ARTIKEL


Sebastiaan de Vries | 03 oktober 2002

Eclipse

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlNee, niet de Eclipse van Tannoy, en/of Avalon, maar Eclipse TD is een zelfstandige merknaam van een Aziatische speakerfabrikant, die zijn producten in de UK laat bouwen (ontwerpen?). Het is een bijzonder systeem, opgebouwd uit een 12 cm. Kevlar breedband unit. Deze is gehuisvest in kleine maar loodzware kogelvormige kasten.  De bijzondere Eclipse TD 512. Ik zal u eerlijk vertellen, dat ook ik zo mijn vooroordelen heb, al is dat natuurlijk niet juist, maar wel menselijk. Ik zag deze set staan, en dacht bij mezelf van, nee he, weer zo’n design set. Echter het was niet zomaar een design set, en heb ik door deze set weer een wijze les geleerd. Nooit vooroordelen hebben, want je weet maar nooit.

Het grootste model Eclipse 512 TD wordt in deze kamer aangestuurd door de zelf ontworpen Eclipse TD A502 versterker. Deze versterker is apart van vorm (pyramide) met op de top een grote verlichte blauwe schijf, die als volumeknop dient. Links de Eclipse TD A502 versterker. Let op de aparte volume schijf bovenop.

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlAls bron diende een simpele Onkyo budget speler, en de LS. kabels zijn te vergelijken met lampionnen draad. Niettemin gebeurde er in deze kamer iets wat elke natuurwet tart. We hoorde een schoon, diep, los en faserein klankbeeld, met perfecte harmonische en natuurlijke balans. Het laag is iets waar ik nog steeds niet over uit kan. Bizarre drukopbouw, en een zekere diepgang. Sterker nog, er zijn tal van grote zuilluidweergevers die niet tegen dit natuurgetrouwe en strakke drukvolle laag op kunnen. Veelal werd er met contrabassen gedemonstreerd, en het was verbazingwekkend hoe de lage E er zo strak, groots en stabiel uitkomt. Met klassieke werken komt zelfs de grote trom er met vloertrillende druk uit, al zijn er grenzen, en die werden bereikt op maximaal volume, waarbij we vervorming in de pieken gingen horen. Maar dit was dan ook op een heel, heel hoog volume. Dit bovenstaande is moeilijk te geloven, en ik geloof het zelf ook nog steeds niet, maar wat ik in deze demoruimte heb gehoord was ongekend. Design gaat gepaard met echte audiofiele kwaliteit, en meer dan dat! De Eclipse TD laat horen dat vele andere weergeverontwerpen te kampen hebben met mismatching, en fase problemen, waar deze Eclipse TD totaal geen last van heeft. En dan krijg je echte diepte, echte lucht, en natuurgetrouwheid.

(Zie ook: www.eclipse-td.co.uk)

Ars Aures

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlEerder in Frankfurt maakte ik kennis met de weergevers van Ars Aures. Ook ditmaal weer aangestuurd door de KR Kronzilla versterkers met T1610 buizen. De bron is van Helios, de Stargate cd speler. De Pre is de Model 150 van KR. Gespeeld werd met het topmodel van Ars Aures, “Sol”. Op het oog grote zwarte bakbeesten, met inwendig twee 11” subwoofers in bandpass configuratie.  Links en rechts de grote Ars Aures “sol” weergevers, en daartussen de kleine “do” monitors

Op de salontafel zag ik de voor mij zeer bekende cd liggen van Dave Weckl (Synergie). Na wat doorluisteren viel het klankbeeld wat tegen. De drukopbouw was o.k., maar het laag kleurde, en had een eigen donker karakter. Het midden klonk wat neuzig, met de altsax, en ik ergerde me aan een vies randje tussen de 4 a 5 Khz. De snelheid, en dynamiek zijn op bepaalde momenten indrukwekkend, maar ik mis homogeniteit. Gezien de grote conusuitslagen vermoed ik dat de middenunits te veel op hun donder krijgen, en daardoor gaan knijpen. Bij nadere inzage in de folder zag ik ook dat deze enkel met een 1e orde 6 dB. filter worden gefilterd aan de onder- en bovenkant, en dat zal wel eens een niet zo verstandige keus kunnen zijn geweest. Ik heb het vermoeden dat de kleine monitors van Ars Aures wel eens beter (lees natuurlijker) zouden presteren.

