REVIEWYamaha

Meer muziek

René van Es | 23 november 2012 | Yamaha

Dead Can Dance op CD bewijst dat er genoeg druk geleverd kan worden in het lage tonen bereik. De bas gaat diep en heeft op de transmissionlines alle ruimte om de kamer in te komen. Zonder enige neiging tot overdrijven overigens. Over het middengebied hoort u mij evenmin klagen en de hoge tonen zijn helder, zonder een sprankje scherpte. De laatste details worden nimmer hoorbaar, dat kan òf de versterker niet halen òf de SACD-speler blijft daarin achter. Met het wisselen van bronnen en het uitproberen van de speler in een andere set, blijkt al snel dat beide apparaten debet zijn aan de soort weergave en eenzelfde karakter vertonen. Samen aansluiten en in één opstelling gebruiken geeft zeker synergie aan de Yamaha-set. Met gelijke netsnoeren en een fraaie interlink. Accessoires die niet de halve wereld hoeven te kosten wanneer u, in overleg met uw dealer, met zorg wat kabels uitprobeert. Vooral de SACD-speler gebalanceerd aansluiten. In dat licht gezien vind ik het jammer dat er maar één enkele XLR-aansluiting op de versterker te vinden is. De XLR-ingang heeft zijn meerwaarde ruimschoots bewezen. Met die wijze woorden ga ik over een paar dagen naar de conclusie toewerken.De eerder gedraaide muziek, de muziek die speelt terwijl ik schrijf en naar ik verwacht ook later nog te draaien(SA)CD’szullen mijn mening over de Yamaha-set niet fundamenteel meer doen veranderen. Wel rest nog een slotwoord over de tuner die op zondagmorgen zijn nut mocht bewijzen.

De tuner deed zijn werk met een Magnum Dynalab MD-2 antenne en ik verkreeg daarmee heel wat zenders die mijn eigen tuner overslaat. De Yamaha is behoorlijk gevoelig en kan met weinig signaal toe. De geluidskwaliteit is goed, maar niet bijzonder. Stemmen zijn mooi verstaanbaar, muziek speelt lekker. Zoals vaak in dit segment gaat er meer geld op aan de kast van de tuner dan aan de inhoud. Misschien is het daarom beter uit te wijken naar de NP-S2000 netwerkspeler van Yamaha en te gaan spelen met internetradio. Die netwerkspeler geeft u gelijk toegang tot een muziekbibliotheek op een NAS en in dat geval mist u op de SACD-speler de digitale ingang niet langer. Niettemin past de tuner uitstekend in de set.Als u radio gebruikt voor het verkrijgen van informatie of voor arbeidsvitaminen, volstaat hij prima.