REVIEW

Het uur van de waarheid


Philip van Deijk | 24 november 2005 |

De Falcon-S is een 3-weg systeem. De laagweergave wordt verzorgd door 3 keramische units die ieder een diameter van 7" hebben. Het middengebied wordt verzorgd door 5.5" mid-range en last but not least blijft een 1" tweeter over voor het hoog. De units die gebruikt worden zijn vrij uniek omdat zij bestaan uit keramiek Dat zorgt voor een uiterst lichte en stevige constructie. Terug te horen in een schoon, snel en transparant geluid. Omdat Ayon ook buizenversterkers ontwikkeld is het rendement met 93 dB behoorlijk hoog gehouden. Met een impedantie die niet veel lager is dan 5 Ohm waardoor je kunt zeggen dat de speakers erg makkelijk aan te sturen zijn. De combinatie versterker/luidspreker werkt vanaf 2 x 20 watt, ongeacht of er gebruik wordt gemaakt van transistor of buizenvermogen. Het scheidingsfilter is met minimale onderdelen opgebouwd om klankmatige beïnvloeding van het signaal en fasedraaiing te voorkomen. Inwendig is gebruik gemaakt van Shunyata bekabeling.

Tussen de Ayon`s staat een Creaktiv audiorack boordevol audiosnuisterijen. Het systeem achter de Falcon`s was volledig gebalanceerd opgebouwd, zowel analoog als digitaal. Zoals gewoonlijk krioelde het achter het audiorack van de Nirvana luidsprekerkabels en interlinks. De meesterlijke VPI werd verbonden met een B.A.T. phono-buizentrap om vervolgens naar een Audio Research LS25MKII voorversterker te gaan. Digitaal kwam van het oude vertrouwde Teac loopwerk, waarachter een upsampler zijn werk doet voor een Apogee Mini-dac. Digitaal  is geheel bekabeld met de Apogee Wide-Eye. Kracht geleverd door een brute 2x250 watt PS Audio Classic 250 eindversterker. Uiteraard eveneens gebalanceerd aangestuurd.


Het uur van de waarheid

Op de één of andere manier vind ik het vreemd om bij daglicht intensief naar muziek te luisteren. Klinkt het dan anders, of is het gewoon psychisch. Oké, ik weet dat `s avonds de stroomvoorziening iets schoner is. Maar ik heb het idee dat dit niet de grootste oorzaak is. Wanneer het donker is ervaar ik meer intimiteit en betrokkenheid. Een warme gloed van diverse lampjes verlicht dan schaars mijn luisterruimte en er is weinig meer voor nodig om volledig op te gaan in de muziek. Een klein glanzend cd-schijfje van "Duke Ellington meets Coleman Hawkins" ligt in de Teac.

Ayon Falcon-S (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c) Xi

Op "Mood Indigo" speelt Coleman Hawkins via de Falcon op een echt instrument. Vol overgave klinkt een diepe, warme, volle tenorsax. Mijn zintuigen worden extra geprikkeld, ik hoor niet alleen de sound van de sax maar ik voel gewoon als het ware de warme lucht langs mij heen blazen. Op deze CD is Sam Woodyard achter de drum gemixed. Hij gebruikt voornamelijk brushes. Op een gegeven moment schrik ik en kijk naar de rechterspeaker. Ik hoorde een korte snerpende harde slag, was er kostsluiting ontstaan? Ik zie geen rook en ruik geen brandlucht. Alles werkt nog en ik hoor niets bijzonders. Even de rewind knop van de afstandsbediening indrukken en opnieuw luisteren dan maar. Bij 4.20 geeft Sam zo`n klap dat dit gewoon spettert, ik heb dit nog niet eerder gehoord. Ik krijg zo steeds meer respect voor de Ayon luidsprekers. Na deze "klap" vloeien de zijdezachte strelingen van de brushes -alsof er niets gebeurd is- weer rijkelijk uit de Ayon`s. Op track 4 hoor ik diep achterin iemand zachtjes meezingen. Ik weet niet wie maar duidelijk is dat hier met plezier gespeeld wordt. In één stuk door speel ik de CD af waarvan ik dacht dat ik die uit mijn hoofd kende. Met nadruk op dacht, ik hoor nu zoveel nieuws. Behalve de instrumenten zijn er ook heel veel diepe achtergrondgeluidjes waar te nemen. Die zijn mij eigenlijk nooit eerder opgevallen. Een raar verschijnsel bij nummer 8 "The Ricitic", de viool van Ray Nance zat eerst iets links uit het midden. Dat verandert als de alt van Johnny Hodges in het spel komt. Dan verschuift de viool naar rechts. Nooit eerder gehoord of …. Nooit eerder opgevallen. Het toont in ieder geval wel mijn betrokkenheid bij de Falcon`s. De kleinste geluidjes? Die kom ik ook tegen op de LP "We Get Requests". Wie kent het album niet? Kant 2 nummer 1, de gestreken bas van Ray Brown. Hierop is zoveel te ontdekken. Nadat Ray klaar is met de strijkstok lijkt het erop of deze even later met een zachte tik ergens tegenaan wordt gezet. De muzikanten zijn "voelbaar" in de luisterruimte.

