ARTIKEL

Versterkers, in alle soorten en maten

René van Es | 11 mei 2000
Beroemde namen in versterker bouw zijn Nelson Pass (Pass Labs), John Curl (o.a. Parasound), Mark Levinson (tegenwoordig Cello), Julian Vereker (Naim), Peter Walker (Quad II), Jean Hiraga, Bill Johnson (Audio Research) en de teams van NAD en Rotel. Wat zij hebben gedaan is op allerlei manieren een produkt of een reeks van produkten ontwerpen die uitsteken boven de middelmaat. Soms met heel weinig ingrediënten (Pass) en soms met bergen elektronica (Levinson), soms met buizen (Johnson) en soms met transistors (Vereker) en soms met produkten die met kop en schouders boven de rest uitkwamen en voor weinig geld heel veel muziek leverden (NAD 3020 en Rotel). Veelal maken andere merken gebruik van de kennis en de ontwerp methoden van dit soort pioneers.

Hoe maak je nu een keuze uit het enorme aanbod van versterkers. Wat ik in zo`n geval doe is een budget vaststellen waar ik me aan houd. Dan een shortlist maken aan de hand van testen uit diverse tijdschriften. Als meerdere bladen onafhankelijk van elkaar schrijven dat het een dijk van een produkt is, dan val je je al zo geen buil. Verder is Internet een bron van inspiratie. Daarna de hort op om te kijken bij dealers en het oor te luisteren te leggen (vaak nog niet naar muziek maar naar hun ervaring en mening hoe e.e.a. zou passen in de eigen set). Dan thuis eens heel goed nadenken, documentatie nalezen en de shortlist inkorten tot een handzaam aantal versterkers. Met die shortlist in de hand naar dealers en luisteren. Als laatste de gekozen 1,2 of 3 versterkers mee naar huis en een weekend of langer de cd collectie doorworstelen. Bevalt het niet, dan een andere zoeken uit de lijst. En anders genieten geblazen en geld inleveren. Wie zo kiest, kiest weloverwogen en kan al redelijk snel een matrix als boven omschreven bijhouden en zijn/haar voorkeur bepalen.

Het maakt ook eigenlijk niet uit of de versterker met buizen is gemaakt, in klasse A of in klasse AB staat, rood, groen of zwart is en wel of niet is voorzien van de nodige gimmicks. Het gaat er om of het ding past in de set en MUZIEK maakt. Vermogen? Neem voldoende voor de speakers. Veel stroom leveren? Heeft u dat wel nodig? Toonregelingen, de een zweert erbij de ander vervloekt ze. Kies gewoon dat wat binnen het budget past, doe dat weloverwogen en met een nuchter verstand en probeer het beste te vinden in die klasse. Maar en daar eindig ik mee, neem ook een keer een besluit. Te vaak ben ik mensen tegengekomen die of nooit konden kiezen of jarenlang hun ideaal bleven verschuiven en derhalve nooit tevreden werden. Veel luisterplezier.

EDITORS' CHOICE