U-Vola

Zoals bij de Eclipse vermeld, heb ik het normaliter niet zo op design hifi, maar aan de andere kant realiseer ik mij dat dit een wat bekrompen gedachte is. Er zijn natuurlijk tal van muziekliefhebbers, die wel een goed geluid willen, maar niet zoals audiofielen daar hun hele woonkamer voor op willen offeren. vanuit dat oogpunt gezien, is het een uitdaging om een design weergever te ontwerpen, die er zowel fraai uitziet, als fraai klinkt. Design producten die echt goed klinken, moedigen hopelijk ook de niet audiofielen aan, om apparatuur van betere kwaliteit te kopen, en laten zien dat er meer is dan de alles in een megaboost mini systeem die we vandaag de dag in veel huiskamers aantreffen.

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlU-vola is een zeer aparte design luidspreker, ontworpen door een bijzondere Italiaanse ontwerper. Omdat ik samen met Vincent van Music Point meereisde en hij deze producten in Nederland voert, kreeg ik de gelegenheid de ontwerper te interviewen, en wat meer te weten te komen over de achtergrond van deze design weergever. 

De U-vola is ontworpen door Alessandro Copetti, die jaren zijn brood heeft verdiend als industrieel ontwerper. Terwijl we in Milaan naar het Restaurant rijden voor het interview kwamen we steeds wel weer langs een winkel waar Alessandro iets van het interieur heeft ontworpen. Na veel industrieel te hebben ontworpen, tot op het laatst zelfs tafels en stoelen, kwam langzamerhand de U-vola tot stand. Het begon met een idee van 5 minuten, dat in totaal meer dan 8 jaar research heeft gekost om het uit te werken. De techniek heeft Alessandro zichzelf helemaal zelf aangeleerd. Dat begon als tiener al met het uit elkaar slopen van TV’s en alle onderdeeltjes onderzoeken op werking en functie.  De U-vola open

Omdat Alessandro zelf ook muzikant en natuurlijk muziekliefhebber is, werd de stap naar een luidspreker snel gemaakt. Echter niet zomaar een luidspreker, maar een luidspreker die staat in een modern interieur, zonder dat de hele woonkamer ervoor moet wijken. Qua muzieksmaak (en vrouwen:)) zitten Alessandro en ik op een dikke lijn. Beide hebben we een voorliefde voor de geniale Joe Zawinul, met zijn vroegere Wheather Report, en nu de Zawinul syndicate. Zelf is hij in het bezit van een echte oude Fender Stratocaster gitaar uit de jaren 70 (het goede hout:)) Alessandro houdt van ronde vormgevingen, en realizeerde zich dat dit tegelijkertijd goed is voor de akoestiek in verband met staande golven. Niets is meer funest dan een vierkante doos waarvan alle wanden gelijk zijn.

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlDe U-vola is een ei-vormig gepatenteerd ontwerp, waarbij de kast uit een stuk masieve (oa. mineraal) legering bestaat. De kast kan alleen hangend bevestigd worden, doormiddel van een ingenieus schroefdraadsysteem met staaldraad. Dit heeft als voordeel dat de kast geen fysiek kontakt maakt met de vloer, en altijd stabiel hangt aan een punt. Er zijn vele opties mogelijk met een keuze uit fraaie stands om de U-vola in te hangen. De basis bestaat uit een 11 mm. coaxiale unit met in het centrum een 26 mm. dome tweeter. Binnenkort zullen de U-vola’s aangevuld worden met een bijhorende subwoofer. Een niet alledaagse constructie met een zwevende bovenkast.

Aangestuurd door een Phatos buizenversterker, werd ik verrast door de U-vola’s. Een snelle en dynamische weergave, met een groot pace en rythm gehalte. Het laag loopt verrassend diep door, maar is ook strak. Percussie en snelle slaginstrumenten klonken weergaloos, met veel diepte en losheid. Voor een design speaker is het een van de mooiste weergevers die ik tot dusver gehoord heb, zeker voor deze afmetingen. Qua snelheid, en detailweergave overtreft de U-vola zelfs grotere gerenommeerde klankkasten. De U-vola subwoofer kan enige diepgang toevoegen, maar in de demoruimte in Milaan vond ik de U-vola’s fraaier klinken zonder sub. Schoner, sneller en losser. Ik wenste enkel nog iets meer warmte in de klank van de U-vola’s. Als dat in de toekomst nog bewerkstelligd kan worden, is hij voor mij helemaal af.

