ARTIKEL

Alexis Park

Gastauteur | 08 februari 2006

‘Nine-eleven’ is alweer vijf jaar geleden. Schijn zal wel bedriegen, maar zowel op Schiphol als op de Amerikaanse vliegvelden lijken de veiligheidsmaatregelen te zijn versoepeld.Of is het nu zo dat we aan de controles gewend zijn geraakt dan wel dat we ze niet allemaal opmerken? Dat laatste zal het geval zijn, want ik kan me niet voorstellen dat men in de huidige situatie ook maar enig risico zal nemen.

Hoewel wij dit jaar in tegenstelling tot de laatste jaren nauwelijks controle hebben gezien bij en op de CES – tassen en koffers hoefden niet meer geopend te worden – konden we bij de entree zo doorlopen. Feit is wel dat de Amerikaanse servicegerichtheid vóórop blijft staan. Er is geen enkel audio- en video evenement ter wereld waar de pers zo in de watten wordt gelegd.Voor ontbijt, lunch, frisdrank en  informatie wordt in meer dan ruime mate zorggedragen. Moet dat dan persé? Nee, natuurlijk niet, maar ik zou liegen als ik zou zeggen het niet plezierig te vinden.Waar het om gaat is natuurlijk dat een  dergelijk evenement veel primeurs, te onderscheiden in nieuwe ontwikkelingen en nieuwe producten, heeft. Nieuwe ontwikkelingen als Blu-ray worden voornamelijk gepresenteerd in het immense Las Vegas Convention Center, terwijl op Alexis Park oude en nieuwe merken hun nieuwste producten aan het publiek tonen. Een dergelijk evenement kun je nu eenmaal niet van afstand aanschouwen en als serieus tijdschrift is het ons inziens daarom een must ter plaatse aanwezig te zijn om u er vervolgens verslag van uit te brengen.  Ondanks dat de Amerikaanse AV-industrie de naweeën van de hurricane bijna voorbij is, want deze schijnt toch een behoorlijke impact op deze bedrijfstak gehad te hebben, was het bezoekersaantal overweldigend. Net als in Europa lijkt een herstel gelukkig ook hier aan de orde. Gaat u met me mee langs de kamers op het Alexis Park?


Avalon / APL / Serenity

Een Deens bedrijf dat Avalon aangestuurd door APL, een elektronicamerk dat in de Benelux niet of nauwelijks verkrijgbaar is, op een fantastische manier liet klinken. Logisch zal de kenner zeggen, een topspeaker als Avalon klinkt altijd goed. Daarom is de daadwerkelijke invloed van de Serenity-kabel zonder vergelijkingsmateriaal ook moeilijk vast te stellen, maar feit is wel dat er door het inmiddels twaalf jaar oude bedrijf een buitengewoon prachtige sound werd gecreëerd. De invloed van de kabel moet zonder meer positief zijn: met een slechte kabel een dergelijk set aan te sturen is immers vragen om moeilijkheden. De kabel is (nog) niet in de Benelux verkrijgbaar, maar wie weet in de nabije toekomst.
www.argentoaudio.com


Tubulous

Een door het bedrijf Gingko Audio in de markt gezette speaker die simplistisch gezegd uit een verticale en horizontale gefineerde board papieren pijp bestaat waarin een tweewegsysteem is gehuisvest. Een klank die net zo fraai is als het uiterlijk. De demonstrant wist mede met behulp van zijn uitstekende muziekkeuze te overtuigen. Papier board zult u zeggen? Ja, wellicht vreemd, maar het gewicht doet je verbazen. Je hebt ook niet het idee een papieren product in handen te hebben want het uitermate solide geheel is bijna niet te tillen. Voor een paartje moet $ 2.450 worden neergeteld. Dit was niet het enige in het oog springende Gingko product. Het regelbare vibratiecontrolesysteem, Cloud 10, was simpel maar uiterst efficiënt. Een plateau met zes ballen laat gebruikers de invloed van goede ontkoppeling ervaren.Vooral buizenversterkers varen er hoorbaar wel bij de Featuring TranslutionTM Technology.
www.ginkoaudio.com


