Muziekplezier op hoog niveau

De folders van Cambridge Audio beloven heel veel muziekplezier op hoog niveau. Om dat zelf te beluisteren maak ik gebruik van een paar versterkervriendelijke Blumenhofer Fun 10 luidsprekers, neergezet op Soundcare Superspikes. De luidsprekerkabel is een Chord bi-wire kabel die ik omgekeerd aansluit. Omgekeerd, want de versterker heeft dubbele luidsprekeraansluitingen en de Fun 10 heeft geen bi-wire ingang. Zo maak ik optimaal gebruik van de aanwezige hoeveelheid koper in de kabel. Een mooie interlink van Inakustik komt tussen de CD speler en de versterker. De meegeleverde netsnoeren vervang ik gaarne aan de CD speler door een zijdezacht klinkende Supra LoRad, aan de versterker door een stevige en dynamische Hanze Hifi kabel. Bij gebrek aan een ingerichte PC met muziek, die ik via USB zou kunnen laten spelen, maak ik van de USB ingang geen gebruik. Velen zullen de USB-ingang wel dankbaar gaan gebruiken, net als de MP3 ingang die prima kan samenwerken met een Cambridge Audio iPod dock. Persoonlijk stream ik liever vanaf een NAS over ethernet. Ach, zoals de Engelstaligen treffend opmerken: "One man's meat is another man's poison".

Dat geldt uiteraard ook voor muziek, dus maak ik een brede selectie van voorbeelden. Te beginnen met Stacey Kent en haar man Jim Tomlinson op hun CD The Lyric, waar via de Azur-set helemaal niets mis mee is. Een heel behoorlijk stereobeeld gaat gepaard aan mooi loskomen van de luidsprekers. De sax van Jim staat een lekker stuk naar voren ten opzichte van de band. Als op track twee Stacey gaat zingen schuift zij naar die positie. Op een behoorlijk volume blijft het beeld mooi stabiel. Opvallend in positieve zin is de natuurlijke klank die niet vermoeit. Toegegeven, er zit meer in de CD, maar ik ben gewend te luisteren op sets die een veelvoud kosten van Cambridge Audio met de goedkoopste Blumenhofer, dus je kunt niet alles hebben. In fotografietermen zou je spreken van een grovere korrel vanwege een hogere ASA waarde. Lekker dynamisch, niet ingehouden of afgeremd door een te kleine voeding, speelt het soepel verder. Inmiddels staat de muziek vandaag al ruim 10 uur aan op de set, zonder mij te irriteren, wat een pluim waard is voor de elektronica. Deze jazz is soepel opgenomen, de weergave doet daar recht aan.

In één van de vele talentenjachten op TV zat een meisje met een hoge, engelachtige stem achter een piano. Het gaat om Jennifer Ewbank, die bij mij niet alleen vanwege haar uiterlijk een gevoelige snaar raakte. Ik kocht haar CD London Tree en raakte aangenaam verrast. In de kleine stem schuilt behoorlijk wat kracht. Het frêle type haalt met gemak hoge tonen, weet zelfs onbehoorlijk uit te halen, waar de opgestelde combinatie het niet echt makkelijk mee heeft. Het kan net zo goed aan de opname liggen, maar ik verdenk de Cambridge-set toch ook van de lichte kriebel die in mij wordt opgewekt. Daar tegenover staat een stevige, perfect in de hand gehouden laagweergave die op de "quarter wave line" Fun 10 plezierig diep gaat. Opnieuw een bewijs dat het met de voeding in de 651A en 651C wel goed zit. Als in een duet Nick Schilder mee gaat zingen, blijkt ook een mannenstem prima uit de voeten te kunnen in de huidige opstelling. Dat ik liever Jennifer alleen hoor, heeft alles te maken met mijn smaak en niet met de elektronica. Een volgende mannenstem is die van de solozanger van The Stranglers. Ooit opgenomen en geperst in vinyl, jaren later overgezet naar CD met een uitstekend resultaat tot gevolg. Mooi hoe tegen het eind van de track de zang meerstemming gaat zweven door de ruimte. Om vervolgd te worden door The King's Singers waarbij opnieuw dat uitstekende stereobeeld terugkomt. Lekker losjes en met een fraaie scheiding tussen de stemmen onderling. Bovendien zit ik aangenaam te luisteren, heb steeds de neiging naar andere muziek te zoeken om van te genieten en dat is een goed teken.

