REVIEWBel canto

Eindversterkers

Kilian Bakker | 17 oktober 2010 | Bel canto

Bel Canto zegt veel aandacht te besteden aan de inganstrappen van hun eindversterkers, met hoogwaardige actieve en passieve componenten waaronder 0,1% weerstanden en ontkoppelcondensatoren met een zeer lage interne weerstand. Twee ingangen zijn voorhanden (die niet simultaan kunnen worden gebruikt); ongebalanceerde cinchbussen en een paar differentiaal-ingangen in de vorm van twee Neutrik XLR aansluitingen. De cinchbussen zijn onverguld. Niet wat men zou verwachten bij een dergelijke versterker maar de heer Stronczer denkt graag door en er blijkt dan ook meer achter te zitten. Navraag bij the man himself leverde de volgende uitleg op: "ik vertrouw deze cinchbussen meer dan het gemiddelde vergulde type en goudopdamping is van ondergeschikt belang wanneer er al nikkel over het messing is aangebracht".

 

Daar zit wat in; de meeste vergulde aansluitingen met hoogglans oppervlak zijn reeds van nikkel voorzien, wat de daarover aangebrachte goudlaag vrijwel nutteloos maakt. Noemenswaardig is het feit dat deze nieuwe S versterker een even nieuwe collega in de hogere REF lijn heeft, genaamd REF 150S. Dat model maakte tijdens informele luistersessies een dusdanig goede indruk op schrijver dezes, dat het werd aangeschaft. De REF150s maakt officiëel geen deel uit van deze bespreking maar het werd tijdens de luistersessies af en toe naast de S125 gezet, voor lateraal vergelijk. Met een REF150s krijgt men ten opzichte van de S125 betere voedingsregulatie en filtering plus een iets hoger continue uitgangsvermogen. Aan de buitenzijde zijn ze niet van elkaar te onderscheiden. Beide modellen dragen Europees aandoende uitgangen; banaanbussen. Niets mis mee maar minder praktisch dan een drieweg apparaatklem zoals de WBT uitgangen waarmee de S300i is uitgerust. Wellicht dat Bel Canto hier op terug gaat komen of een alternatief zal bieden (importeur Dimex is met dat laatste bezig).

De S300iU-24/96 is een even elegante als krachtige dual-mono geïntegreerde versterker (300 Watt maximaal bij 4 Ohm, 150 bij 8 Ohm) met een 24 bit, 96 kiloHertz USB DAC module aan boord. Behalve de populaire USB versie zijn er nog een MM-phonotrap en een S/P-DIF DAC module leverbaar. Dat deed schrijver dezes denken aan de residentiële Heed Obelisk versterker met vergelijkbare afmetingen en eveneens een DAC-kaart of MM-kaart optie (echter geen USB maar S/P-DIF voor die 35 Watt Hongaar). Ook Cyrus maakt een shoebox-amp met DAC (de 8XP D) maar qua uitgangsvermogen is de S300i voorlopig koning in het schoenendoosrijk. Het is dan ook gebaseerd op de veel geprezen S300 versterker en net als de S- en REF-eindtrappen is de S300i aan alle kanten goed beveiligd. De S300iU maakt gebruik van een binnenshuis ontwikkelde digitale volumeregeling en relais-geschakelde ingangen die ook weer met behulp van de enkele druk/draaiknop of een afstandbediening kunnen worden ingesteld. Voor de drie hier besproken apparaten wordt hetzelfde gewicht opgegeven; 6,5 kilo. De afmetingen zijn natuurlijk eender: 8,8 bij 21,6 bij 30,5 centimeter (HXBXD). Het van een ingefreesde bedrijfsnaam voorziene front is leverbaar in zilver of zwart geanodiseerd aluminium. Als basis heeft elk component uit de e.One lijn een chassis uit dik staal wat is afgewerkt met poedercoating. Grote rubber voeten met uitsparingen zorgen voor ontkoppeling van het chassis (zie foto). De garantieperiode duurt twee jaar, na online registratie bij de fabrikant.

Luisteren

Bij deze apparatuur is een lange inspeeltijd echt een must, alsmede degelijke lichtnetverbindingen (de Kemp HPCIII kabels voldeden uitstekend) maar qua support zijn ze niet overkritisch. Op een Ikea Lack tafeltje voelden ze zich thuis - de DAC 1.5 en S125 pasten met gemak naast elkaar op zo`n tafel waardoor korte interlinks konden worden toegepast. Na uitgebreid inspelen werd eerst de S125 versterker aan de residentiële voortrap gehangen; een Heed Obelisk Pre met D/A-insteekkaart. Hoofdbron gedurende de luistersessies was het Heed DT CD-loopwerk (twee paar weergevers werden ingezet; zie de lijst onderaan dit artikel).


Foto: ©Kilian Bakker

Het Heed/Bel Canto systeem werkte vooral met Jazz uitstekend; ontspannen maar tegelijk met een duidelijk dynamisch contrast. Net als de REF150s is de S125 een echte timing-amp en `Pace, Rhythm & Timing` fans kunnen wat dat betreft beide Bel Canto eindversterkers op hun luisterlijstje zetten. De S125 blinkt uit in impulsgeluiden zoals rimshots of korte tikken tegen bekkens. Bij pianospel werden de intensiteit van elke toetsaanzet en het uitklinken van de snaren fraai weergegeven. Met de REF150s was er meer grip op de laagste octaven en ontstond er zowel wat meer sprankeling als beter uitgelicht pedaalwerk. Het directe vergelijk met de duurdere Bel Canto versterker daargelaten, bewijst de S125 een formidabele pianovertolker te zijn. Met de Bel Canto DAC 1.5 als omzetter/voortrap bleek, dat de junior Bel Canto DAC en de S125 versterker uitgelezen weergavepartners vormen.


EDITORS' CHOICE