REVIEWDynaudio

Luisteren en conclusie

Max Delissen | 20 september 2017 | Fotografie Fabrikant | Dynaudio

De Contour 30’s die bij mij werden afgeleverd waren al goed ingespeeld. Bij het uitpakken maakte ik kennis met de derde revolutionaire verbetering die Dynaudio heeft ontwikkeld. Door de slim ontworpen nieuwe dozen is dit - ondanks het forse gewicht van bijna 35 kilo - zowat een one-man-job geworden. Daar is écht goed over nagedacht. Maar met een beetje hulp van de importeur stonden ze nóg sneller op hun plaats.

Dynaudio Contour 30: beluistering

De schuimrubberen stoppen die je in de baspoorten kunt schuiven om het laag een beetje te temperen besloot ik na een oppervlakkige eerste beluistering in de doos te laten, en daar zijn ze ook niet meer uitgekomen. Het laag was in mijn kamer niet overheersend. De luidsprekers stonden ongeveer 40 centimeter van de achterwand, dik twee en een halve meter uit elkaar, licht ingedraaid, en met de frontjes eraf. De versterker van dienst was de Naim SuperNait2. Als analoge bron diende mijn Thorens TD125 met Dynavector DV20X2 element en AudioCreative PhonoDude buizen phonotrap, de digitale muziek werd verzorgd door een als Roon Server ingerichte Mac mini aan een NAD M51 D/A-converter. De bekabeling was volledig van AudioQuest.

Met de Contour L 3.4 SE nog vers in het geheugen kan ik binnen een paar minuten vaststellen dat de Contour 30 echt van een andere orde is. Hoe mooi ik de 3.4-en ook vond, en nog steeds vind, de 30 speelt op alle vlakken beter. Hoewel ik elk hifi-component het liefst alleen holistisch zou beoordelen ontkom ik er bij het benoemen van verschillen niet aan om in te zoomen op bepaalde aspecten van de weergave. Allereerst het laag. Dat gaat bij de Contour 30 niet alleen hoorbaar dieper, maar heeft ook meer druk.

Dynaudio Contour 30: beweeglijk en soepel

Toch is het beweeglijk en soepel, zeker niet log en zwaar. De diepe, swingende baslijn in het nummer Electric Man van Billy Cobham And Novecento op het album Drum ’N’ Voice 3 rolt heerlijk door de kamer en vormt een rotsvast ‘funkament’ voor het Hammond-orgel van gastmuzikant en muzieklegende Brian Auger. Het stuwende ritme dat Cobham er achter zet, met veel korte nootjes op de snaredrum en een bijna roffelende kick, is zeer goed los te volgen. Complexe muziek met veel laag vormt dus geen enkel probleem voor de Contour 30.

Om het middengebied apart te beoordelen is het vervolgens de beurt aan Dhafer Youssef. Deze Algerijnse zanger en Oud-speler levert al jaren het ene na het andere prachtige cross-over jazz album af, en zijn nieuwste - Diwan Of Beauty And Odd - op het flink aan de weg timmerende Okeh label is daarop geen uitzondering. De openingstrack, Fly Shadow Fly, begint met een prachtige kleurrijke melodie op de Oud, waar zich even later een zacht bespeelde vleugel bij voegt.

Dynaudio Contour 30: zijdezacht

De plaatsing is prachtig en de ruimtelijke afbeelding is diep en zeer breed. De nieuwe Esotar² tweeter speelt daar met zijn bijna oneindige maar zijdezachte detaillering uiteraard ook een belangrijke rol in, maar de nieuwe 18W55 mid/laag unit bepaalt voor het grootste deel de klankkleur. En die is prachtig. Als Youssef na ongeveer een minuut voor mij persoonlijk - althans, zo voelt het - begint te zingen en even later extreem de hoogte in schiet met zijn stem staat het kippenvel me dik op de armen. Maar dat zie ik niet omdat ik opeens heel erg mijn neus moet snuiten om te verbergen dat mijn ogen lekgeslagen zijn. Overdracht van emotie zit dus ook wel snor bij deze luidspreker.

