REVIEWAVI

All amplifiers are equal

Michel Hazen | 02 februari 2006 | AVI

"All amplifiers are created equal buts some are more equal then others"

Wat maakt het technische ontwerp van deze AVI nu anders dan andere versterkers? Op de eerste plaats het gebruik van bi-polaire transistoren i.p.v. de meer gebruikelijke MOSFET transistoren. Aangezien ik geen technisch relaas over de werking van transistoren wil schrijven verwijs ik voor de liefhebbers naar Wikipedia voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Navraag bij de fabrikant over de specifieke kenmerken van het ontwerp wordt als volgt beantwoord: “There are only handful of different circuits available to designers and that all the differences you hear are to do with poor implimentation. This Amp has two pairs of 230 Volt 17 Amp Sanken Bipolar transistors per channel, 80.000 mµ in power supply and a 650 VA toroid wound from OFC Copper, mu-metal wrapped and expoxy potted and it uses discrete Low-Noise transistors in the input. If you measure it into a variety of loads at any power rating within spec, it will be better than anything else you can find. As it says on the website "you can give six cooks the same ingredients and they`ll all bake a different cake". AVI is a no-nonsense do it properly, engineering company and we get the best results from going by the book.”

AVI S21 MI Laboratory Series

En dan…een domper. Gelukkig ook de enige. AVI levert de ‘Audio Zapper’ van het merk One-for-all standaard mee. (Het stukje wat nu komt heb ik een aantal keren herschreven omdat een aantal opmerkingen niet door de (niet bestaande) censuurraad van Hifi.nl zou komen). Het enige wat ik er over wil zeggen is dat hij werkt. Ik zal me niet verder uitlaten over de inspiratieloze vormgeving, het goedkope plastik gevoel en het steeds net niet goed in kunnen stellen van het volume. Waarom geen mooie aluminium AB in dezelfde zwart-alu combinatie als de versterker zelf… je hebt namelijk meer de AB dan de versterker vast. Aansluiten is volledig vanzelfsprekend, binnen een paar minuten staat hij al spelend in mijn set. Eigenlijk wist ik het al na de eerste noten uit mijn Meridian CD speler. ‘Wauw’…

Nog niet eens warm, gloednieuw en koud uit de doos en dan dit al laten horen. Ondanks dat het al behoorlijk laat is en ik de volgende dag gewoon weer vroeg naar kantoor moet, ga ik in mijn stoel zitten en pak CD na CD. Alle CD’s die ik zo goed ken en vaak gebruik: Jonathan Butler, George Duke, Steely Dan, Al Di Meola, Fourplay, ze komen allemaal uit de kast. Ik trek om middernacht zelfs een fles wijn open en ga voor mij Sonus Faber luidsprekers zitten luisteren. Uiteindelijk wordt het 3 uur ’s nachts voordat ik naar bed ga. Mijn wekker maakt me wreed wakker om 7 uur en het eerste wat ik ga doen is weer een CD luisteren. De AVI heeft de (korte) nacht aangestaan en is een beetje opgewarmd. Ik hoor eigenlijk geen verschil, maar dat kan ook aan mijn slaapgebrek liggen, maar alles is nog steeds ‘wauw’.

Kenmerkend aan het AVI geluid is de snelheid, drive, dynamiek en ritme. Dit is geen versterker die achterover leunend zijn geluid aan de luidsprekers presenteert. Gelukkig geen hardheid in het geluid dat zich soms uit in harde slis-klanken en een te grote nadruk op middenhoog en hoge tonen. De AVI blijft in het hele geluidsspectrum van zeer laag tot hoog goed in balans en levert binnen het volledige spectrum een evenwichtige en dynamische geluidspresentatie.

