Review: 5Play voor video, audio, internet en de thuisbioscoop - conclusie

HDBaseT is er vooral in combinatie met CAT6 de afgelopen jaren steeds sneller op geworden. Inmiddels haalt het transport voor video en audio al 10,2 Gbps. Voor grotere gebouwen en auditoria zijn de afstanden van belang. In de praktijk vormen datakabels tot een lengte van 70-100 meter geen enkel probleem. Wel moet je opletten bij sterke zenders, bijvoorbeeld portofoons, in de buurt. Dan is een goede afscherming (shielding) vereist.

In de praktijk zijn er uitstekende ervaringen met het aanbieden van AV-presentaties in meerdere zalen en/of ruimten door het gebouw. Dat verloopt vlekkeloos. Opmerkelijk is dat er nauwelijks vertraging/latency (het achter lopen in frames) over de grotere kabelafstanden optreedt. Onder andere in Tivoli Vredenburg uitgetest met de dirigent op afstand. Musici elders in de zaal of gebouw konden zonder vertraging de baton van de dirigent via een HD-videoverbinding volgen.

Handig is tevens dat je met zogenaamde point-to-point-sets snel een HDBaseT kunt opzetten. Staat er bijvoorbeeld een muur in de weg en ligt er wel een CAT 5/6 ICT-kabel. Gewoon twee kastjes aansluiten en hoogwaardige video en audio gaan daar dwars doorheen!

5Play: waarvoor geschikt?

De eenvoudigere netwerken op basis van HDBaseT zijn geschikt voor het smart multimediahome en de thuisbioscoop. Daarvoor krijgt de gebruiker een hoge AV-kwaliteit, flexibel en best betaalbaar. Zeker als de CAT5/6-kabels er al liggen. Met een basis-matrix- en receiverset komt de bewoner daarbij al een heel eind. Let op de grootte van de matrix (AV-hub). Met een 4 x 4 type koppel je vier inputbronnen met slechts één kabel aan vier verschillende locaties. Een aantal gangbare domoticasystemen is compatibel met HDBaseT.

Voor slimme gebouwen, auditoria, concertgebouwen, complexen voor evenementen en grote onderwijsinstellingen behoort HDBaseT tot één van de eerste keuzen. Wat de grote toepassingen in Nederland betreft noemen wij Tivoli Vredenburg, de Erasmus Universiteit en concertzalen.

Voor de netwerk-diagnostics bij grotere netwerken is niet meer dan een laptop/notebook nodig. De voorheen grote controlroom bij evenementen past met HDBaseT in een ruime kast. Het gebruik van HDBaseT in smartcar-netwerken voor infotainment, navigatie en het rijdend kantoor zijn nog (deels) in ontwikkeling.

5Play: voor consument en klein zakelijk

Bij HDBaseT overbrug je met een zender, een (in het apparaat ingebouwde) ontvanger en een CAT5e/6/7 netwerkkabel AV-signalen die over een afstand van gemiddeld 100 meter worden gezonden. Naast beeld en geluid transporteert dit lAN ook Ethernet, IR (Infrarood) en tot wel 100 Watt (DC) gelijkstroom door dezelfde kabel heen.

HDBaseT biedt een alternatief voor en integreert andere standaarden zoals HDMI, infrarood, coaxiale kabel, composiet video, S-Video, SCART, component video, D - Terminal of VGA. HDBaseT verbindt netwerken van consumentenelektronica waaronder set-top boxes (decoders), dvd-spelers, Blu-ray spelers, pc’s, video game consoles en AV receivers naar compatibele digitale beeldapparaten (beeldschermen, beamers en digitale televisies).