Alessandro is gelukkig niet eigenwijs, en zijn doel is om in de toekomst een hecht research team te hebben, met verschillende meningen en smaken. Net zoals bij Nokia telefoons zullen er dan verschillende prototypes gemaakt worden, en wordt er gezamenlijk een eindproduct gemaakt.

(Zie ook: www.u-vola.com en www.musicpoint.nl)

Infinity/Harman Kardon

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlAlleen gehoord met films, de Infinity Prelude’s met sub, de Prelude centre, en de Prelude’s zonder Sub achterweergevers. Aangestuurd door het grote hometheatre monster de Harman Kardon AVR 8500, met de DVD 25 DVD speler.

We kregen indrukwekkende scènes te horen met felle explosies, en special effects. Aan dynamiek en kracht niets te kort. Op volle oorlogssterkte voelen we bomaanslagen in de maag, en helikopters over ons heen vliegen. De homogeniteit was dik in orde, en de centerweergever voegde zich naadloos in het geheel, en dat is al een hele prestatie. De relatief kleine subs van de Prelude’s gaan maar door en door........., en het voelt alsof er geen limiet aan komt. Best wel een zieke set eigenlijk ;-) 

Nieuwtjes

Alle primeurs en nieuwtjes heb ik voor u hier onder elkaar gezet, zodat het allemaal lekker overzichtelijk blijft.

NAD

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlNad showde zijn nieuwe CI9120 12 kanaals eindversterkers.
Ik vraag me bij mezelf af waar dit nou eigenlijk goed voor is, maar goed. DE CI 9120 beschikt over twaalf aparte trappen die elke afzonderlijk 75 watt kunnen leveren. Het systeem is geforceerd gekoeld met drie dynamische "fans". We zien een redelijk forse voeding, met twee ringkerntrafo’s en voldoende grote buffer. De prijs van dit 26 Kg. wegende beest is mij nog onbekend. 

Nad CI9120 twaalfkanaals eindtrap

Arcam

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlDe FMJ serie van Arcam wordt steeds groter, en ziet er naar mijn mening veel fraaier uit, dan de voorgaande Arcam producten. Wat betreft Home theatre en mulitroom oplossingen gaat ook Arcam met de tijd mee. Nieuw is de FMJ AV8 Preamp-processor. Deze is eigenlijk zo compleet dat het bijna te mooi lijkt om waar te zijn. THX ultra 2 gecertificeerd, DTS digital en Prologic2 digital decoder. 7 twee kanaals ingangen, een analoge 7,1 ingang voor SACD en DVD. Deze is erg belangrijk, omdat die nogal eens ontbreekt bij veel processoren. Arcam beweert dat de interne processoren in sleep gaan, wanneer men deze ingang gebruikt. Of het signaal echt analoog blijft tot de uitgang kan ik alleen maar hopen, omdat anders het hele DSD principe van SACD geen enkele zin meer heeft. Verder vinden we drie RGB ingangen, en een RGB uitgang. 5 video ingangen, en twee uit. 5 coaxiale digitale ingangen en twee optische.

Bijbehorend is de FMJ P7 zeven kanaals eindtrap. Elke van de zeven kanalen levert 150 Watt aan 8 Ohm. Elk kanaal heeft een eigen buffer van 20000 Microfarad, en het geheel wordt gevoed door twee 1500 VA ringkerntrafo’s wat op zich niet bescheiden is.  Op de foto hierboven: Arcam FMJ DV27 DVD speler, FMJ AV8 Pre/processor, FMJP7 zeven kanaals eindtrap

B&W/Rotel

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlOnverwacht van B&W een nieuwe opvolger van de budget DM 305. Als grote broer voor de kleine DMD 303 staat hier nieuw de DM 309. Jammer dat B&W het Prism principe van de vorige DM 300 reeks los heeft gelaten. Ik vond dat erg uniek voor die prijsklasse. Wel heeft de nieuwe DM 309 een afgeleide vorm van de Nautilus tweeter, met een heuse pijp achter de dome. 