Recent kwam ik in het bezit van een aantal (deels klassieke) werken op Turtle Records, bijzonder goed opgenomen en met aandacht na de mastering op CD gezet. Zoals een trompetconcert van Jolivet, waarbij een piano en een contrabas de aanvulling vormen. De trompet steekt duidelijk boven de twee andere instrumenten uit. Is de bas diffuus opgenomen, de trompet blijft scherp gestoken op zijn plaats, al komt de echo door de ruimte teruggekaatst elders in het stereobeeld terecht. Van trompet naar een hoornconcert van Haydn. Laat u niets wijsmaken, Cambridge Audio speelt net zo soepel klassiek werk als pop en jazz. Dat doet me toch nog even terugdenken aan de roemruchte tijd dat audio nog in deels houten behuizingen was ondergebracht. Toen waren de zaken nog simpel en was high end een begrip. Met de komst van voor het geld geweldig presterende budget-apparaten als de Azur 651-serie heeft high end het moeten zoeken in het streven naar absolute perfectie voor veel geld, gestoken in behuizingen waar de Nederlandse Bank normaliter kluizen van kan bouwen. Is high end vaak kritisch op de bron, soms zelfs op de muziek, het lichtnet en vele randverschijnselen, dit Cambridge Audio materiaal speelt probleemloos Haydn. Daarna Mozart, Schuman, Mahler en Bach. Natuurlijk niet op extreem niveau, maar dat te eisen is hetzelfde als aan een Griek te vragen om belasting te gaan betalen.

Waar het om gaat is dat een apparaat, opgenomen in een keten, muziek weet te maken. Plezier geeft, herkenning aan stemmen en instrumenten, herinneringen doet herleven. Aan momenten die in het geheugen gegrift staan omdat ze bij een belangrijke gebeurtenis passen of omdat het u terugvoert naar de concertzaal of het poppodium. Die essentie is diep geworteld in Cambridge Audio, dat blijkt ook dit keer met de Azur 651A geïntegreerde versterker en met de 651C CD-speler. Als je een versterker van 6000 Euro aan de kant kunt zetten om twee weken permanent te draaien met een 651A van 699 Euro, dan kun je de fabrikant vertellen dat hij zijn zaakjes voor elkaar heeft. Met de lichte beperkingen die daarbij horen, terwijl het beleven van plezier aan muziek overeind blijft. Dat ik ook niet de neiging had mijn streaming audio aan te zetten, pleit voor de 651C CD-speler. Kortom, hier staat een fijne set te spelen die u qua prijsniveau niet het vel over de oren trekt en voor veel mensen bereikbaar zal zijn. Zelfs voor de scholier, zodat ook die eens fundamenteel laag, echte details, schoon hoog en minder vervorming kan horen dan hetgeen vanaf een MP3 speler in de oren geduwd wordt. Elke (zater)dag is in mijn beleving een mooie dag om naar de audiowinkelier te stappen en te vragen naar een Cambridge Audio Azur 651A en 651C.

Aanvullende informatie:

Prijzen:

Cambridge Audio Azur 651A geïntegreerde versterker 699 Euro
Cambridge Audio Azur 615C CD speler 699 Euro

Importeur:

Dimex
Den Haag
Telefoon 070 4042647

Gebruikte apparatuur:

Digitaal:

  • Cambridge Audio Azur 651C CD-speler
Versterking:
  • Cambridge Audio Azur 651A versterker
Luidsprekers:
  • Blumenhofer Fun 10
Stroomvoorziening:
  • Netsnoeren:
    • Supra LoRad (DIY)
    • Hanze Hifi
  • Kabels:
    • Interlink analoog: Inakustik Rhodos Silver
    • LS-kabel: Chord Company Odyssey 4
Accessoires:
  • Soundcare Superspikes

 

MERK

EDITORS' CHOICE