REVIEWAvalanche


Rene Smit | 07 juli 2003 | Avalanche

Luisteren

Volgens René Bakker hebben deze speakers een behoorlijk lange aanlooptijd nodig alvorens tot maximale prestaties te komen. Minimaal 100 uur is nodig om de metaalconussen lekker soepel te maken. Gelukkig klinken de speakers koud uit de doos al heel behoorlijk zodat het inspelen gewoon tijdens dagelijks gebruik kan plaatsvinden. Gezien het feit dat er bij ons thuis vrijwel altijd iemand aanwezig is staat hele dagen de tuner aan. Ook wordt er ook nog wel eens dvd gekeken met het geluid via de speakers van de audioset. Daardoor begonnen de speakers reeds na 2 tot 2,5 week losser te klinken zonder extra inspeelmaatregelen. Tijd dus om eens wat serieuzer te gaan luisteren. Zou deze speaker door de afwijkende materiaalkeuze ook nog specifieke eisen stellen aan de te beluisteren muziek of niet? Voor mijzelf had ik overdag al een lijstje gemaakt van de die avond te genieten muziek: The Rolling Stones, Sly and the Family Stone, ELO met ‘To turn to stone’, ‘Stone Temple Pilots’, ‘Pappa was a Rolling Stone’ van The Temptations en nog een hoop andere steengoede muziek. Gelukkig bleken de Audiostone`s 6.5 wat meer allround te zijn dan ik aanvankelijk dacht en kon ik gewoon door de platen en cd-kast wandelen zonder mijzelf en de Audiostone`s enige beperkingen op te leggen. Na enig geschuif met speakers en 2-zits bank om tot een optimale opstelling te komen verdwijnt de eerste cd in de lade van de TjoebSQ cd-speler. De keus is gevallen op een verzamel cd van de Carpenters met daarop diverse fraaie nummers. De cd blinkt absoluut niet uit in opnamekwaliteit maar nagenoeg elke keer wanneer ik de stem van Karen Carpenter hoor lopen de rillingen over mijn rug. Weergegeven via de Audiostone speakers is dit ook weer het geval. Het karakter van de stem blijft volledig gehandhaafd met als extra, ten opzichte van mijn eigen Spendor S3 speakers, een toename aan details in het hoog. Er zijn duidelijk meer tingeltjes, bekkentjes en belletjes aanwezig in de mix dan ik normaal via mijn eigen speakers te horen krijg. Ook is er een toename in ruimtelijkheid te bespeuren. Volgens Avalanche zou dit alles te maken met het ontbreken van kastkleuring door het gebruik van speksteen als bouwmateriaal. De kasten zijn inderdaad zo dood als een pier. De terecht omstreden kloptest om kastresonanties vast te stellen heeft bij deze speakers dan ook totaal geen zin.

Avalanche Audiostone 6.5Gedurende de weken dat ik de Avalanche speakers heb kunnen beluisteren bleef de positieve indruk ten aanzien van detail en ruimtelijkheid bestaan. Nagenoeg iedere cd of lp gaf extra informatie prijs waarvan ik voordien geen weet had. De track ‘Yulonga’ van de Dead Can Dance cd ‘Into the Labyrinth’ laat percussie geluiden via de Audiostone 6.5 volledig uit het niets opdoemen in het geluidsbeeld, een heerlijke ervaring. Nadeel van deze min of meer compromisloze bouwwijze is het feit dat hoge eisen aan het bronmateriaal worden gesteld, mindere opnames klinken ook daadwerkelijk minder. Een op wat luider volume afgespeelde cd van Robbie Williams laat een wat scherpe klank horen die mij al snel doet besluiten het volume aan te passen. Dit is niet direct de speakers aan te rekenen maar eerder de opnametechnici en mixers van meestal pop cd`s. Er wordt kennelijk vanuit gegaan dat deze cd`s uitsluitend op gettoblasters en aanverwante producten beluisterd worden. Zaak is wel de speakers voor aankoop te beluisteren met de eigen versterker en bron of te vertrouwen op de kennis en ervaring van René Bakker die een passend advies kan geven. Audio Control importeert niet alleen de Avalanche speakers maar verkoopt ook diverse elektronica merken die uitstekend combineren met de speakers. Kan daarvoor een complete set bestaande uit speakers en elektronica leveren. De overige luistersessies gaven dezelfde uitkomsten. Is het bronmateriaal in orde dan word je getrakteerd op een supertransparant geluid met heel veel detail, ruimtelijkheid en veel diepte en breedte in het geluidsbeeld. De laagweergave is ook zonder subwoofer voldoende al geeft een sub wel extra ruimtelijkheid en wat meer body aan de stemmen. Is de opname minder van kwaliteit dan speelt de rest van de gebruikte set een rol van betekenis en kan een scherp klinkende bron of versterker roet in het eten gooien. Gedurende de periode dat de speakers bij mij in huis waren heb ik uitsluitend positieve reacties op het uiterlijk gekregen. De op marmer gelijkende uitstraling van speksteen past zowel in een modern als klassiek interieur en geeft in combinatie met de aluminium kleurige conussen een hoog design gehalte.

EDITORS' CHOICE