REVIEWDensen

Ritme en emotie

Densen belooft ritme en emotie, zonder kleuring, en vanwege de hoge bereikbare stijgtijden in de schakelingen een snel en dynamisch geluid. De belofte wordt al waargemaakt met het eerste muziekstuk, Vivaldi gespeeld door Ofra Harnoy op cello, waarbij duidelijk is hoeveel bewaard blijft van de aanzet van instrumenten. Belangrijk voor een natuurlijke weergave die dicht bij het origineel komt. De muziek is fraai in de ruimte neergezet, zonder aan de speakers te plakken. Soepel en losjes met een behoorlijke diepte in het stereobeeld. Vanwege Ofra speelt de cello de boventoon, de klanken van een orgel dragen muziek. De cello heeft echt een body van hout met een zuivere klank. Waar violen naar voren komen, hebben die een even natuurlijke klank, zonder een spoor van scherpte. Misschien wel iets te lief, maar dat kan evengoed te danken of te wijten zijn aan de opname. Het geheel speelt levendig en vol pit, met een soepele draagkracht in de lage regionen. Zelfs op een relatief kleine vloerstaander als een PMC GB1i ontstaat een volwaardige weergave die kracht genoeg in huis heeft.

Meer cellowerk, nu van Pieter Wispelwey die werken van Bach vertolkt. Dit is een vele malen beter opgenomen CD dan die van Ofra en daardoor komt het instrument vooral in solostukken nog beter naar voren. Opnieuw is er de kracht en zuiverheid, gecombineerd met een heel natuurlijke weergave. Een track later laat het luchtgeruis van het orgel zich heel duidelijk beluisteren. De Densen-set brengt de muziek heel dicht bij de luisteraar, die zich op een paar meter afstand van de musici mag wanen. Wederom goed los, iets naar beneden geplaatst in het stereobeeld. Het kost weinig moeite om instrument en bespeler visueel voor te stellen. Ik kan hier heel erg van genieten, vooral omdat de weergave zo schoon is. Beethoven met Janine Jansen is de volgende CD in de lade van een PrimaLuna ProLogue Eight. Zelfs op een bescheiden volume nog steeds heel compleet, iets dat bijna alleen bij grote versterkers met veel zuiver vermogen mogelijk lijkt. Veel dynamiek in de opname maakt weergave ongeschikt voor laat in de avond, wanneer de buren al naar bed zijn.

De Densen pompt zijn vermogen soepel de luidsprekers in. Pas na bijna 10 minuten spelen krijgt Janine echt de ruimte voor een solo, waar ik intens naar luister. Geen seconde vermoeit de weergave die steeds soepel blijft en rijk aan klanken en details is. Het vuur van het spel van Jansen komt uitstekend naar voren. Cecilia Bartoli zingt liederen van Maria Malibran, onder andere gecomponeerd door Vincenzo Bellini. Castagnettes en orkest met daarboven de stem van Bartoli. Deze CD zet definitief de toon voor de weergave van klassieke muziek en klassieke zang op de Densen-set. Levendig en helder, nooit te helder, met een uitstekende definitie en transparantie zonder een greintje van overdrijving. Heel fijn om naar te luisteren en lang van te genieten. Waar dynamische sprongen aan de orde zijn, worden die soepel genomen zodat de weergave spannend en speels blijft. De Densen levert zijn vermogen daartoe snel genoeg aan de weergevers.

Ik speel nog steeds op PMC GB1i luidsprekers als Jennifer Warnes met Famous Blue Raincoat in de speler ligt. De eerste track is First We Take Manhattan waarop slagwerk gelijk fors inzet en explosief klinkt. De scherpte aan stem en instrument, die op de CD staat, lijkt door Densen heel beheerst in de hand te worden gehouden. Dat is maar al te vaak anders en dan is Warnes knetterend schel. Bird On A Wire laat helemaal de ballen van Densen beluisteren. Drums staan daar zó zwaar op, dat het met regelmaat niet gemakkelijk is om daar de stem en de rest van de instrumenten goed onderscheiden te houden, maar het lukt de B-200 Plus/B-350 Plus combinatie prima. Het resultaat is een vette sound, precies zoals die bedoeld is op de CD.

De titeltrack Famous Blue Raincoat is een stuk rustiger en tegelijk indrukwekkender om te beluisteren. Prachtig hoe de stem weergegeven is en hoe de dynamiek behouden blijft in de opname op deze heruitgave op een gold CD. Een sax staat heel ruimtelijk en vrij, iets dat goed naar voren komt. Lang leve een krachtige versterker die in het laag en in het laag/midden weet door te zetten. Het geeft een instrument en een stem zoveel meer impact. Meer ingetogen muziek komt van The Rain van Melody Gardot. Heerlijk die ruimte om haar stem en om de instrumenten. Het staat groots in de kamer. Een heel teder nummer dat precies de juiste snaar weet te raken. Dat doet ernaar verlangen de hele CD te draaien, waar ik track na track veel plezier aan beleef. Intussen genietend van de stem die zo netjes en duidelijk voorop staat. Waar andere versterkers de zaak wel eens zodanig maskeren dat alles als één brij gaat klinken, heeft de Densen het vermogen iedereen en elk onderdeel de ruimte te geven voor een eigen solistisch optreden. Verdikkeme, die Gardot knalt van levendigheid echt de speakers uit. Kwaliteit, meneer Thomas Sillesen!

 


EDITORS' CHOICE