Wat is er nieuw?

We hadden al over een ‘trickle-down’ vanuit de 800 Serie. Dit woord kennen autoliefhebbers al jaren, want het wordt gehanteerd als verklaring waarom F1-bolides toch relevant zijn voor mensen die doorsnee auto’s kopen. De technologie in die topmodellen komt in één of andere vorm ook naar lagere uitvoeringen, zo luidt het. En dat is precies wat Bowers & Wilkins hier doet.

Met de 800 Serie introduceerden de Britten verschillende revolutionaire zaken, zoals de tweeterbehuizing uit één stuk aluminium, de Continuum-midrange-driver en de Aerofoil-methode bij de woofers. Die laatste twee innovaties zien we ook bij de 703 S2. Naast de 150-mm Continuum-driver kun je gewoonweg niet kijken, want dit zilverkleurig gevlochten conusmateriaal geeft de 703 S2 net zijn eigen smoel. Dat valt het meest op bij de glossy zwarte-uitvoering, die mooi contrasteert met het Continuum-materiaal en de blinkende aluminium ringen rond de Aerofoil-drivers en de tweeter. Hoewel we de Satin White-lak persoonlijk mooier vindt, is het daarom de Gloss Black-versie die er echt het meest gelikt uitziet.

Het voornaamste aan een Continuum-conus is dat het break-up-punt verschuift. Iets gelijkaardig is er ook aan de hand bij de nieuwe Carbon Dome-tweeter, dat break-up pas rond 47 kHz laat manifesteren, een hogere frequentie ver weg van wat wij kunnen horen. De midrange-driver zelf is ook op een nieuwe manier geconstrueerd, met een nieuw chassis dat uit meer ‘spaken’ bestaat en daardoor stijver is.

Komt daarbij dat de Continuum-drivermotor los werd opgehangen in de behuizing, waardoor er minder kastkleuring kan ontstaan. Een belangrijkste stap als je ons vraagt, want een vibrerende kast die de klank vertroebelt is absoluut een te mijden fenomeen. De doorgedreven computergebaseerde ontwerpfilosofie van Bowers & Wilkins laat toe om op dit vlak veel onderzoek en ontwikkeling te doen, een troef die maar weinig andere merken bezitten. Er hangt immers een serieus prijskaartje aan deze aanpak. Misschien is dat wel de belangrijkste trickle-down uit de 800 Serie...

De twee zwarte 165-mm woofers van de 703 S2 dragen het etiket ‘Aerofoil’, maar zijn uit een ander materiaal gemaakt dan bij de 800 Serie. Aerofoil duidt hier vooral op de conusconstructie met variërende dikte. Via computersimulaties wordt de optimale dikte op elk punt bepaald, zodat de conus snel én stijf is. Aerofoil verklaarde al waarom de 800 Serie zo gecontroleerd en toch massief in het laag was. We zijn benieuwd of de 703 S2 ook zo is.

MERK

EDITORS' CHOICE