DV 10X5


Kilian Bakker | 14 augustus 2008 | Graham Slee (GSP Audio)

Gezien de Revelation een ingang met MM-gevoeligheid heeft en er op dat moment geen MM of high-output MC element voorhanden was, werd er eerst gezocht naar een geschikte kandidaat. De keuze viel op een hoogwaardige Japanse aftaster waar wij reeds mee bekend waren; de Dynavector DV 10X5 high output MC die door Saskia van Oirschot van Latham Audio ter beschikking werd gesteld, waarvoor wij haar bij deze nogmaals willen bedanken. De eerste DV 10X werd in 1978 geďntroduceerd en sindsdien is het een wereldwijd geliefde High Output Moving Coil (HOMC) aftaster.



De `5` versie is voorzien van Dynavector`s Flux Damping en Softened Magnetism systemen die hij heeft georven van zijn duurdere familieleden. Die systemen en een nieuwe Neodymium magneet elimineren de typische slankheid/hardheid waarmee veel HOMC`s worden geplaagd, aldus Dynavector. De DV 10X5 wordt geleverd in een degelijke en goed verzorgde verpakking en het survival-pakket bestaat uit een handleiding, imbusboutjes van verschillende lengtes, headshell-draadjes en nylon ringen. De laatste versie van de DV 10X5 heeft een rood geanodiseerde aluminium montageplaat die van getapt schroefdraad is voorzien (de foto laat nog de eerdere kunststof plaat met uitsparingen zien).

De generator bevindt zich in een behuizing van half doorzichtig rood kunststof en de algehele styling zou kunnen worden omschreven als `Star Trek`. De bijzondere vormgeving zorgt voor een praktisch voordeel: de body-tot-plaat afstand is de grootste die wij ooit bij een Moving Coil element hebben gezien. Armen met een negatieve (naar achteren aflopende) VTA -zoals veel Rega`s- of hobbelige LP`s zullen dus geen probleem zijn voor deze Dynavector. De DV 10X5 ziet graag een afsluiting van meer dan 1000 Ohm aan de ingang van een Phonotrap. Hij heeft een uitgangsspanning van 2,5 miliVolt en weegt 6,6 gram.


Luisteren

Zowel het Dynavector element als de Graham Slee Phonotrap werden een geruime tijd ingespeeld met verschillende LP`s en 12 Inch maxi-singles. De DV 10X5 presteerde het beste bij een VTF (naalddruk) van 2,1 gram en een neutrale VTA. Voor de Revelation werd de juiste polering van de lichtnetstekker en een optimale opstelling gekozen, waarbij de voeding zo ver mogelijk van de Phonotrap werd opgesteld. De Revelation werd eerst beoordeeld op zijn filter-merites en dus werden er vele oude en originele Decca, Columbia en RCA schijven uit de jaren `60 en `70 tevoorschijn gehaald. Elke oude schijf werd eerst gedraaid in de RIAA stand, waarna de Revelation werd omgeschakeld zodat de muziek kon worden beluisterd met de juiste filter-EQ.

Een 1960 London (UK) persing van John Coltrane`s Giant Steps mocht de spits afbijten. In de RIAA stand kwam de piano met een goede soliditeit naar voren terwijl het saxspel flink energiek maar ook vrij rauw overkwam (iets wat met deze plaat al gauw gebeurt). De percussie was ritmisch meeslepend maar kwam wat iel over terwijl de baspartij juist rond en stevig klonk. De Decca/London filterslope werd ingesteld en meteen kwamen de bekkens duidelijker maar ook natuurlijker over, met een luchtigere metaalruis. Het saxspel bleef beter onder controle; de luide passages klonken nog altijd pittig maar niet meer rauw of scherp. Het toetsenspel van de pianist was met meer gemak te volgen en de bas kwam tonaal beter uit de verf. Het geheel klonk niet alleen tonaal meer uitgewogen maar de zeer sterke `swing` van deze top-formatie werd beter gecommuniceerd waardoor de Giant Steps LP langer -en luider- kon worden gedraaid.

EDITORS' CHOICE