Topsound Electronics OEM

Onder de naam Topsound presenteerde een mijns inziens dubieus Scandinavisch bedrijf een range speakers die ongelooflijke gelijkenis vertoont met Dynaudio, Sonus Faber en meer van deze merken. Zelfs het logo DynaVoice lijkt op het bekende Dynaudio beeldmerk.Volgens zeggen wordt door hen veel voor andere  fabrikanten geproduceerd. De fabriek bevindt zich ergens in China. En schrik niet, voor maar een bedrag van nog geen veertig dollar, ja u leest het goed, koopt u niet één maar twee functionerende speakers
die er gewoon héél fraai uitzien. Prachtige hout afwerking en fraaie stands maken het een lust voor het oog. Daar blijft het dan ook bij want je moet er niet naar luisteren. Misschien een goede optie voor dealers deze luidsprekers aan te schaffen en naast de echte te demonstreren. Alle waar naar zijn geld toch? De prachtige brochure die werd uitgereikt, lijkt haast nog duurder te zijn dan deze lawaaibronnen. Sorry, een andere woord kan ik hier niet voor vinden. Bij het produceren voor andere merken zullen we dan ook maar een vraagteken plaatsen.
www.topsound-av.com


April Music / Stello

Wat niet vaak gebeurt, is dat we op een audio- videoshows via een hoofdtelefoon moeten luisteren. Op 5 januari 2006 in Vegas moesten we er aan geloven, doch dat was allerminst een straf. Luisteren door middel van een versterker met twee analoge inputs, één analoge output voor de power connectie, op het front een hoofdtelefoon socket, input selectie en high en low gain met Alps volume regelaar, bleek een waar genoegen. Het geheel was een full klasse A circuit, geheel discreet opgebouwd.Voor $ 595 word je eigenaar van dit prachtige product waarbij de sound van een Sennheiser HD 600 hoofdtelefoon een centrale rol innam. Omdat men geen distributeurs kon vinden, besloot de firma het product per internet aan te bieden. Garantie geldt voor drie jaar. Problemen hebben zich volgens de leverancier nog niet voor gedaan, maar in een voorkomend geval levert April Music terstond een nieuw apparaat.
www.hifi500.com


McIntosh / HP
 
Het oude merk dat vrijwel elke audio liefhebber kent van de blauw verlichte VU-meters op de  versterker(s). Qua design vind je ze mooi of niet. Een tussenweg lijkt bijna niet mogelijk. Wat nog steeds buiten elke vorm van discussie staat, is de kwaliteit van degelijkheid en voor de audiofiel nog belangrijker, het geluid.Veel minder bekend zijn de speakers. Ook hiervoor geldt hetzelfde als de versterkers, mooi of niet.Vast staat dat de surround sound uper was. In combinatie met het uitstekend gekalibreerde 65 inch 1080 p HP DLP-scherm van enorme afmetingen was dit zonder meer één van de mooiste demo’s van de show.

Vanuit Hewlett Packard was dit tevens de aankondiging van HP om de videobranche binnen te stappen.Wie geen behoefte had aan beeld, ging een kamer verder waar een installatie werd gedemonstreerd die bijna aan elke verbeeldingskracht voorbij ging. Een nieuwe Reference lijn, zijnde de MCD201 SuperAudioCD/CD-speler, MS300 (300GB) Music Server, MC2KW 2000 watt mono eindversterkers bestaande uit drie chassis’, C1000 voorversterker, natuurlijk ook drie chassis’ en het XRT2K luidspreker systeem voorzien van 110 drivers! Super en voor mij zonder meer het meest imposante geluid van de show.
Wat nog spectaculairder was, is dat ik werd uitgenodigd plaats te nemen in de McIntosh simulator. In deze cabine waren we getuige van een heuse Starwars veldslag in de verre ruimte. De cabine, geprogrammeerd op de Starwars DVD deed je je in en ruimtevaartuig wanen. Alle bewegingen werden nagebootst en geloof me, het was angstig echt. Gelukkig maar dat het ‘only an illusion’ was.
www.mcintoshlabs.com


EDITORS' CHOICE