 3.4 LE die recent getest werd.

In het audiorack zien we onder meer oplossingen van T+A, het Duitse merk dat in de Benelux ook door Dynaudio aangeboden wordt, en een opvallende nieuwkomer: een music server van Melco. Deze N1AH40 is een van de vier high-end servers die de buurman, importeur Dimex, op de show presenteert. De instapper (€ 2.200) is voorzien van een 4TB HDD, en doet qua uiterlijk het meeste denken aan een kruising tussen Cambridge en Cocktail Audio, beiden ook aanwezig. De lijn loopt door tot een topmodel van bijna tienduizend euro, de N1ZS20 met een 2TB SSD.

Dimex: Cambridge & Scansonic

Vanuit die eerste ontmoeting met Melco lopen we uiteraard ook even bij die buren binnen. In de ruimte van importeur Dimex staat een aantal modellen van het merk opgesteld, maar de aandacht wordt vooral getrokken door een fraaie combinatie van Product van het Jaar-kandidaat Cambridge Audio op een set slanke spelers van Scansonic. En dat de MB-lijn van laatstgenoemde heel fijn muziek maakt, dat wisten we natuurlijk al.

AVA: kers op de taart

Eigenlijk al niet te missen bij binnenkomst, maar voor ons de laatste op de route langs de velden: de home cinema skills van Audio Video Automation (AVA). Op de grote trap die in één lijn vanuit de hoofdingang naar de spelerstunnel leidt, is een volwaardige bioscoop ingericht waar grof AV-geweld van onder meer Kaleidescape en D-Box voor een fijne afsluiter zorgt. Muziekfragmenten van live concerten (met een kippenvel-hoofdrol voor Roger Waters) en de nodige filmscènes van onder meer Chappie en Angels & Demons moeten bewijzen dat je zelfs van een kil trapgat een stevig home theatre kan maken. Of laten we zeggen hebben bewezen – al wat ontbrak was de geur van popcorn.

Wat er tot slot dan nog gemeld kan worden na deze tweede editie? “Goed bezig, Freek.” De Audio Show iEar’ heeft zich vanuit de ‘pilot’ in het landgoed waar de show in 2015 resideerde al weten te vestigen als niet te missen evenement voor de kalender van hifi-liefhebbers, en op die fundering is in Tilburg stevig doorgebouwd. We willen niet voor onze beurt spreken, maar het lijkt erg voor de hand te liggen dat we hier volgend jaar op dezelfde locatie terug kunnen komen. Toch, Freek?

EDITORS' CHOICE