ARTIKELSonos

De techniek van Sonos zie je niet

Het knappe van het Sonos-systeem is dat je de techniek erachter helemaal niet ziet. Het systeem moet het gewoon doen in een simpele plug-en-play-modus. Voor zo’n systeem op de markt komt, is het al jarenlang getest. Net zolang totdat alles perfect werkt. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er relatief maar weinig producten van het merk op de markt verschijnen. Tussen 2009 en 2013 verschijnen er in totaal ‘maar’ vier nieuwe producten.

In 2009 verschijnt de ZonePlayer S5, een speaker met versterker aan boord. Die wordt later herdoopt tot de Play:5. In de maand juli van 2001 ziet de Play:3 het licht, een kleinere versie van de Play:5. Vervolgens verschijnt in mei 2012 de Sub, een draadloze subwoofer. Aan het begin van 2013 is het tijd voor de Playbar, een soundbar speaker. Aan het eind van hetzelfde jaar komt Sonos dan met de PLAY:1, een weer kleinere versie van de PLAY:3. De PLAY:1 moet de instapdrempel voor het grote publiek nog verder verlagen.

Om nog even terug te komen op de Playbar: de introductie ervan geeft mooi aan hoe perfect het bedrijf wil opereren. De presentatie van de soundbar werd diverse malen uitgesteld, omdat het eindresultaat het designteam nog niet bekoorde. Het stoffen doek van de gril bleek te rafelig. Het beleid van de firma is dat een product van Sonos als meubelstuk moeiteloos tien jaar in de huiskamer moet kunne staan, zonder dat je je ergert aan visuele gebreken. 

Sonos: de stand van zaken

Sonos is ondertussen door blijven groeien. Daar heeft dan ook weer de opkomst van Spotify aan mee gedragen. Spotify heeft het streamen van muziek nog salonfähiger gemaakt en Sonos was er als de kippen bij om de PLAY:3 van Spotify Connect te voorzien. Natuurlijk is er inmiddels veel concurrentie bij gekomen. Ieder gerespecteerd audiomerk probeert nu uit de ruif van multiroom markt mee te eten. Van die markt heeft Sonos naar schatting nog steeds zo’n 75% in handen, een ongekend hoog percentage. Zeker als je bedenkt hoe verdeelt de rest van de audiosegmenten zijn en vaststelt dat daar helemaal niet zulke grote overheersers zijn.

Momenteel heeft Sonos vijftienhonderd medewerkers in dienst en genereert het een omzet van rond de één miljard dollar. In 2016 leek er sprake van een dip te zijn. Oprichter MacFarlane achtte de tijd rijp voor een wisseling van de wacht aan de top en stelde Patrick Spence aan als nieuwe zaakvoerder. Als eerste concrete punt kwam die met goedkopere instapmodellen.

Sonos in de toekomst

Opvallende concurrent aan het firmament is een speler van buiten de audiowereld. Het is Amazon die in Amerika al uitermate succesvol is met de Echo. Dat is een bluetooth-luidspreker van amper 150 dollar die (ook) via spraakherkenning werkt. De Echo kan ook spraakopdrachten uitvoeren, zoals ‘sluit de gordijnen’, waarna dus via een elektrisch systeem de gordijnen zich sluiten. Het mag niet verbazen dat inmiddels vele hotelkamers in Amerika voorzien zijn van deze Echo.

Sonos heeft nu juist besloten om Amazon niet als concurrent te zien, maar is een samenwerkingsverband aangegaan met de internetreus. Daarmee verkrijgt het bedrijf de beschikking over de spraaktechnologie van Amazon. Het is dus goed mogelijk dat er binnenkort speakers van Sonos op de markt komen waar helemaal geen bedieningsknoppen meer aan of op zitten. Ondertussen is die ‘nieuwe’ toekomst ook al begonnen: Sonos introduceerde begin dit jaar de Playbase. Dat is ook een soundbar die op het eerste oog en oor niet zo veel afwijkt van de Playbar. Het is een soundbar die vooral bedoeld is om mooi onder je televisietoestel te zetten. 

Sonos stak maar liefst vier jaren tijd in de ontwikkeling van hun nieuwste product. De toekomst zal leren of het bedrijf hiermee weer zal weten te scoren en daarmee haar marktpositie weet te consolideren. Ondertussen heeft het bedrijf er als geen ander voor gezorgd dat we anders naar muziek zijn gaan luisteren in ons huis. Heet dat niet revolutionair? Sonos is in ieder geval een gamechanger gebleken.

EDITORS' CHOICE