Ik ga nog even verder op ontdekkingsreis, de vingerknip van Muddy Waters in "One Of These Days". Tegelijk met het aanslaan van de drum. Vrijwel nooit te horen, maar nu staat die er duidelijk voor. De laagweergave is strak en met een fundament alsof het uit een rots is gehouwen. Het totaalbeeld staat als een huis. De set heeft geen enkele moeite met CD`s die bekend staan om hun rijkelijk opgenomen laagweergave. Zoals Patricia Barber`s "Café Blue", Holy Cole`s "Temptation" en het "Book Of Secrets" van Loreena McKennitt. Deze laatste CD kenmerkt zich door vrij bombastische muziek. Met de Ayon`s wordt het bombastisch vertaald. Er komt een partij geweld de kamer binnen zetten zoals ik nog niet eerder mee heb gemaakt. Wat belangrijk is, is dat het op een beheerste en uitgewogen manier gebeurd. Nergens binnen het totale frequentiebereik irriteert deze speaker. Geen dik aangezet laag, geen hol midden of een schel hoog. De klank is volledig in balans en kent een uiterste prettige klankkleur die ik hou op "warm gedetailleerd".

Ayon Falcon-S (c) Xingo (c) XingoMet het nummer "Too Rich For My Blood" van miss Barber drijf ik het systeem tot het uiterste. Het volume gaat omhoog en de led`s van de volume-indicator gaan richting 12 uur stand. Ook de stem gaat mee omhoog, zij het in toonhoogte. De uithaal houdt lang aan en gooit er nog een trapje bovenop. De tweeters van de Falcon`s houden zich voortreffelijk en laten geen spoortje van stress horen. Totaal geen luistermoeheid. Normaal gesproken loopt de temperatuur binnen conventionele tweeters hoog op, waardoor enige vervorming kan ontstaan. Dankzij het gebruik van keramiek wordt de warmte goed afgevoerd en blijven de units relatief koel. Een vergelijk zien we terug in de autosport. Omdat bij supersportwagens als een Porsche 911 Carrera S ook het uiterste van de remmen wordt gevraagd zijn de remschijven keramisch. Om de gigantische hitte die vrijkomt bij hard remmen goed af te voeren en ze te allen tijde hun taak superieur uit te laten voeren. Datzelfde zien we niet, maar horen we terug bij de keramische tweeters van de Falcon`s. Rust in het hoog en onder alle omstandigheden controleerbaar en onvervormd. Spreiding leer ik waarderen op de LP`s "Graceland" van Paul Simon en "Live At Carnergie Hall" van The Weavers. Van de eerstgenoemde LP draai "Homeless".

De stemmen staan stuk voor stuk los van elkaar en bevinden zich over het gehele spreidingsvlak, zowel binnen als buiten de speakers. Meer bekend is misschien de tweede LP. Ook hier weer hetzelfde, alleen is de zaalambiance er als extra ambiance bij gekomen. Gekuch, gehoest, geproest en geschuifel. Ten slotte is Roger Waters aan de beurt met "Amused To Death". De stem van de nieuwslezer staat niet anders als bij mijn Avalons maar klinkt wel intenser, indringender en diepgaander. Alsof hij in mijn oor fluistert. De kracht van een explosie begint laag aan te zwellen om uiteindelijk over mij heen uit te sterven. De hoeven van paarden worden meer gedefinieerd weergegeven. Het gehinnik bevind zich ongeveer op dezelfde plaats als waar ik gewend ben, ver buiten de speakers dus.


Conclusie

Op mijn vraag was wat je allemaal met 13.000 Euro kunt doen weet ik het antwoord. Als ik ze te besteden zou hebben dan ging ik jarenlang genieten van een set Falcon-S luidsprekers. Die hebben alles in huis om tot de top in luisterland door te stoten. Hij klinkt goed en zeker niet onbelangrijk, hij ziet er nog goed uit ook. De klankkleur is zeer aangenaam en kenmerkt zich als uiterst gedetailleerd en transparant met een vleugje warmte. De eigenschappen van de luidspreker zullen goed te combineren zijn met het overgrote deel aan versterkers die op de markt verkrijgbaar zijn. Met een rendement van 93 dB zijn ze makkelijk aan te sturen met een kleine buizenversterker. Mede door de vrij platte kast kunnen de speakers verder dan normaal in de luisterruimte geplaatst worden, wat de totale beeldopbouw ten goede komt. Hou er rekening mee dat muziek luisteren spannend wordt en mochten de Falcon`s uw oude luidsprekers verdreven hebben, dan betekent dat zitten op het randje van uw stoel en op ontdekkingsreis gaan. Uw bestaande muziekverzameling krijgt een extra dimensie. Vervreemding van uw omgeving en wallen onder de ogen van slapeloze nachten zijn het gevolg. Ik kijk al vast uit naar de volgende show waarop de Falcon`s te bewonderen zijn. Kunt u niet zolang wachten neem dan contact op met de importeur, ze zullen u daar graag van dienst zijn.

 

Prijs:
Ayon Falcon-S  12.990 Euro per paar

Importeur:
Sound E-motions b.v.
Poel 7
4007 RD Tiel
Telefoon 06 14424700 of 06 55113771
E-mail: info@soundemotions.com
Web: www.soundemotions.com

Gebruikte Hardware: 

  • VPI Aries Scout draaitafel
  • Clearaudio Victory H element
  • Balanced Audio Technology VK-P5 phonoversterker
  • Sony SA5ES tuner
  • Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie
  • Apogee MiniDac d/a converter
  • Behringer Ultramatch Pro SRC2496 upsampler
  • Sony DVP NS900V DVD/SACD speller met Van Medevoort modificatie
  • Audio Research LS25MKII voorversterker
  • PS Audio Classic 250 eindversterker
  • Avalon Avatar luidsprekers
  • Nirvana SL luidsprekerkabels
  • Nirvana SL interlinks
  • Sign-Audio Interlinks
  • Sign-Audio netsnoer
  • Creaktiv audio meubel

EDITORS' CHOICE