Rotel presenteerde de complete nieuwe 02 serie, die zich kenmerkt door een zeer platte behuizing. Op de foto zien we van boven naar beneden: RT02 Tuner RCD02 HDCD speler RA02 Geintergreerde versterker RA01 Geintergreerde versterker RC03 Pre-Amp RB0 Eindtrap 

Ook nieuw was de RMB 1048 8-kanaals eindtrap en de RSX 1055 surround receiver. Veel producten uit de 10 serie zijn nu ook leverbaar in het silver, met blauwe leds. Erg fraai, alleen helaas zag ik zorgelijke kleurverschillen tussen de diverse op elkaar gestapelde apparaten uit de 10 serie.

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlZowel de zwarte zijkanten verschillen van kleur en glans, als het silver voorfront, dat dan weer licht is, en dan weer donker. Erg zonde, want zo ziet het er niet uit, en kun je ze beter in het zwart hebben.

Tussen de drukte door heb ik nog even geluisterd naar de Nautilus 800, aangestuurd door de Jeffrowland apparatuur in bi-amp mode. De bron was de Classe topmodel SACD speler.

De klank is goed te noemen, maar ik verwacht meer voor dit geld. Het midden hoog is gaaf en natuurgetrouw, maar ik mis in zijn totaliteit een bepaalde drive en dramatiek in de weergave, zoals de Pipedreams, en de Italiaanse Eventusaudio weergevers dat konden.

Vincent

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlLeuke nieuwtjes van het merk waar ik altijd veel respect en waardering voor heb gehad; Vincent.

Een primeur voor de Vincent liefhebbers zijn de SP 996 monoblokjes. Ze hebben qua uiterlijk een dermate grote indruk op me gemaakt, dat ik al de komende gegevens uit mijn hoofd intik: de SP996 zijn kleine schattige, maar massieve monoblokjes die per stuk 125 Watt aan vermogen bieden. Het geheel ziet er top uit, evenals de aansluitbussen aan de achterzijde. Voor home theatre of bi-amp systemen zouden ze een ideale oplossing kunnen zijn. Ze gaan slechts 498 Eur. p/stuk kosten, en ik vraag me echt af hoe ze het voor het geld kunnen doen. 

Primeur! Vincent SP 996 monoblokjes

Ook gaat er een nieuwe state of the art cd speler komen. Nu is de S3 HDCD speler het topmodel, maar over niet al te lange wordt de S6 gelanceerd. Deze gaat 1298 Eur. kosten, en Vincent kennende zal dit product voor het geld weer heel erg goed worden.

De bekende SP 991 monoblokken hebben een kleine interne verandering ondergaan, en heten nu de SP991 plus. Deze nieuwe variant kost 1950 Eur. p/stuk.

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlTe zien was ook de nieuwe SA93 voortrap van 1900 Eur. Deze moet alle klachten uit de wereld helpen die men over de SA 91 had. Namelijk, nu met afstandbediening, en geen gescheiden volume pots meer voor links en rechts. Intern is het een staaltje van techniek, en vinden we alleen 1% weerstanden, Burrbrown OPA2134 PA BB OPA 2604AP en BB BUF 634P opamps. Helaas pronken ze daar niet mee in hun folders en internetsites, maar moest ik er zelf achterkomen, toen ik in het interne van deze pre-amp keek. Puur qua bouw al, met zijn totaal gescheiden voedingen en echt gebalanceerde opbouw een prachtapparaat. 

Op de foto hierboven: Vincent SA93 intern

Audio Top Milaan 2002 (c) HiFi.nlIk heb een complete Vincent set gehoord bestaande uit de: SP991 plus, SA 93, S3 en het Italiaande Relco audiSintesi hybride magnetostaat weergevers. Deze hele set kost in totaal 16300 Eur, en als ik dat geld te besteden had, was dit voor mij de set. De Vincent apparatuur laat een intense rust en stilte horen, waarbij de SP991 plus echte dauw versterkers zijn, die het laag maar blijven doordrukken op een zeer muzikale manier. 

Rechts op de foto: Vincent SP991 plus, SA93 pre, s3 HDCD speler en Relco audio Sintesi.

 

Volgende week deel twee…

EDITORS' CHOICE