ARTIKEL

Metz en Blu-ray


Gastauteur | 14 november 2008 | Fotografie Gastauteur

Metz

Dit oerduitse merk, waar ‘Made In Germany’ nog altijd letterlijk mag worden genomen, viert dit jaar het zeventigjarig jubileum. In een perspublicatie van vier pagina’s werd op de IFA een beknopt overzicht van de successtory uit de doeken gedaan. Een greep uit een paginalange reeks ‘Stichpunkte’.

1938: de 28-jarige Paul Metz start de firma,
1952: begin van de fotoflitser fabricage die in 2002 het tienmiljoenste exemplaar leverde!
1955: start TV-fabricage,
1990: start 100 Hz tv’s,
2000: start van het digitale module concept waarmee nieuwe technologie in bestaande toestellen kan worden gemonteerd,
2008: 42 inch LCD tv’s met full HD, 100 Hz DMC en geïntegreerde harddisk -recorder.



Terecht vermeldt Metz met trots dat juist door de eigen fabricage in Duitsland kwaliteit, betrouwbaarheid en klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Op de stand waren onberispelijke beelden te zien in een uitgebreide modellenreeks met een naar mijn smaak aantrekkelijke strakke modern/sobere vormgeving. Er zijn thans vijf losse modules leverbaar waarmee vrijwel alle modellen van na 2000 kunnen worden opgewaardeerd met HDTV, een Harddisk-recorder van 250GB die met een extra module ook analoge signalen opneemt, satellietontvangst van al of niet HD- TV en Radio.

In de mooi uitgevoerde jubileumcatalogus wordt ook onder ‘Metz Klassiker’ vermeld dat nog steeds beeldbuis tv’s geleverd worden. Kijk, dat kan gewoon als je als merkfabrikant alles onder één dak hebt in Zindorf/Germany.


Blu-ray is here to stay

Hielden we vorig jaar na de Blu-ray persconferentie op de IFA nog een heel kleine slag om de arm, nu is het wel zeker dat we – gelukkig – met één systeem verder zullen gaan. Dat dit Blu-ray zal zijn, werd ons op de persconferentie van dit jaar luid en duidelijk gepresenteerd door hotemetoten uit hard- en software industrie. Frank Simonis, Chairman van de Blu-ray Disc Association (BDA) European Promotions Committee bracht een aantal overtuigende feiten en cijfers op het scherm. Er zijn nu meer dan 190 bedrijven in hard- en software die zich aan Blu-ray hebben geconfirmeerd waarvan er 67 daadwerkelijk produceren en 108 leden op een of andere manier met het systeem ‘bezig’ zijn. Eind dit jaar zijn er volgend Simonis meer dan 400 filmtitels beschikbaar. Ook in Europa zal gauw de zogenaamde ‘critical mass’ aan Blu-ray gebruikers zijn bereikt, ‘nodig om het format succesvol in de mainstream consumentenmarkt uit te rollen’ aldus de kretologie van de marketing jongens. De BDA heeft de volgende standaarden vastgelegd voor 25/50GB dragers:

  • Een Blu-ray disc voor film met extra features in bonus view en BD live.
  • Een Blu-ray disc voor data en games.
  • Een Blu-ray disc voor recordable en rewritable toepassingen met een opnamesnelheid tot 6x voor data en video.



Simonis ziet vooralsnog geen bedreiging van Blu-ray door internet-HD vanwege technische beperkingen van netwerken om dit in HD beschikbaar te stellen en met name als kijkers het in real time op de tv willen zien. Hij verwacht dat de consument tevreden is en voorlopig blijft met content op een schijfje.

