HI-VISITRhapsody

Sneak preview


Werner Ero | 13 april 2017 | Fotografie Werner Ero

Voordat ik echter met de luisterbeschouwing van start wil gaan, blijkt er in de kleinere luisterruimte ook nog een sneak preview van de gloednieuwe Magico S3 mk 2 te worden gegeven. Hoewel dit model op moment van deze twee showdagen nog pas twee dagen oud is, kan er gebruikmakend van een Soulution 511-stereo-eindversterker, 520-voorversterker, Audio Research Reference Phono 3, Dr. Feickert Analogue Woodpecker (met Jelco-arm en Kiseki Blue MC-element) en een TAD-D1000-cd-speler, toch een mooie indruk van de zeer hoge en vooral uitgesproken homogene kwaliteiten van deze weergevers worden verkregen.

Omdat ik nu toch al in deze kleinere ruimte aanwezig ben vervolg ik dan ook maar meteen met de luisterimpressies. Zoals gewoonlijk zwaait ook dit keer ras muziekliefhebber Rob Wattimena de muzikale scepter in dit vertrek en dat doet hij op zijn eigen onnavolgbare wijze. Oftewel met veel plezier en een heel breed en muzikaal interessant muziekaanbod. Van de gepassioneerd swingende Diana Krall, de rockende Bruce Springsteen, veelzijdig klassiek en jazz tot de typerende melancholiek donkere kolengruisstem van de helaas onlangs overleden Leonard Cohen en de panoramische muzikale sfeerbeelden van harpist Andreas Vollenweider. Ondanks de toch respectabele afmetingen van deze Magico’s in deze niet al te grote ruimte word door hun inherente beheersing en zeker ook de bovengemiddelde grip van de Soulution eindversterker, een prachtig homogeen, beheerst en gecontroleerd geluidsbeeld neergezet.

Muzikaal zinnige controle

Hoewel de relatieve spektakelwaarde door het gebrek aan inspelen van de weergevers en de hoge mate aan controle van de eindversterker misschien wat lager is dan ik normaal gewend ben geraakt in deze ruimte, is de positieve keerzijde het volledig ontbreken van de in kleinere ruimtes nu eenmaal gemakkelijker optredende akoestische excessen zoals bijvoorbeeld een overtrokken laagweergave. Want ondanks de ook nu al wel degelijk waarneembare grote breedbandigheid, is het systeem prachtig in staat om de techniek verregaande te laten verdwijnen en de muziek zelf weer zijn passende hoofdrol (terug) te geven.

Een volgende aspect wat mij sterk opvalt is het nationaal en internationaal bekende muzikale huwelijk tussen de merken Magico en Soulution. Natuurlijk combineren deze Amerikaanse weergevers met nog veel meer andere mooie elektronicamerken meer dan goed. Maar met de Soulution componenten ontstaat er een bepaald soort synergie die volgens mij vooral zo werkt doordat beide merken een groot aantal overlappende eigenschappen en ontwerpdenkbeelden bezitten. In eerste instantie gaat het daarbij om een rotsvaste stabiliteit bij een vervormings- en resonantiearme weergave die vervolgens ook nog eens volstrekt homogeen zonder excessen wordt gepresenteerd.

Maar minstens zo belangrijk is een tonale balans die niet wijzigt bij wisselende volumeniveau’s en waarmee je zonder duidelijke voorkeuren met het grootste gemak letterlijk alle muzieksoorten en stijlen moeiteloos kunt afspelen. Dat lijkt een vanzelfsprekend gegeven, maar blijkt in de dagelijkse praktijk vaak heel lastig te bereiken. De brede muzieksmaak van Rob onderstreepte deze veelzijdigheid bijna continu waarbij zowel platenspeler als cd-speler ieder hun eigen sterke punten voor het voetlicht weten te brengen. Bezinnend genieten met hoofdletter G.

EDITORS' CHOICE