ARTIKEL

Experimenteer en Accepteer

Gastauteur | 08 december 2005 | Fotografie Gastauteur

Het mooie is dat u bij dit alles in feite niemand anders nodig heeft en dat het u ook niets kost om te experimenteren binnen uw praktische mogelijkheden.

Het minder mooie is dat als u dit alles niet kunt, u ook niet het volle potentieel van om het even welke set kunt realiseren, wat u verder ook probeert te doen. Het is evenwel goed om te weten waar je aan toe bent; je zou anders doorgaan met investeren in iets waarvan op voorhand al vaststaat dat het als een bodemloze put is, omdat het werkelijke probleem ergens anders wordt aangetroffen en moet worden aangepakt.

Akoestiek plaatsing luidsprekers

Accepteren dat het nooit wat kan worden als de opstelling serieus gecompromitteerd is kan u veel narigheid besparen, maar het doet wel de vraag ontstaan of een bescheidener audioset niet precies evenveel ‘voldoening’ zou schenken. Die vraag mag u echter zelf beantwoorden…..


Een mooie opstelling, maar dan?


Gesteld dat u er in geslaagd bent om een fundament te leggen dat er wezen mag, door uw ongetwijfeld prima hardware (nagenoeg) compromisloos te hebben opgesteld in een ruimte die zich hiervoor in aanleg leent, wat dan? Misschien vraagt u zich af: op welk punt ga ik nu met de akoestiek verder en vooral, wat moet ik daarvoor doen?

Zoals u ook prioriteiten zou stellen bij de aanschaf van nieuwe hardware, zo zullen er ook ten aanzien van de akoestiek prioriteiten kunnen worden gesteld. Het is bijvoorbeeld niet heel zinvol om meteen al over diffusers na te gaan denken als niet eerst de nagalmtijd van de ruimte bij benadering is vastgesteld. Diffusers komen tot hun recht in een ruimte die qua nagalmtijd reeds beheerst is en ze doen zelf weinig of niets aan beheersing van de feitelijke nagalmtijd.

Akoestiek plaatsing luidsprekers

Het is evenmin zinvol om zomaar wat te gaan stofferen of ‘dempen’. Voor overdemping van het hoog boven 2,5kHz is namelijk maar heel weinig nodig. Het middengebied wordt er navenant genadelozer van en vaak wordt er dan gezegd dat het hoog te schel is, hoewel het tegengestelde eigenlijk aan de orde is.

In de meeste audiofiele thuissituaties is beduidend minder hoogabsorptie nodig dan gedacht, en beduidend meer middenabsorptie dan verwacht. Afhankelijk van de constructie van de ruimte is er ook zeker de een of andere vorm van aanvullende laagabsorptie nodig.

Ik wil daarover een volgende keer verdergaan. Vooralsnog hoop ik dat ik u met mijn fundamentalisme over de opstelling heb kunnen overtuigen om deze vaak verwaarloosde kant van de medaille allereerst te erkennen in zijn bestaan.

Als u een akoestisch adviseur laat komen terwijl u eigenlijk een probleem heeft met de opstelling is de kans groot dat hij voor niks moet komen. Hij kan nooit in een paar uur tijd uw opstelling optimaliseren, omdat het hiervoor noodzakelijk is om het geluid van binnen en buiten te kennen zoals alleen de eigenaar dat kent. Maar als u vanuit de basis van een goede opstelling diezelfde adviseur laat komen wordt het een heel ander verhaal.


EDITORS' CHOICE