ARTIKEL

Tot slot


Bert Dekker | 06 april 2006

Tijd voor orkestraal werk. De CD “Ian Andersson plays the orchestral Jethro Tull” wordt gedraaid. Hier valt op dat het beeld losser komt, ook in de breedte, dan bij de vorige CD’s.
Drumpartijen zijn mooi los van het orkest erachter te volgen. De diepteafbeelding komt mooi uit de verf, de akoestiek van de concertzaal vibreert mooi mee in de achtergrond van de muziek.

Vinyl. Deep Purple: “Made in Japan” uit 1973. Tijdloos. En plots begrijp ik de voorliefde van Jurgen voor het draaien van vinyl: hoe goed de CD speler ook presteert, het niveau van de weergave ligt beduidend hoger met vinyl. Het geluid ontrekt zich met meer gemak van de luidsprekers, ook de afbeelding in de breedte neemt toe. Overall lijkt het beeld ook wat groter te zijn dan bij het draaien van CD’s. Instrumenten worden meer op ware grootte afgebeeld. Wat echter het meest opvalt is dat muziek met meer gemak, vanzelfsprekender en vloeiender wordt weergegeven met als gevolg dat het veel moeilijker wordt je te ontrekken aan de muziek, op te staan vanuit de luisterstoel.

Bert beluistert...

Beethoven, Symhonie nr.5 Opgenomen in 1965 en bijzonder fraai ten gehore gebracht door het London Sympony Orchestra. Ook hier weer: vloeiend, los vanzelfsprekend.


Tot slot:

Het enthousiasme waarmee Jurgen praat over zijn set en de muziek die hij draait is er zeker debet aan dat de avond om vliegt. Met Jurgen worden nog een paar verbeterpunten doorgenomen. De tonale balans van de set is zeker dik in orde. De componenten dragen zorg voor een prestatie op hoog niveau. Om de set op een nog hoger niveau te kunnen laten acteren zijn hier absoluut geen wijzigingen in nodig en staan hier die componenten die garant staan voor jarenlang muziekplezier. De verbeteringen zitten met name in de belangrijke details zoals bijvoorbeeld de akoestiek. Het naar voren schuiven van de luidsprekers kan een verbetering van de afbeelding in de breedte opleveren. Daarbij denkt Jurgen eraan om de zijwanden van de luisterruimte te voorzien van absorberend materiaal.

Laatst heeft Jurgen de CD-speler en de versterker voorzien van een New York interlink van Siltech die hij op proef mocht meenemen van *Helder in Meerssen. Geprikkeld door de goede kwaliteiten overweegt hij ook de Siltech SQ28 te gaan beluisteren. Hij maakt dan een keuze welke interlink zijn huidige Audioquest kabel gaat vervangen.

Recentelijk werd de standaard netkabel die bij de Marantz CD speler ook op proef verbonden met de Mainsstream van Van Den Hul die hij een tijdje mocht uitproberen van *Helder. Over deze kabel is Jurgen heel enthousiast. Vergeleken met de standaardkabel betekent dit een enorme stap voorwaarts. Behalve dat er veel meer rust in de muziekweergave hoorbaar is wordt dit gekoppeld aan een krachtiger weergave gepaard aan een beter laag, dat heeft gewonnen in kwantitatieve en kwalitatieve zin. Vandaar dat hij serieus overweegt om ook de Musical Fidelity versterker te voorzien van een zelfde netkabels, ervan overtuigd zijnde dat hiermee de winst in geluidskwaliteit nog groter wordt. Daarbij zal hij de CD-speler en de versterker rechtstreeks met het stopcontact op de achterwand gaan verbinden in plaats van met een eenvoudig plastic stekkerblok dat met een standaardsnoer verbonden is met een stopcontact een paar meter verderop. In ieder geval is Jurgen meer dan dik tevreden met zijn set iets dat ik na een avond bij hem thuis absoluut kan beamen.

Ik dank Jurgen voor zijn gastvrijheid en ben zeker benieuwd waar alle verbeteringen die Jurgen komende tijd wil gaan aanbrengen toe zullen leiden!

Kijk hier voor de set van Jurgen van Es op My.HiFi

EDITORS' CHOICE