Wat is er tot op heden wereldwijd geproduceerd?
BD-players: in 2007 1 miljoen stuks, in 1e helft 2008, 1,5 miljoen.
BD-recorders: in 2007 250.000 stuks, in 1e helft 2008, 535.000.
BD PC-drives (ROM, writers, combo’s) in 2007 680.000 stuks, in 1e kwartaal 2008, 1,71 miljoen.
BD-RE media, in 2007 1,61 miljoen, in 1e helft 2008, 3,3 miljoen.
BD-R media, in 2007 4,3 miljoen, in 1e helft 2008, 7,7 miljoen.

Aan films zijn er in de USA nu 15 miljoen stuks over de toonbank gegaan, in Europa zijn dat er 5 en in Japan 2,5 miljoen stuks.

Gezien het grote aanbod in hardware (players, PC solutions, PS3 en BD camera’s), het uitstaande park aan tv’s die HD kunnen weergeven, het filmaanbod en de ondersteuning van de detailhandel is de toekomst volgens Simonis dan ook BLU!

Steve Mc Dowell, Senior Vice President Europe van Sony Pictures Home Entertainment heeft zijn huiswerk nog wat preciezer gedaan en meldt in Europa een verkoop van 2 miljoen Blu-ray films over heel 2007 en tot week 31 van 2008 al 3,2 miljoen. Sony Pictures verwacht dat 50% meer Blu-ray op display in de winkel zal staan voor eind 2008. Van Sony Pictures zullen dan ruim 200 titels beschikbaar zijn en ook een toenemend aantal met BD-live interactieve content. Met de film Starship Troopers 3 demonstreerde hij een nieuw feature waarbij de consument een foto van zijn eigen gezicht over dat van de hoofdrolspeler in een film kan zetten en zo zelf als het ware kan meespelen. Of we daar altijd blij mee moeten zijn…

Monica Juniel, Vice President International Marketing voor Warner Home Video is wat kritischer en spoort hardwarefabrikanten aan om acties met gratis software te doen om de consument sneller bewust te maken van de kwaliteiten van Blu-ray content. Want volgens haar kopen met name de PS3 bezitters veel minder films dan eigenaren van losse Blu-ray spelers. De bewustwording van het bestaan van Blu-ray is in een jaar tijd van 45 naar 70% gegaan, echter zo’n 15% is er vandaag de dag mee in aanraking geweest. Warner doet een aantal acties met bijgevoegde software in Engeland, Frankrijk, Duitsland en Italië en spoort detaillisten aan in de winkel op twee schermen een identieke film te vertonen in DVD en Blu-ray om zo het verschil in beeldkwaliteit te demonstreren.

Gordon Ho, Executive Vice President of Content, Marketing & Business Development van Walt Disney Studio’s kondigt de nieuwe Platinum Blu-ray reeks aan met de titels Pinokkio, Sneeuwitje en de zeven dwergen, Fantasia, Fantasia 2000 en The Beauty and the Beast, alle in 7.1 surround sound. Ook zal volgens hem het wereldwijde BD-live netwerk een nieuw tijdperk aan interactiviteit inluiden. De eerste film met BD-live ondersteuning zal Sneeuwitje en de zeven dwergen zijn. De uitgereikte perskit (1,5 kilo papier) bevat vele berichten van hardwarefabrikanten die geavanceerde en betaalbare Blu-ray spelers introduceren, sommigen presenteren zelfs al Home Cinema systemen met Blu-ray. Het gaat te ver om alles hier in detail te beschrijven maar van onder meer Philips, Pioneer, Panasonic, Samsumg, Sony, Sharp en Yamaha komt er het nodige aan. De filmboeren kondigen in Blu-ray zowel oudgedienden als 2008 prenten aan. Een greep: The Incredible Hulk, The Godfather (1, 2 en 3) minutieus gerestaureerd, Casino Royale, First Sunday, Dead Space, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, Transformers, Kill Bill 1 en 2, Signs en Ironman. Er is nu duidelijk rust in de tent en dat betekent dat we redelijk risicoloos over kunnen gaan tot aanschaf van Blu-ray apparatuur en software.

EDITORS' CHOICE