REVIEWKEF

Yin en Yang


Marc Brekelmans | 11 september 2012 | Fotografie Fabrikant | KEF

Wat de LS50 gemeen heeft met de LS3/5a is de klankmatige afstemming: het middengebied van deze luidspreker is van een bijzondere kwaliteit. Eindelijk weer eens een luidspreker die anders durft te zijn. Die niet 'neutraal' klinkt. Neutraal is namelijk saai. Als je neutraal bent doe je niet mee, of heb je geen mening. Je bent niet uitgesproken Yin, maar ook niet Yang. Nou, de KEF LS50 is niet neutraal, is zeker niet saai en durft duidelijk voor Yang te kiezen. Zijn karakter is warmbloedig, krachtig en mannelijk. En net zoals zijn beroemde inspirator is hij dol op stemmen. Mannenstemmen of vrouwenstemmen maakt hem overigens niets uit, op dat vlak zijn Yin en Yang wel mooi in evenwicht.

Maar het is niet alleen de tonale afstemming van het middengebied die stemmen zo wonderschoon laat klinken. Het is vooral de ongekend goede projectie - het woord 'plaatsing' schiet hier tekort - van stemmen en instrumenten in de ruimte die de LS50 boven de grijze massa uit laat steken. De coaxiale opbouw van de units maakt een haast perfecte puntbron mogelijk, en de gebogen vorm van het frontpaneel beperkt kastreflecties tot een minimum. Daardoor weet de LS50 niet alleen in de dimensies 'breedte' en 'diepte' een prachtig beeld op te bouwen, afhankelijk van het bronmateriaal wordt ook de hoogte perfect weergegeven. Stemmen worden haast tastbaar tussen de luidsprekers geplaatst, en soms heb je het gevoel dat je, zoals bij een hologram, een beetje om het hoekje kunt kijken.

Feestje

Eigenlijk is het bewonderenswaardig dat KEF voor het vieren van haar 50-jarig bestaan heeft gekozen voor een mini-monitor. Menig ander fabrikant zou de gelegenheid hebben aangegrepen om een borstklopperig cost-no-object model op de markt te brengen. Met de keuze voor een kleine monitor stelt KEF nagenoeg iedereen in staat om het feestje mee te vieren. De LS50's kosten namelijk zo’n 500 euro per stuk. Dat is in de echte wereld aardig wat geld voor een kleine luidspreker, maar voor hifi-begrippen toch echt een koopje. Zeker als je hoort tot welke bijzondere dingen de LS50's in staat zijn. Er zijn weinig luidsprekers die geluid kunnen projecteren zodat er een volledig driedimensionaal beeld ontstaat, maar de LS50 is er één van. En dat is in deze prijsklasse ongeëvenaard.

De LS50 is zeker niet de perfecte luidspreker, daarvoor heeft hij domweg teveel karakter. Puristen zullen hem misschien afwijzen vanwege zijn 'rijk' afgestemde middengebied, of vanwege het niet weer kunnen geven van ramenrammelend laag. Maar verdorie, wat klinken ze goed met vocalen!

Of de KEF LS50 een echte klassieker wordt zal de toekomst uit moeten gaan wijzen. Maar dat de LS50 het predicaat 'klassieker' verdient staat voor mij als een paal boven water!

Gebruikte apparatuur:

Voor de versterking kunnen de LS50’s, net zoals bij de introductie in München, rekenen op een Arcam versterker. Deze keer de 2 x 75 watt (8 ohm) sterke Arcam A28. De digitale bronnen bestaan uit een Squeezebox Duet met BoTWS voeding aangesloten op een Synology NAS, maar het grootse gedeelte van de luistersessie is gedaan via een Apple iMac 2.7 GHz Intel Core i5 met daarop de Audirvana software en de AudioQuest DragonFly USB-dac. Digitale muziekbestanden op de NAS zijn gecodeerd in FLAC, op de iMac staan naast FLAC proxy-files ook ALAC en AIFF bestanden in de iTunes bibliotheek. Alle bekabeling is van AudioQuest, waarvan de AudioQuest CV-4 de link vormt tussen de Arcam A28 en de terminals van de KEF LS50's.

MERK

EDITORS' CHOICE