ARTIKEL

Dolby Pro-Logic


Redactie HiFi.nl | 19 februari 2012

Zo werd voor de huiskamer het Dolby Pro-Logic matrix-systeem ontwikkeld, die het Dolby Stereo/Dolby Surround geluid op bijvoorbeeld stereo videobanden en LaserDisc kon decoderen naar surround. In 2000 werd Dolby Pro-Logic II geÔntroduceerd: een verbeterde versie van Pro-Logic, met o.a. stereo surroundkanalen.

De populariteit van DVD zorgde voor een volledig nieuwe surroundervaring in de huiskamer met Dolby Digital 5.1. Ruim 10 jaar later, met de komst van Blu-ray en High Definition video mocht de resolutie van audio niet achterblijven en zag Dolby TrueHD het licht.

Digital Cinema en videotechnieken Ė Met de komst van digitale projectie in de bioscoop is Dolby ook in deze markt actief geworden met Dolby Digital Cinema, Dolby Surround 7.1 en Dolby 3D. Digital Cinema brengt digitaal beeld en geluid naar de bioscoop en Dolby 3D voegt hier nog 3D aan toe. Maar ook in de huiskamer zorgt Dolby voor beter beeld met technieken als Dolby Contrast en Dolby Vision (gecombineerd ook wel Dolby HDR genoemd).

Voordat we dieper ingaan op al deze nieuwe technieken, gaan we eerst even terug in de tijd om te kijken naar de technologieŽn waarmee het allemaal begon.

Analoge ruisonderdrukking
Dolby is het meest beroemd geworden met zijn analoge ruisonderdrukking. Dit begon met†Dolby Type A, een compressietechniek die alleen beschikbaar was voor de professionele opnamestudio. Een belangrijk voordeel van Dolby`s compressor ten opzichte van de technieken van concurrenten was dat deze alleen in werking trad bij geluiden die anders zouden worden gemaskeerd door de ruis van de bandrecordertape.

Het Dolby ruisonderdrukkingssyteem werd ook toegepast voor compact cassettes, waarmee de ruisonderdrukking voor consumenten beschikbaar kwam. Het populaire Dolby B werd een industriestandaard waarmee vrijwel ieder cassettedeck en voorbespeelde cassette werd uitgevoerd.

Een meer doorontwikkelde versie Dolby C kon de populariteit van zijn voorganger niet evenaren en Dolby S zag het licht net voordat het cassettedeck definitief werd vervangen door digitale opname-apparaten zoals DAT, DCC, MiniDisc en CD-R/RW.†

Dolby Spectral Recording (Dolby SR) is ontwikkeld door Dolby Labs en in de cinema in gebruik sinds 1990 en in de professionele studio zelfs al sinds 1986. Het is een verbeterde versie van zijn voorlopers vooral op het gebied van dynamisch bereik. Dolby SR wordt voornamelijk in de professionele wereld gebruikt.

Dolby HX Pro ("Headroom Extension") is eigenlijk geen ruisonderdrukking, maar een elektronische regeling van het hoogfrequent voormagnetisatie signaal (bias), dat enkel gebruikt wordt bij het opnemen. De opname/wiskop krijgt tijdens het opnemen niet alleen het audio signaal, maar ook een hoogfrequent voormagnetisatie signaal. Dat signaal wordt vaak afgeleid van het signaal van de wiskop. De sterkte van dat hoogfrequent signaal heeft meestal een vaste waarde. Bij "HX PRO" wordt dat hoogfrequent signaal wat afgezwakt bij luide audiopassages. Op die manier ontstaat er minder vervorming bij harde geluiden en kan er ook een sterker audio-signaal op de band gezet worden. Deze methode werd door Bang & Olufsen bedacht en aan Dolby in licentie gegeven, die het "Dolby HX-Pro" noemde.

EDITORS' CHOICE