REVIEWAudiovector

Pagina 2

Luisteren maar

Aangezien de nieuwe QR speakers ten tijde van de test nog slechts mondjesmaat leverbaar zijn komt het paar wat ik ter beschikking krijg rechtstreeks uit de fabriek mijn kant op. Nadeel is dat het enige tijd vergt om ze goed in te spelen. Ik laat de speakers dan ook ruim een week dagelijks minimaal acht uur spelen alvorens de eerste serieuze luistersessie te plannen. Gedurende de eerste week veranderde het geluid langzaam maar duidelijk waarneembaar. De scherpte in het hoog verdween en de laagweergave kwam los.

Om het de speakers direct maar moeilijk te maken en de nieuwe tweeter te beoordelen kies is het album ‘Tales Of Us’ van Goldfrapp. Deze, in mijn geval, hires opname is heel onthullend en een mindere speaker valt gelijk door de mand. Zoniet deze QR1, de stem van Alison klinkt breekbaar kent geen scherpte en de S en T klanken zijn niet aangezet. Dit heb ik op kostbaarder speakers weleens anders gehoord. Opvallend is dat het volume ongegeneerd opgeschroefd kan worden, de speakers geven geen krimp. Zelfs op hoog volume wordt het hoog niet scherp en vliegt niet uit de bocht. Dit is een eigenschap die ik eigenlijk alleen van grotere en duurdere speakers ken.

Nik Bärtsch album ‘Continuum’ kent een behoorlijke portie diep doorlopend laag. De QR1 doet geen poging het aller diepste weer te geven met allerlei kunstgrepen. In plaats hiervan kiest Audiovector er voor om het laag kwaliteit te geven. Het is nu eenmaal technisch niet mogelijk om uit een kast van dit formaat en met een woofer van 13 centimeter putdiep laag te genereren. De fabrikant spreekt van 45 Hz als ondergrens. De bandtweeter laat veel detail horen in het hoog, echter niet op een alles onthullende manier. Recent mocht ik op de X-fi show een topsysteem beluisteren, daar was de weergave gericht op ultieme resolutie. Voor mij was het laten horen van de allerkleinste details echter meer afleiding van de muzikale boodschap dan een toegevoegde waarde. Audiovector heeft, voor mij persoonlijk, een goede balans weten te vinden tussen resolutie en muzikaliteit. De muzikaliteit is terug te horen in de klank en dynamiek van de piano. Het klinkt realistisch met mooie klankkleur en voldoende gewicht gezien het formaat van de luidspreker.

Dick Hyman’s From The Age Of Swing, een geweldige hires HRX opname, klinkt fantastisch. Alsof er een paar maatjes grotere speakers staan te spelen. Het opgebouwde stereobeeld is breed en diep, maar is vooral het verbluffende gemak waarmee deze speakers muziek weergeven. Het is ritmisch en dynamisch, de QR1 kwijt zich feilloos van zijn taak. De bekkens klinken realistisch en klinken goed uit. Alle blazers staan groot in de ruimte en hebben allemaal hun eigen plaatsje in het geluidsbeeld. Tussen de uitstekende Hyman opname en jaren tachtig live opname van Bruce Springsteen zit een wereld van verschil. Puur op basis van de opname kwaliteit is de eerste veruit superieur aan de tweede. Echter luisterend naar Racing In The Street, één van mijn favoriete Springsteen tracks, welke ik al meerdere malen live gehoord heb kan ik een grijns niet onderdrukken. Wat speelt deze QR1 ontzettend plezierig muziek. Het gemak waarmee op luid volume gespeeld kan worden blijft verbluffend en versterkt de livebeleving.

Wanneer Clarence Clemmons scheurend inzet met zijn saxofoon weten de speakers me toch weer te verrassen. De saxofoon klinkt echt rauw zoals het hoort maar wordt niet onaangenaam scherp. Drummer Max Weinberg is altijd trouw gebleven aan zijn relatief eenvoudige drumkit maar weet daarmee een ritme en drive aan de muziek mee te geven die zorgt dat de rest van de band energie krijgt en er helemaal in mee gaat. Geen enkel probleem voor deze kleine Audiovector. Onze nationale trots, sprinter Shurandy Martina, zou zeggen: “Ik ben blij”. Dit is precies het gevoel wat deze speaker op weet te roepen. Naast energieke swingende muziek kan de QR1 gelukkig ook prima uit de voeten met het subtielere werk. Laurie Anderson’s album ‘Bright Red’ is een verzameling vreemde songs. Het laatste nummer van het album Same Time Tomorrow kent een ietwat surrealistische sfeer. De kleine Audiovector luidspreker heeft geen moeite de sfeer te reproduceren. De stem van Laurie staat rotsvast midden in het geluidsbeeld en volkomen los in de ruimte. Het piepen van de videorecorder, onderdeel van het nummer, klinkt heel elektronisch precies zoals een echte VCR of bijvoorbeeld wekker kan klinken. Dat de detaillering van de AMT tweeter dik in orde is blijkt keer op keer. Kleine geluidjes, soms ietwat verborgen in de mix, worden gemakkelijk ten gehore gebracht.

Conclusie

Met deze nieuwe QR-serie bewandeld Audiovector een andere weg en gaan ze direct voor maximale kwaliteit binnen de gestelde verkoopprijs. Later upgraden naar een beter type binnen dezelfde serie blijft voortaan voorbehouden aan de S en SR-series. Mads Klifoth, zoon van Audiovector oprichter Ole, geeft met zijn eerste eigen speakerlijn een fraai visitekaartje af. Het typische snelle en open geluid van Audiovector is grotendeels aanwezig in deze nieuwe QR1 luidspreker. Mads heeft hier levendigheid en een flinke funfactor aan toegevoegd waardoor de speaker een groot (jong) publiek zal aanspreken. Een speaker waarmee je met plezier naar muziek luistert.

Afhankelijk van de gebruikte elektronica kun je de weergave naar een verassend hoog plan tillen. De door mij gebruikte Devialet versterker voelde niet als overkill in combinatie met deze betaalbare speaker. Ik had eerder het idee dat ze de QR1 echt lieten schitteren. Met de komst van deze nieuwe QR-serie is het samenstellen van een fraaie ‘budget’set weer een stuk gemakkelijker geworden. Audiovector legt de lat in het segment betaalbare luidsprekers een flink stuk hoger. Hier gaat de concurrentie een hele kluif aan krijgen! Een ‘must listen’ voor iedere muziekliefhebber die op zoek is naar een betaalbare top speaker.

EDITORS' CHOICE