REVIEWSonus faber

Sonus Faber

In maart 2014 vonden bij Sonus faber in Italië de feestelijkheden plaats voor het 30-jarig bestaan. Hoogtepunt van deze festiviteiten was absoluut de introductie van de op dat moment grensverleggende en adembenemend mooi klinkende Ex3ma monitorluidspreker. Een heel exclusief en gelimiteerd model dat naast zijn grotendeels uit koolstofvezel vervaardigde behuizing, vooral door zijn ultra transparante en extreem gedefinieerde natuurlijke weergave zonder ook maar enige compressie, de toekomstige koers van het merk heel duidelijk liet doorschemeren. Met iedere na deze periode geïntroduceerde nieuwe serie werd weer een stukje van deze belofte ingelost.

Olympica

Als eerste was dat de relatief betaalbare Olympica serie die qua eigenschappen in eerste instantie nog wel weer dat typische bekende ‘ouderwetse’ Sonus faber karakter met zijn volle, rijke en verzadigde klankkleuren bezat. Maar wie wat beter en vooral langer luisterde, hoorde ook in de hogere regionen al duidelijk meer snelheid, doortekening en transparantie. De vervolgens net onder het topmodel Aida gesitueerde exclusieve Lilium vertaalde deze Olympica eigenschappen op meer compromisloze wijze, terwijl met het daar weer opvolgende nieuwe sub topmodel Il Cremonese, nogmaals nog dichter in de richting van de Ex3ma werd gekropen. De verwachtingen waren dan ook bijzonder hoog gespannen wat de nog immer kostbare, maar wel duidelijk meer betaalbare gloednieuwe uit drie modellen bestaande Tradition serie voor elkaar zou gaan krijgen.

Al bij de eerste Nederlandse kennismaking op de Audio Show Alkmaar 2017, kreeg ik voor de allereerste keer een echt duidelijk déjà vu met die toenmalige Ex3ma. Want ook op deze locatie hoorde ik de bovengemiddelde transparantie, hoge snelheid, zeer hoog oplossend vermogen en voortreffelijke homogeniteit en unitintegratie. Het mooie en bijzonder knappe daarbij is dat ook de immer zo aantrekkelijke en aanstekelijke (donkere) tonale rijkdom van bijvoorbeeld de prachtige Amati Futura, in deze nieuwe serie niet alleen zowel behouden is gebleven als tevens optimaal is geïntegreerd! Voor het eerst voor Sonus Faber ontstaat daarbij een voor mijn beleving zeer geslaagde symbiose van de formule 1 eigenschappen van de Ex3ma in combinatie met die gelaagde honingkleurige tonaliteit van de best geslaagde oudere modellen.

Serafino Tradition

De Serafino Tradition is het middelste model van deze uit drie luidsprekers tellende serie. Het eerste wat direct opvalt is dat het nieuwe lijnenspel naast typisch Sonus faber, nu ook sterke gelijkenissen met de ultieme speedboten van het Italiaanse Riva heeft! Een indruk die nog sterker overkomt wanneer voor de nieuwe kleur Wengé wordt gekozen. Visueel blijft het in dat geval niet bij enkel een andere tint hout, maar verandert ook het zwarte leder van de baffle en het zwarte geborstelde metaalbeslag in respectievelijk beige/rood en blank geborsteld aluminium. Hoewel het zoals altijd een kwestie van eigen smaak blijft welke uitvoering de voorkeur heeft, kan ik niets anders zeggen dat Sonus faber wederom op zijn eigen onnavolgbare wijze zijn grenzen heeft weten te verleggen want opnieuw zetten deze weergevers de maatstaf voor alle anderen! Hoewel nog precies aan de goede kant van net niet te groot, lijkt de Serafino met zijn typerende luit (muziekinstrument) vorm, 109 cm hoogte, 39,6 cm breedte (met voeten), 48,5 cm diepte en 52 kg gewicht, toch net wat kleiner dan hij feitelijk is. Desondanks kun je ze niet zo maar even ergens in een hoek wegmoffelen. Waarbij je jezelf meteen kan afvragen waarom je dat bij zoiets moois in hemelsnaam zou willen doen.

Naast visueel enorm fraai is deze 3,5-weg Serafino tevens een modern hightech ontwerp. Want of het nu de 28 mm zijden dome, 15 cm middentoner met papiermembraan of twee 18 cm woofers met een sandwichconus van synthetisch schuim en twee lagen papierpulp betreft, het gaat allemaal om volledig nieuwe volgens de laatste technieken ontworpen units. Vooral onderhuids is de meeste techniek onzichtbaar verwerkt. Zo wordt de inwendige energie van de lage tonen in de kast verregaand gecontroleerd en gestuurd door een reeks aan speciale lamellen (Stealth Ultraflex) die uitmonden bij drie verschillende openingen in het aluminium profiel aan de achterzijde. Hierdoor ontstaat niet alleen een strakker en beter gedefinieerd laag, maar kan deze laagenergie ook op beter gecontroleerde wijze de ruimte in worden gestuurd.

Een ander bijzonder detail is helemaal onderaan bij de spikes te vinden. Daar ontkoppeld een elastomeer de spikepunt van de rest van de constructie waardoor kasttrillingen niet meer hun weg naar de vloer van de luisterruimte kunnen vinden en de weergave schoner, homogener en meer natuurlijk wordt. Helemaal onderaan het geëxtrudeerde aluminium profiel bevinden zich de twee paar custom made bi-wiring aansluitingen van de beste soort. Ze zien er zeer goed uit (uiteraard), bieden een optimale grip om spades goed aan te draaien en kunnen verder blanke draad en banaanstekkers verwerken. Ook al kan iedereen de technische gegevens heel gemakkelijk zelf opzoeken, voor alle volledigheid sluit ik mijn zeer positieve indruk van deze Serafino af met een reeks al net zo indrukwekkend goede specificaties. Zo loopt het frequentiebereik van 30 Hz tot 35 kHz, is het rendement een gezonde 90 dB (2,83 volt/1 meter) en is de impedantie 4 Ohm nominaal.

EDITORS' CHOICE