ARTIKELRhapsody

Aan de slag

In de grote ruimte waarin ik me bevind staan de reeds langer op de markt zijnde Magico Q3 luidsprekers met een paarprijs van 46.000 euro. Met dikke zwarte luidsprekerskabels van Kubala-Sosna Research zijn zij verbonden met de twee mono geschakelde Devialet D-Premiers. Het is voor de eerste maal dat in Nederland met twee mono geschakelde Devialets wordt gespeeld. Ditmaal niet in chroom uitgevoerd, maar in wit. Persoonlijk vind ik dit veel fraaier overkomen dan de standaard – in mijn ogen ‘Teutoonse’ – chroom versie.

Op het Pagode Edition rack van Finite Elemente staan als bronnen een Moon 650 D DAC/CD transport -waarvan tijdens de demo alleen het transport wordt gebruikt omdat de D-Premier de DAC levert- en een Aurender muziek streamer die gedurende mijn aanwezigheid verder niet gebruikt wordt. Interlinks en stroomkabels zijn indrukwekkend dikke exemplaren van Shunyata.

Harry heeft ervoor gezorgd dat zijn vriendin voor mij op excellente wijze een cappuccino bereid heeft en terwijl ik zit te genieten legt Harry een eerste schijf in de Moon. Het is meteen al een verrassing en op zich verbaast me dat niet. Ik ken Harry als een echte muziekliefhebber die tijdens zijn demo’s altijd prachtige, en tegelijkertijd meestal minder bekende, muziek draait. Wat mij betreft; Hulde! Wanneer ik hem na het beluisteren van de track vraag wie dit is krijg ik als antwoord; Renaud Garcia Fons. Nooit van gehoord. Tijdens het luisteren dacht ik eerst aan een cello, maar ik schoof die gedachte vrijwel direct weer terzijde; dit klinkt veel voller, dikker, dichter. Het blijkt te gaan om een gestreken bas waarbij er geen vier, maar vijf snaren worden bespeeld. Schitterend! Ik blijk niet de enige te zijn die dit kan waarderen want wanneer ik me later tijdens de break naar het verkooppunt van de software spoed blijken alle beschikbare exemplaren reeds verkocht te zijn. Damn!

Vervolgens toont Harry aan dat deze combinatie van Devialet en Magico uitstekend in staat is om verschillen tussen de diverse opnames bloot te leggen. Een mediterraan klinkende dame, begeleid door gitaar en piano, blijkt met veel reverb te zijn vastgelegd terwijl een in de huiskamer van Mark Levinson met behulp van twee microfoons gemaakte opname, met daarin naast de stem van een blueszanger een heerlijk klinkende sax, uitzonderlijk ‘droog’ over komt. Dat brengt me op de klankkwaliteit van deze set. Daar kan ik kort over zijn. Alle audiofiele superlatieven zijn van toepassing met als absoluut sterkste punt het hoge realiteitsgehalte waardoor je als luisteraar het gevoel krijgt bij de opname aanwezig te zijn.

Nadat er enige tijd muziek beluisterd is, start Thierry om elf uur met zijn verhaal over de Devialet D-Premier. Hij is speciaal voor deze demo overgevlogen uit Wenen. Thierry weet heel duidelijk over te brengen dat het hier gaat om een uniek apparaat. Het is niet alleen een versterker – of, zoals in dit geval, twee mono versterkers – maar ook een DAC, een phono voorversterker en een wifi apparaat. Dit laatste kenmerk verwijst naar één van de belangrijkste kenmerken van de Devialet D-Premier; het apparaat is future proof.

De allereerst kopers van dit apparaat hadden bijvoorbeeld nog niet de beschikking over de wifi feature. Deze is pas eind 2011 geïmplementeerd. En nu komt het; diegenen die al in een vroeg stadium de D-Premier aanschaften, konden later via de website van Devialet gratis de nieuwste software downloaden waarmee ook voor hen wifi tot de mogelijkheden ging behoren. Dit is voor mij eigenlijk de belangrijkste boodschap die Thierry heeft. Zodra je de Devialet D-Premier aanschaft, ben je er van verzekerd dat ook de in de toekomst beschikbare mogelijkheden en upgrades zonder meerprijs binnen je bereik komen te liggen. Devialet lijkt zich als een van de weinige fabrikanten te houden aan de toezeggingen die gedaan zijn tegenover zijn ‘ early adaptors’ . Een geruststellende gedachte. 


EDITORS' CHOICE