ARTIKEL


Sebastiaan de Vries | 17 juni 2002

Onder de loep

Na gedurende een maand veel cd’s te hebben gedraaid kan ik de volgende conclusies trekken.
De King heeft een groots en uitzonderlijk doorzichtig klankbeeld. Met grote bezettingen blijft alles onder controle, en alle uitstervende harmonischen blijven lang en volgbaar doorgaan. Daarbij heeft de King de gave om elke instrument los te kunnen plaatsen.
De plaatsing is in de gelijkzijdige driehoek wel te breed. Daarmee zal de King dus beter tot zijn recht komen in een grote ruimte, waarbij er voldoende afstand van de King genomen kan worden. Toe-in draaien van de weergevers helpt ook, maar een grote luisterafstand verdient mijn voorkeur, daar het podium dan in de juiste breedte wordt afgebeeld.
Het middenhoog is homogeen en los, maar het gebied tussen de 1 Khz. en 4 Khz. heeft een licht forward karakter. Daarmee bedoel ik dat klankkleuren van bijvoorbeeld een concertvleugel, blazers, maar ook de tik van een snare drum, wat naar voren komen.
Het klankkarakter is wel natuurgetrouw, zonder voor mij herkenbare kleuring van moeilijke instrumenten. Het laag is nagenoeg fullrange. In ieder geval kwam de lage B van Alain Caron er strak en in volle glorie uit.
Qua versterkerkeuze is de King minder makkelijk dan ik aanvankelijk dacht. Met de Rotel RB-1090 zet de King een groots rotsvast stabiel klankbeeld neer, waarbij het laag maximaal onder controle is. Met de NAD C270 en de Accuphase E 305 (beide relatief lage dempingsfactor) raakte de grip een beetje zoek, en zakte het klankbeeld een beetje in elkaar. Versterkers als Bryston, T+A, AVM en de nieuwe van Medevoort lijn zouden een goede partner zijn voor de King. vanwege hun befaamde grip en controle, die de King nodig heeft om alle vier de units op tijd te starten en te stoppen.

Conclusie

Met de Perfect Performer King heeft Klaas Feenstra een zeer muzikale, maar ook behoorlijk neutrale weergever op de markt gezet. De concurrentie in de 4000 Euro prijsklasse is groot. De weergevers zijn fraai gebouwd en gelakt, maar de grote-massafabrikanten winnen het wat betreft absolute afwerking.
Hier tegenover echter staat dat u met de Perfect Performer een weergever in huis haalt, die met grote zorg, liefde en passie voor muziek, ambachtelijk in elkaar is gezet. Uiteindelijk moet de klank doorslaggevend zijn.

Met zijn zo goed als fullrange laagdiepgang, en het grootse rotsvaste (electrostaatachtige) klankbeeld is de King een geduchte concurrent voor vele collega speakers in die prijsklasse.
Je krijgt voor dit bedrag een goede totaal performer die kleine trio’s en hele grote bezettingen met groot gemak en stabiliteit kan weergeven en met alle genres muziek raad weet. Qua tonale balans heeft het middengebied een licht forward karakter, maar is wel vrij van onnatuurlijke kleuring.
Op deelaspecten zijn er in deze prijsklasse betere weergevers, maar als totaal performer is de King een bijzondere weergever en er zijn niet veel modellen in deze klasse die zo veelzijdig en groots klinken. Vooral het zeer diepe laag, (wat we helaas steeds minder tegenkomen onder de 4000 Euro) dat met de juiste versterker strak en snel blijft is voor deze prijsklasse bijzonder, en zal zeker ook de orgelconcert liefhebbers tevreden stellen.

Gebruikte apparatuur:
Bron: Sony 559 ES zwaar gemodificeerde cd speler.
Versterking: Rotel RB-1090 (2 stuks aanwezig) Accuphase E-305, NAD C270, Focusrite Red
Bekabeling: Monster Sigma interlinks, Ixos, Proel, Monster M1,5, Gotham, Tasker
Weergevers: B&W CDM1SE, Avalon pro monitor

Gebruikte CD’s
Dave Weckl band, Transition/Strech Records, SCD-9032-2
Dave Weckl band, Synergie/Strech Records, Inc. SCD-9022-2
George Duke, Muir Woods Suite/Warner Bros, 9362-46132-2
Jeff Lorber, Kickin’t/ Samson records, SA-20000-2
North Sea Jazz, Live tracks/ GRP Records, Inc. GRP 88792
Alain Caron, Le Band/ Cream Records, JMS 18694-2
Marcus Miller, Marcus Miller M2/ 3 Deuces Records, Inc. FDM 36623-2
Jay-Tee, Jay Tee/ Hot wire records EFA 12840


EDITORS' CHOICE