ARTIKELArcam

The Big Guns


Rob Nijman | 16 mei 2012 | Arcam

Het gemakkelijkst te duiden verschil is de beleving; je zit meer in het verhaal en merkt nog maar eens hoe belangrijk de rol van audio is bij de beleving van video. Niet voor niets wordt er in bioscopen behoorlijk geïnvesteerd in de mogelijkheden voor en technieken achter geluidsweergave. Een groot beeld komt ook volgens Audiac pas tot zijn recht als het wordt ondersteund door een goed audiosysteem. De reden ook dat er niet voor een driedimensionale opstelling gekozen is terwijl zowel de AVR600 en de projector dat wel aankunnen (al heeft Audiac ook nog een beperkt aantal niet-3D AVR600`s die Arcam dealers momenteel voor een speciale prijs met de BDP100 aanbieden); ze zijn van mening dat een goede holografische audiobeleving je dieper in de wereld van film slingert dan een 3D-bril.

Tweemaal de AVR600, met in het midden de BDP100

De grote set dan, die dat moet bewijzen. Uiteindelijk toch de voornaamste reden even langs te gaan; het is niet iedere dag dat je naar een home cinema systeem van zo’n 65.000 euro kunt luisteren. Het elftal? Twee Revel Ultima Studio2 luidsprekers met de Ultima Voice2 er tussen (onder het scherm geplaatst en op dezelfde afstand van de luisterpositie als de twee Studio’s), vier Revel Ultima Gem2 speakers, drie (!) subwoofers (eenmaal de Revel Performa B15, tweemaal de B15a). Aanvoerder is uiteraard de AVR600 weer, met de BPD100 Blu-rayspeler als twaalfde man.. pardon, als bron. De projector tot slot is de Sony VPL-VW200 (recensie!). Het spel kan beginnen.

De Revel Ultima Studio2 aan weerszijden, met de Revel Ultima Voice2 in het midden

Op zoek naar de opvallendere verschillen is het eerste wat duidelijk wordt opnieuw de mate waarin de combinatie van beeld en geluid je in het verhaal trekken. Binnen een half uur zit je voor de derde keer naar dezelfde scène te kijken, maar pas nu heb je het idee dat je er helemaal in zit. De dialoog is kraakhelder en volledig realistisch – ondanks dat je naar een pratende panda en wasbeer zit te kijken – en tijdens de actie spelen de verschillende componenten van de opstelling een eigen rol in de vertaling van de individuele audio-elementen; een klap hier, een instrument daar, pijlen, zwaarden en andere wapens die je voorbij vliegen.. Het is een kakafonie van geluid die qua complexiteit alleen geëvenaard wordt door de opeenstapeling van kolderiek spektakel op het scherm, maar er is ruimte voor alle losse onderdelen.

Één van de slotscènes van Kung Fu Panda speelt zich af in een haven, waarbij het water haast voelbaar rondkabbelt en je bijna geneigd bent je voeten op te trekken. Wanneer er tijdens de geanimeerde (…) strijd een salvo kanonskogels afgevuurd wordt, is meteen duidelijk waarom de achterste Gem’s in lijn staan met de twee Studio’s vooraan; de ruimte wordt erdoor ‘gerekt’ en je krijgt een lange fly-over van het geluid. Dit vraagt zeker om meer!

Revel Ultima Gem2, één van de vier achterkanalen (klikbaar voor de on-wall variant)

Uiteraard wordt er op deze set ook meer geserveerd. De getekende jungledieren worden vervangen door CGI-monsters in J.J. Abram’s Super 8. Opnieuw is het realisme akelig, maar ook hier op een goede manier. Tijdens een uitgerekte scène met een bus met kinderen die na een achtervolging met het monster crasht, schraapt het ijzer van het voertuig over het asfalt en dwars door je heen, terwijl het geluidsbeeld minstens zo debet is aan de spanning die volgt als de verwikkelingen op het scherm. Door de positie van de drie subwoofers ontstaan er geen gaten in het laag, waardoor de achtergronddreun als een deken over de vloer getrokken wordt, terwijl je ook nu aan de opstelling van de voor- en achterkanalen merkt hoe het geluid de ruimte vult. Kippenvel.

Als toetje volgt een serie Pixar shorts op een (aan te raden!) verzamelschijfje van de animatiestudio, waarbij de opstelling erin slaagt een laag toe te voegen aan de toch al zeer complete korte filmpjes. Doen we er nog één, of laten we het hierbij..?

We doen er nog één.

Het is de hele maand Beeldmaand op HiFi.nl! Je vindt de items dagelijks op de voorpagina, op onze Beeld Special, en via de tag Meimaand Beeldmaand.

EDITORS' CHOICE