REVIEWQED

From Genesis to Revelation

Kilian Bakker | 08 februari 2007 | Fotografie Kilian Bakker | QED

De recensieset Genesis Silver Spiral Bi-Wire kabels (QED: hoezo lange naam??) kreeg eerst ruim de tijd om in te spelen en mechanisch tot rust te komen (het oprollen en hanteren van kabels kan -vooral bij kabels met een complexe constructie- tot tijdelijke mechanische `stress` leiden). De interconnect tussen de verschillende bronnen (cd-speler en de Moth Phonotrap) en de versterker was de QED Qunex Silver Spiral. De HDCD gecodeerde Opus 3 CD Good Stuff van Eric Bibb ging in de Marantz om de track `Saucer `n Cup` te beluisteren.

QED GENESIS

De snaarplukken op zijn akoestische gitaar kwamen zowel plastisch als tonaal accuraat naar voren waarbij de klankkast goed uit de verf kwam. De met meer kracht gespeelde plukken werden op dynamische en onverminderd soepele wijze weergegeven. De ingetogen zangstijl van Bibb kwam bijzonder natuurlijk over. Diezelfde ingetogenheid kan bij sommige weergavenketens resulteren in een tonaal iets minder genuanceerde weergave maar met de Genesis Silver Spiral Bi-Wire kabels was elke toonwisseling of stembuiging, hoe subtiel ook, duidelijk te volgen zonder dat de presentatie te analytisch werd. Het meest opvallende aan de weergave van deze mooie opname was dat er tegelijkertijd sprake was van een opvallend goede coherentie en natuurlijke tonaliteit. Tracy Chapman`s debuut-LP werd uit de platenkast gehaald om het minimalistische en emotioneel geladen `For You` te laten aftasten. De greepwisselingen op haar akoestische gitaar waren met groot gemak te volgen en het subtiele gitaarspel werd op verfijnde en tonaal rijke wijze gepresenteerd. Haar stem kreeg een grote afbeelding mee waarbij de nagalm met een goede diepteweergave werd weergegeven. De zeer levendige zangstijl van Miss Chapman kwam zowel helder als gearticuleerd over terwijl de `sibillance` (`t` & `s` klanken) goed onder controle bleef.

QED GENESIS

Ook de felle en dynamische uithalen werden op heldere wijze en zonder toegevoegde hardheid weergegeven. Woodface blijft het ultieme meesterwerk van de Nieuw-Zeelandse formatie Crowded House en van die LP werd de track `As Sure As I Am` beluisterd. Het elektrisch orgel kwam op vloeiende wijze naar voren terwijl de hi-hats met een pittige metaalklank en een scherpe focus werden afgebeeld. De stem van Neil Finn werd zowel met veel presence als resolutie weergegeven zodat hij op een behoorlijk plastische wijze werd gepresenteerd. De accordeon werd groot afgebeeld waarbij het typische blaasbalgeffect goed uit de verf kwam. Het geheel werd op een losse en levendige wijze gepresenteerd maar het was vooral de stemweergave waar de QED Genesis wist te scoren.

Van gitaarvirtuoos Martin C. Herberg werd de track `Lady Madonna` gedraaid waar hij die Beatles-klassieker op knappe wijze in verschillende stijlen speelt, van Jazz tot klassiek. De intro (die hij maar liefst in middeleeuwse luitstijl speelt) klonk bijzonder impulsief en luchtig. De bassnaren kwamen met een solide klank en rijk vibrato naar voren terwijl de `slaps` (tikken) op de snaren met duidelijke snaar-tegen-fret klakken werden weergegeven (sommige geluiden laten zich nou eenmaal niet zo gemakkelijk omschrijven). Het complexe gitaarspel bleef ook overzichtelijk tijdens de up-tempo passages en bij de zware `strums` en slagen op de bassnaren werd de klankkast van de gitaar bijna fysiek waarneembaar. Deze zeer dynamische en directe (close-miked) opname liet horen dat snelle en energieke impulssprongen geen bedreiging vormen voor de QED Genesis Silver Spiral Bi-Wire luidsprekerkabel. Om de weergave van zwaarder geïnstrumenteerde muziek te testen werd Ben Harper`s CD Diamonds On The Inside in de cd-lade gelegd om de track `With My Own Two Hands` te beluisteren. Op deze track is eerst een korte uitwisseling tussen de bandleden te horen en dat fragment werd ruimtelijk en plastisch weergegeven. De bas klonk solide en bleef goed te volgen gedurende de track. De knallend gespeelde percussie en rim-shots kwamen flink fel over, zonder dat het direct tot hardheid leidde. Het gitaarspel klonk lekker gritty en Ben Harper`s zang kreeg een duidelijke focus mee terwijl de achtergrondzang vrij ver naar achteren werd afgebeeld. Het geheel kwam met veel energie en gemak naar voren waarbij dit op zich wat chaotische muziekstuk met een goed overzichtelijk stereobeeld werd gepresenteerd.


Conclusie

De QED (daar gaan we weer) Genesis Silver Spiral Bi-Wire heeft zijn klankmatig kunnen zeker bewezen. Voor alle duidelijkheid moet daar wel een kanttekening bij worden gemaakt, namelijk dat perfecte kabels niet bestaan en dat elke kabel ook zo zijn voorkeuren zal hebben qua apparatuur. Alhoewel de bovengenoemde luisterimpressie zich hoofdzakelijk richt op de combinatie met de Exposure Super XXV versterker en de Studio 2SE weergevers zijn de QED kabels ook geprobeerd in combinatie met enkele andere versterkers en weergevers (zie: randapparatuur) waarmee vergelijkbare resultaten werden verkregen. Deze opvallend ogende luidsprekerkabel is -tot nog toe- de minst hoorbare die hier de revue is gepasseerd en verdient daarom het predikaat: aanrader.


Prijzen:
Verkoopprijs QED Genesis Silver Spiral Bi-Wire (per mono meter): 110 euro
Verkoopprijs QED Airloc 4mm `banaan` plug (per stuk): 7,25 euro
Verkoopprijs QED Airloc Spade (standaard & grote maat, per stuk): 9,05 euro

Gebruikte Hardware: 

  • Analoge Bronnen: Linn Sondek LP12/Akito/Ortofon MC 15 & Thorens TD 190-1
  • Digitale Bronnen: Marantz CD 72 II/Micromega Microdac & Marantz CD 5001
  • Phonotrap: Moth 30 Series RIAA
  • Versterkers: Exposure Super XXV rc, Cyrus 6vs2, Advance Acoustic MAP 103
  • Interconnects: QED Qunex Silver Spiral, Monster M1000, QED Qunex 2
  • Luidsprekerkabels: Exposure 4.0 & QED Profile 4X4
  • Weergevers: Monitor Audio Studio 2SE & Castle Richmond 3i
  • Lichtnet: Lapp/Popp strip, Belden & Supra LoRad IEC kabels, Kemp SNS Plug
MERK

EDITORS' CHOICE