Omdat ook klassiek niet vergeten mag worden kies ik een opname die de Contour 30 het vuur flink aan de schenen kan leggen. In 2001 werd op het Philips label een verwoestende uitvoering en sublieme registratie van Stravinsky’s symfonische ‘heavy-metal’ suite The Rite Of Spring uitgebracht, uitgevoerd door het wereldberoemde Kirov Orchestra onder leiding van Valery Gergiev. Deze zeer spannende en dynamische uitvoering wordt door de Contour 30 zó overtuigend weergegeven dat ik opeens weer begrijp waarom er na de première in 1913 in Parijs letterlijk rellen uitbraken in het concertgebouw.

Dynaudio Contour 30: Maestro Gergiev

Die de dirigent noodzaakten om door een wc-raampje naar buiten te kruipen om lijf en leden in veiligheid te brengen, maar we dwalen af… Dit is geen stuk muziek dat je op de achtergrond draait, het volume moet open, net als de oortjes. Er leek in eerste instantie nogal wat ruis in deze opname te zitten, maar de Esotar² tweeter laat - zoals het een toptweeter betaamt - meteen horen dat dit simpelweg het ‘suizen van de ruimte’ is. Met de ogen gesloten zit ik in de zaal, naar schatting ergens op rij acht, direct achter de Maestro Gergiev. Het intro is nog rustig, een tikje dissonant misschien, maar er is nog geen sprake van gewelddadigheden. Het tweede deel (Augurs Of Spring - Dances Of The Young Girls) is waar de pret begint.

Het overbekende staccato gespeelde ritme van de strijkers, met felle accenten van blazers, grijpt me onmiddellijk bij de keel, de dreiging is bijna tastbaar. Hét moment waarop dit stuk van deze opname veel apparatuur en luidsprekers door de mand laat vallen zit op 1’17, wanneer een korte inleiding op de pauken eindigt met een werkelijk enórme slag op de Turkse trommel. Hier hebben de opnametechnici echt een huzarenstukje verricht, net als de ingenieurs van Dynaudio, want de woofers peinzen er niet over om verder dan een centimeter op een neer te bewegen, terwijl de dreun echt de glazen in mijn kast doet rinkelen. Op het puntje van de zetel luister ik het stuk uit, waarna mijn Lief quasi-bezorgd komt informeren of ik me nu weer een beetje beter voel.

Dynaudio Contour 30: conclusie

De beschreven luisterervaringen zijn slechts een kleine greep uit de enorme hoeveelheid muziek die ik de afgelopen weken met enorm veel plezier heb beluisterd. Als ik de Contour 30 in enkele regels zou moeten samenvatten zou ik zeggen dat het een luidspreker is die heel gemakkelijk emotie kan overbrengen en de muziek geen strobreed in de weg legt. Wat je er aan klankkleur, ruimtelijkheid en dynamiek in stopt geven ze weer, punt uit. Dat ze duurder zijn dan de vorige modellen vind ik niet alleen acceptabel, maar in het licht van de geboden innovaties ook volkomen logisch. Ik weet trouwens zeker dat er met een duurder front-end beslist nog meer uit te halen is; deze nog relatief betaalbare high-end luidspreker zal niet snel de begrenzing zijn van wat je set laat horen. Tel daar het bijzonder fraaie nieuwe ontwerp en de vlekkeloze technische en optische afwerking bij op, en je hebt een luidspreker waar je nog een lang en gelukkig mee zal leven. Ik zal ze gaan missen…

Prijs

Dynaudio Contour 30 € 7.000,- per paar (Walnut Light Satin, White Oak Satin)

Dynaudio Contour 30 € 7.700,- per paar (Black Piano Lacquer, White Piano Lacquer)

Dynaudio Contour 30 € 8.000,-per paar (Grey Oak High Gloss, Rosewood Dark High Gloss)

MERK

EDITORS' CHOICE