Zoals altijd is de keten bepalend voor de synergie van de componenten. Dat blijkt wel als ik mijn MIT T3 luidsprekerkabels wissel met Linn K400. Dit geeft een te donker beeld. De combinatie AVI – MIT - Sonus Faber werkt wel erg goed. Waarschijnlijk omdat het dynamische, strakke en gedetailleerde geluid van de AVI goed combineert met de ietwat donkerder gestemde maar ook gedetailleerde Sonus Fabers. De MIT’s geven de Sonus Faber’s nog wat meer druk in het laag, wat heel prettig uitkomt. Ik krijg het gevoel, zonder overigens dit geprobeerd te hebben, dat te heldere, analytische luidsprekers te veel warmte en emotie zouden kunnen weghalen. Je merkt dat de AVI de Sonus Faber’s als een dressuurpaard strak in de hand heeft, de bas is vol, kent veel klankkleuren en goed gecontroleerd, het middengebied is in de juiste verhouding en net zoals het hoog gedetailleerd en helder. Het lijkt alsof je dichter bij de bron van de muziek zit waarbij alle instrumenten en stemmen los van elkaar staan. Opvallend vind ik de toename aan klankkleuren bij klassieke CD’s die ik hiervoor in de kast liet staan omdat ik ze minachtend “zeker opgenomen met een dronken oostblok orkest in een donkere kelder” vond. Ik durf het bijna niet toe te geven maar zelfs mijn Kruidvat CD collectie begon redelijk aangenaam te klinken … voor het eerst.

Net zoals Rene van Es ben ik tegen het gebruiken van bekabeling als een soort van toonregeling, maar de keuze voor de juiste bekabeling kan het verschil tussen goed en erg goed maken. Na wat geëxperimenteer met diverse interlinks en luidsprekerkabels kom ik tot de conclusie dat een combinatie van een zeer analytische bron (CD speler), dito luidsprekers en zilveren bekabeling niet mijn voorkeur heeft. Het geluid is dan wel zeer gedetailleerd maar ik mis dan de muzikaliteit en detaillering (vooral in het laag) die me zo aangenaam opvalt aan de AVI. Iets om rekening mee te houden. Zoals al eerder aangegeven werkt de keten Meridian, QED interlinks, AVI, MIT en Sonus Faber erg goed.


Conclusie


De AVI heeft op bijna alle punten mijn verwachting overtroffen terwijl de lat toch al hoog lag. De drive, kracht en dynamiek van deze versterker vind ik tot de absolute top behoren. Hij geeft me dezelfde betrokkenheid bij muziek die ik tot nu toe alleen bij veel duurdere voor- en eindversterkers kon vinden. De afwerking staat ook op dat niveau (ik laat me niet weer uit over die afstandbediening…). Te wensen blijft er altijd iets, maar in het geval van de AVI zijn dat meer wat subjectieve dingen zoals een tweetal ingangen meer en wat minder felle blauwe LED’s. That’s it...

Om een lang verhaal kort te maken, na overleg met de importeur blijft de AVI bij mij in huis en is vanaf nu mijn nieuwe referentie waartegen ik nieuwe uitdagers ga benchmarken.

 

Prijs AVI S21MI:  2300 euro

Specificaties:
Frequentiebereik: (-3dB) <1.5Hz - >250Khz
Ingang impedantie: 14k Ohms
Ingang gevoeligheid: (150W in 8 Ohm, 1 kHz) 530mV
Tape uitgangs niveau (bij gegeven gevoeligheid) 530mV

Maximaal Vermogen (één kanaal aangestuurd):
8 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 200 Watt
4 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 325 Watt
2 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 480 Watt (1)

Maximaal Vermogen (twee kanalen aangestuurd):
8 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 175 Watt
4 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 300 Watt
2 Ohms, 1kHz, 1% vervorming --> 420 Watt (1)

Signaal/Ruis verhouding (ongewogen) 96dB
Signaal/Ruis verhouding (IEC "A") 112dB
Absolute Phase +VE Vervorming (T.H.V., 1kHz, -1 dB onder vol vermogen):
8 Ohms <0.002%
4 Ohms <0.002%

Stroomvereisten: 220v-240v
Stroomverbruik: 1000W max
Afmetingen: (B x D x H) 315 x 350 x 95 mm
Gewicht: 12.8 Kg


EDITORS' CHOICE