REVIEWKharma

Specificaties


Jan de Jeu | 01 augustus 2011 | Kharma

Vlak voor de doorgang naar de grote assemblageruimte staat een crèmekleurige set Kharma Exquisite luidsprekers met aan de zijkanten een prachtige inlay van een exclusieve tropische houtsoort. In de assemblageruimte diverse luidsprekertypen in allerlei montagestadia. Ronduit indrukwekkend zijn de volledig ingepakte filters. Maar ook de demping in de kasten en niet te vergeten de kabels. Eén van de medewerkers schuift in uiterste concentratie een zilveren draad in een dikke met koper afgeschermde mantel die op zijn beurt weer bedekt is met een rubberachtige dempende substantie. Voor hem ligt een grote berg netkabels in verschillende diktes. Aan de connectoren te zien zijn ze niet bestemd voor de Europese markt. We lopen door naar een magazijn waar enkele kisten gereed staan voor verzending. Jamy vertelt dat het merendeel daarvan bestemd is voor China.

Teruglopend gaan we op weg naar de luisterruimtes. In één van die kamers is als het ware een kamer in een kamer gebouwd. Deze is uitgerust met een indrukwekkend cost no object 9.4 surround systeem waarvan de luidsprekers voor een groot deel onzichtbaar in de wanden verwerkt zijn. In de volgende ruimte zie ik een stereoset waarin een paar dB7’s fungeren als luidsprekers. Het gaat hier om een heel speciale versie. De luidspreker heeft een prachtige parelmoer finish en het kruisvormige onderstel – het voor de Elegance lijn ontworpen Spike Disk Suspension System - is bekleed met zacht lichtbruin leer. Inderdaad; iedere gewenste uitvoering is tegen meerprijs leverbaar. Het doel van vandaag is de laatste demoruimte. De daarin opgestelde set is al volledig op temperatuur wanneer wij hem betreden.

Specificaties
Een goed moment om, voorafgaand aan het benoemen van de te gebruiken set en het weergeven van de zo belangrijke luisterindrukken, even ruimte vrij te maken voor het opsommen van de specificaties van de Elegance dB9. Allereerst zijn daar natuurlijk die nieuw ontwikkelde units. In de Ceramique serie werden nog de keramische Accuton units van Thie & Partner gebruikt. Drivers die nog steeds behoren tot de absolute wereldtop en daarom gebruikt worden door meerdere topontwerpers. Het streven was dus om met de Kharma units uit te komen op een nog hoger niveau. Het hoog wordt weergegeven door een 1 inch True Beryllium Tweeter, een ultralichte en stijve dome met als belangrijkste kenmerk het volledig ontbreken van vervorming. Het middengebied wordt bestreken door een 7 inch Kharma Composite Driver.

Van dichtbij is te zien dat deze KCD gemaakt is van een composietmateriaal van carbon; superstijf en ultralicht. In tegenstelling tot de kleinere dB7 waar voor het laag eveneens een 7 inch KCD wordt ingezet, heeft de dB9 voor het laag twee aluminium woofers met een doorsnede van 9 inch. De twee woofers geven de luidspreker zijn naam (dubbel bass 9) en in combinatie met de tweeter en de KCD geven ze de luidspreker een full range bereik van 26 Hz tot 30 kHz. Ze zitten in een behuizing die inclusief de SDSS stand een hoogte heeft van 1041 mm, een breedte van 410 mm en een diepte van 606 mm. Het drieweg systeem heeft een nominale impedantie van 4 Ohm en de effectieve geluidsdruk op 1 meter afstand bedraagt 89 dB.   

De set
Er heerst een serene rust in de ruimte die gedomineerd wordt door een grote, tegen de achterwand geplaatste, goudkleurige sculptuur van het hoofd van Boeddha. Toch glijdt mijn blik als eerste naar de voor Boeddha opgestelde Kharma Elegance dB9 luidsprekers met daar tussenin de Kharma Exquisite Reference MP 1000 mono (klasse AB) eindversterkers. Tegen de rechterwand bevindt zich de elektronica die de mono blokken aanstuurt. Als CD loopwerk doet het Metronome Kalista loopwerk dienst. Die geeft zijn digitale signalen door aan de 24 bit / 192 kHz Weiss Medea Reference D/A Converter welke op zijn beurt verbonden is met de Kharma Exquisite Reference P1000 voorversterker. Alle onderlinge bekabeling is afkomstig uit de Enigma Signature lijn, de toplijn van Kharma. Drie kubusvormige fauteuils markeren de luisterposities en ik neem plaats in de middelste. Jamy voorziet mij van een kop heerlijke koffie - en een groot glas koel water vanwege de in de ruimte aanwezige warmte - waarna wat mij betreft de luistersessie kan beginnen. Een sessie waarin Jamy zich bezig houdt met het afspelen van door mij geselecteerde nummers van door mij aangereikte CD’s zodat ik mij met de laptop op schoot kan concentreren op de muziek.

MERK

EDITORS' CHOICE